בית שערים - קסריה

(יב) וַיִּזְרַ֤ע יִצְחָק֙ בָּאָ֣רֶץ הַהִ֔וא וַיִּמְצָ֛א בַּשָּׁנָ֥ה הַהִ֖וא מֵאָ֣ה שְׁעָרִ֑ים וַֽיְבָרֲכֵ֖הוּ יְהוָֽה׃

(12) And Isaac sowed in that land, and found in the same year a hundred-fold; and the LORD blessed him.

אמר רב יהודה בר אידי א"ר יוחנן עשר מסעות נסעה שכינה מקראי וכנגדן גלתה סנהדרין מגמרא...מלשכת הגזית לחנות ומחנות לירושלים ומירושלים ליבנה ומיבנה לאושא ומאושא ליבנה ומיבנה לאושא ומאושא לשפרעם ומשפרעם לבית שערים ומבית שערים לצפורי ומצפורי לטבריא

...Rabbi Yehuda son of Rabbi Yochanan said: the “Shechina” traveled ten journeyes and in accord so did the “Sanhedrin”; from the “Gazit” chamber, to Hanut, to Jerusalem, to Yavneh, and from Yavneh to Uhsa, and from Usha to Shfaram, from Shfaram to Beit Shearim, to Tzipori and from Tzipori to Tiberius.

The Life Of Flavius Josephus

76.

But when Ebutius the Decurion, who was entrusted with the government of the great plain, heard that I was at Simonies, a village situated in the confines of Galilee … he took a hundred horsemen that were with him by night… but when he saw that his horse were useless to him in that place, he retired back to the city Gibea, … So I followed him directly with two thousand armed men; and when I was at the city Besara, that lay in the confines of Ptolemais, but twenty furlongs from Gibea, where Ebutius abode, I placed my armed men on the outside of the village, and gave orders that they should guard the passes with great care, that the enemy might not disturb us until we should have carried off the corn, a great quantity of which lay there: it belonged to Bernice the queen, and had been gathered together out of the neighboring villages into Besara; so I loaded my camels and asses, a great number of which I had brought along with me, and sent the corn into Galilee….

אבות דרבי נתן פרק ששה ועשרים

:(הוא היה אומר (רבי עקיבא

כל הקבור בארץ ישראל כאילו קבור תחת המזבח. וכל הקבור תחת המזבח כאילו קבור תחת כסא הכבוד. שנאמר: (ירמיה יז) כסא כבוד מרום מראשון מקום מקדשנו.

It is said in the name of Rabbi Akiva: all that are buried a in the Land of Israel it is if they are buried under the altar. And all that are buried under the ulter it is if they are buried under the altar it is if they are buried under the divine throne…

בשעת פטירתו של רבי... נכנסו אצלו חכמי ישראל אמר להן אל תספדוני בעיירות והושיבו ישיבה לאחר שלשים יום שמעון בני חכם גמליאל בני נשיא חנינא בר חמא ישב בראש:

Rebi, on his death bed, his disciples entered. Upon there entrance he (Rebi) said to them: Do not eulogize me in the cities and place a Yeshiva after 30 days; Simon my Son the Chacham, Gamaliel the Nasi and Hanina bar Hama will sit as the superior.

(דברי הימים ב לב, לג) וישכב חזקיהו עם אבותיו ויקברוהו במעלה קברי בני דוד ואמר ר' אלעזר(דברי הימים ב לב, לג). וכבוד עשו לו במותו מלמד שהושיבו ישיבה על קברו פליגי בה ר' נתן ורבנן חד אמר שלשה, וחד אמר שבעה ואמרי לה שלשים.

תניא רבי מוטל בציפורי ומקום מוכן לו בבית שערים והתניא (דברים טז, כ) צדק צדק תרדף הלך אחר ר' לבית שערים ר' בבית שערים הוה אלא כיון דחלש אמטיוהי לציפורי

מעשה שבא רבי אלעזר (בן ר') שמעון ממגדל גדור מבית רבו והיה רכוב על החמור ומטייל על שפת נהר ושמח שמחה גדולה והיתה דעתו גסה עליו מפני שלמד תורה הרבה

נזדמן לו אדם אחד שהיה מכוער ביותר אמר לו שלום עליך רבי ולא החזיר לו אמר לו ריקה כמה מכוער אותו האיש שמא כל בני עירך מכוערין כמותך אמר לו איני יודע אלא לך ואמור לאומן שעשאני כמה מכוער כלי זה שעשית כיון שידע בעצמו שחטא ירד מן החמור ונשתטח לפניו ואמר לו נעניתי לך מחול לי אמר לו איני מוחל לך עד שתלך לאומן שעשאני ואמור לו כמה מכוער כלי זה שעשית היה מטייל אחריו עד שהגיע לעירו יצאו בני עירו לקראתו והיו אומרים לו שלום עליך רבי רבי מורי מורי אמר להם למי אתם קורין רבי רבי אמרו לו לזה שמטייל אחריך אמר להם אם זה רבי אל ירבו כמותו בישראל אמרו לו מפני מה אמר להם כך וכך עשה לי אמרו לו אעפ"כ מחול לו שאדם גדול בתורה הוא אמר להם בשבילכם הריני מוחל לו ובלבד שלא יהא רגיל לעשות כן מיד נכנס רבי אלעזר בן רבי שמעון ודרש לעולם יהא אדם רך כקנה ואל יהא קשה כארז ולפיכך זכה קנה ליטול הימנה קולמוס לכתוב בו ספר תורה תפילין ומזוזות:

It once happened that R. Eleazar the son of R. Simeon was coming from Migdal Gedor, from the house of his teacher, and he was riding his donkey by the river and he felt a great happiness and full of himself because he had studied a lot of Torah

A particularly ugly man happened upon him and said to him, Peace be upon you, Rebbi, and he [R. Eleazar) did not respond. He said to him, Good for nothing! How ugly this man is! Are all the people of your city as ugly as you are? The man said: I do not know, but go and tell the artisan who made me, how ugly is the vessel which you have made. When he [R. Eleazar] acknowledged, in his gut, that he had done wrong he got down from his donkey and prostrated himself before the man and said to him, I submit myself to you; forgive me. He said to him: I will not forgive you until you go to the artisan that created me and tell him: how ugly is the vessel that you created. He [R. Eleazar] walked behind him until he reached his city. When his fellow citizens came out to meet him greeting him with the words, ‘Peace be upon you rabbi and teacher,’ the man asked them, ‘Who are you calling rebbi, rebbi’? They replied, ... ‘The man who is walking behind you.’ He said to them: ‘If this man is a rabbi, may there not be any more like him in Israel’! They asked him: ‘Why’? He replied: ‘He did such and such to me.' They said to him: ‘Nevertheless, forgive him, for he is a man of great Torah learning.’ The man replied: ‘For your sakes I will forgive him, but only if he does not make a habit of acting this way.’ Immediately, R. Eleazar son of R. Simeon entered [the Beit Midrash] and expounded, A man should always be soft like a reed and not hard like a cedar. And for this reason the reed merited that of it should be made a quill for the writing of the Torah scroll, phylacteries and mezuzot.

(ח) שאל עובד כוכבים אחד את רבן יוחנן בן זכאי: אילין עובדייא דאתון עבדין, נראין כמין כשפים, אתם מביאים פרה, ושורפין אותה, וכותשין אותה, ונוטלין את אפרה, ואחד מכם מטמא למת, מזין עליו ב' וג' טיפין, ואתם אומרים לו: טהרת?! אמר לו: לא נכנסה בך רוח תזזית מימיך? אמר לו: לאו! ראית אדם, שנכנסה בו רוח תזזית? אמר לו: הן! א"ל: ומה אתם עושין לו? אמר לו: מביאין עיקרין ומעשנין תחתיו, ומרביצים עליה מים, והיא בורחת. א"ל: ישמעו אזניך, מה שאתה מוצא מפיך! כך הרוח הזו, רוח טומאה, דכתיב (זכריה יג): וגם את הנביאים ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ. מזין עליו מי נדה והוא בורח. לאחר שיצא, אמרו לו תלמידיו: רבנו, לזה דחית בקנה, לנו מה אתה אומר? אמר להם: חייכם! לא המת מטמא, ולא המים מטהרין, אלא אמר הקב"ה: חקה חקקתי, גזירה גזרתי, אי אתה רשאי לעבור על גזרתי, דכתיב: זאת חוקת התורה.

(8) A gentile asked Rabbi Yochanan ben Zakkai, "These rituals you do, they seem like witchcraft! You bring a heifer, burn it, crush it up, and take its ashes. [If] one of you is impure by the dead [the highest type impurity], 2 or 3 drops are sprinkled on him, and you declare him pure?!" He said to him, "Has a restless spirit ever entered you?" He said to him, "No!" "Have you ever seen a man where a restless spirit entered him?" He said to him, "Yes!" [Rabbi Yochanan ben Zakkai] said to him, "And what did you do for him?" He sad to him, "We brought roots and made them smoke beneath him, and pour water and it flees." He said to him, "Your ears should hear what leaves from your mouth! The same thing is true for this spirit, the spirit of impurity, as it is written, (Zachariah 13:2) "Even the prophets and the spirit of impurity will I remove from the land." They sprinkle upon him purifying waters, and it [the spirit of impurity] flees." After he left, our rabbi's students said, "You pushed him off with a reed. What will you say to us?" He said to them, "By your lives, a dead person doesn't make things impure, and the water doesn't make things pure. Rather, God said, 'I have engraved a rule, I have decreed a decree (chukah chakakti, gezeira gazarti), and you have no permission to transgress what I decreed, as it says "This is a chok (rule) of the Torah."

משנה עבודה זרה ג ד

שאל פרוקלוס בן פלוספוס את רבן גמליאל בעכו, שהיה רוחץ במרחץ של אפרודיטי, אמר לו, כתוב בתורתכם, ולא ידבק בידך מאומה מן החרם.

מפני מה אתה רוחץ במרחץ של אפדודיטי.

אמר לו, אין משיבין במרחץ.

וכשיצא ח אמר לו, אני לא באתי בגבולה, היא באת בגבולי ט.

אין אומרים נעשה מרחץ לאפרודיטי נוי, אלא אומרים, נעשה אפרודיטי נוי למרחץ.

משה רבנו בבית מדרשו של רבי עקיבא

מנחות כט ע"ב

אמר רב יהודה אמר רב בשעה שעלה

משה למרום מצאו להקדוש ברוך הוא

שיושב וקושר כתרים לאותיות
אמר לפניו רבונו של עולם מי מעכב על ידך
אמר לו אדם אחד יש שעתיד להיות בסוף

כמה דורות ועקיבא בן יוסף שמו שעתיד

לדרוש על כל קוץ וקוץ תילין תילין של הלכות.
אמר לפניו: רבונו של עולם הראהו לי
אמר לו חזור לאחורך.
הלך וישב בסוף שמונה שורות ולא היה יודע

מה הן אומרים תשש כחו. כיון שהגיע לדבר

אחד

אמרו לו תלמידיו: רבי מנין לך?
אמר להן: הלכה למשה מסיני, נתיישבה

דעתו.
חזר ובא לפני הקדוש ברוך הוא אמר לפניו:

רבונו של עולם יש לך אדם כזה ואתה נותן

תורה על ידי
אמר לו: שתוק כך עלה במחשבה לפני

Hadrian May his bones crumble to dust asked Rabbi Joshua Son of Hannania saying, The holy one - blessed he be, bestowed a great blessing among the nations of the world for when he gave the first five commandments to Israel he involved his name in the commandments, so that if Israel raises a cry against them.

However in the last five commandments god kept his name out so if we sin God will not be offended by us.

Joshua replied; let's take a walk about the city square with me. In each and every place where Joshua led him, Hadrian would see a statue of himself set up. And Rabbi Joshua asked, who is this? And Hadrian said; I'ts a statue of me! And this one, who is it? Asked Joshua. It’s a statue of me! Replied Hadrian. Until he brought him to the lavatory and said: My lord king, I see that you are ruler of everywhere in this city and your statues are everywhere, but here you're not set up?!?

Hadrian replied saying; are you the guy the Jews call witty? Would such be an honor do a king that his statue of him be set up in a place that is loathsome, a place that is repulsive a place that is filthy?!?

Joshua said; do not your ears hear what your moth is saying? Is it fitting for the glories one blessed be he - that his name be mentioned with murderers with adulterers with thieves?

The Emperor went on his way.

When he left the disciples came to Rabbi Joshua and asked; "Rabbi, him you dismissed with a reed what answer do you give us?

He said to them: this is what came into the mind of the blessed be he.

  1. ברכות כ"ו, ב

אמר רבי יוסי ברבי חנינא: תפילות אבות תקנום. ריב"ל אמר: תפילות כנגד תמידים תקנום. תניא

כותיבה דר' יוסי בר' חנינא: אברהם תיקן תפילת שחרית, שנאמר: 'וישכם אברהם בבקר אל המקום אשר עמד שם את פני ה' '. ואין עמידה אלא תפילה, שנאמר: 'ויעמד פנחס ויפלל… ותעצר המגפה'. יצחק תקן תפלת מנחה, שנאמר: 'ויצא יצחק לשוח בשדה לפנות ערב' ואין שיחה אלא תפילה, שנאמר: 'תפילה לעני כי יעטוף ולפני ה' ישפוך שיחו'. יעקב תקן תפילת ערבית, שנאמר: 'ויפגע במקום וילן שם כי בא השמש' ואין פגיעה אלא תפילה, שנאמר: 'ואל תשא בעדם רנה ותפלה אל תפגע בי'