Struggle, Stamina & Self-Reflection: Thoughts on Teshuva 7 Tishrei 5779 | Livingston, NJ

בשעה שבנה שלמה את בית המקדש, ביקש להכניס ארון לבית קדשי הקדשים, דבקו שערים זה בזה. אמר עשרים וארבעה רננות ולא נענה...

ולא נענה כיון שאמר (דברי הימים ב ו, מב) "ה' אלקים אל תשב פני משיחך, זכרה לחסדי דויד עבדך" מיד נענה.

When Solomon built the Temple and sought to bring the Ark into the Holy of Holies, the gates clung together and could not be opened. Solomon uttered twenty-four songs of praise, and his prayer was not answered...

[Finally,] Once he said: “O Lord God, turn not away the face of Your anointed; remember the good deeds of David Your servant”, he was immediately answered, and the gates opened.

והנה כל הדברים המסורים ללב צריכים עזר הלב, שהרי אם יאמרו לאדם שיירא והוא אינו ירא, לא יוכל לירא, וכן על זו הדרך ...אם יאמרו לו שיצטער או שלא יצטער, שישמח או שלא ישמח וכדומה, לא יוכל לעשות הפך ממה שלבו חפץ...

(translated by Rabbanit Sara Wolkenfeld)

All of the things which are within the heart need help from the heart, for if you say to a person to fear and they don't fear, they can't just feel fear. So too... if you tell them to be upset or not to be upset, or to be happy or not to be happy or the like, the person cannot do the opposite of what their heart wants...

From Halakhic Man

Rabbi Joseph B. Soloveitchik

...That religious consciousness is an experience which is most profound and most elevated, which penetrates to the very depths and ascends to the very heights, is not that simple and comfortable. On the contrary, it is exceptionally complex, rigorous, tortuous. Where you find its complexity, there you find its greatness…

The ideas of temporality and eternity, knowledge and choice (necessity and freedom), the yearning for G-d and the flight from His glorious splendor… the profane and the holy, etc. struggle within his religious consciousness, wrestle and grapple with each other. This one ascends and this one descends, this falls and this rises.

אמרו עליו על ר"א בן דורדיא שלא הניח זונה אחת בעולם שלא בא עליה. פעם אחת, שמע שיש זונה אחת בכרכי הים... והלך ועבר עליה שבעה נהרות. בשעת הרגל דבר הפיחה אמרה "כשם שהפיחה זו אינה חוזרת למקומה, כך אלעזר בן דורדיא אין מקבלין אותו בתשובה."

הלך וישב בין שני הרים וגבעות. אמר "הרים וגבעות בקשו עלי רחמים!" אמרו לו "עד שאנו מבקשים עליך נבקש על עצמנו"... אמר "שמים וארץ בקשו עלי רחמים!" אמרו "עד שאנו מבקשים עליך נבקש על עצמנו"...אמר "חמה ולבנה בקשו עלי רחמים!" אמרו לו "עד שאנו מבקשים עליך נבקש על עצמנו" ... אמר "כוכבים ומזלות בקשו עלי רחמים!" אמרו לו "עד שאנו מבקשים עליך נבקש על עצמנו"...

אמר אין הדבר תלוי אלא בי! הניח ראשו בין ברכיו וגעה בבכיה עד שיצתה נשמתו. יצתה בת קול ואמרה ר"א בן דורדיא מזומן לחיי העולם הבא...

רבי אמר יש קונה עולמו בכמה שנים ויש קונה עולמו בשעה אחת.

They said about Rabbi Elazar ben Durdayya that he did not leave one prostitute in the world with whom he did not engage in sexual intercourse. Once, he heard that there was one prostitute overseas and he crossed seven rivers to reach her. When they were engaged in the act, a breeze passed and she said: Just as this passed wind will not return to its place, so too Elazar ben Durdayya will not be accepted in repentance.

This statement deeply shocked him and he went and sat between two mountains and hills and said: Mountains and hills, pray for mercy on my behalf, so that my repentance will be accepted. They said to him: Before we pray for your mercy, we must pray for mercy on us. He said: Heaven and earth, pray for mercy on me....Sun and moon, pray for my mercy...Stars and constellations, pray for mercy on me. They all said to him: Before we pray for mercy on you, we must pray for mercy on us..

Elazar ben Durdayya said: Clearly the matter depends on nothing other than myself. He placed his head between his knees and cried loudly until his soul left his body. A Divine Voice emerged and said: Rabbi Elazar ben Durdayya is destined for life in the World-to-Come....

When Rabbi Yehuda HaNasi heard this story he wept and said: There is one who acquires his share in the World-to-Come only after many years, and there is one who acquires it in one moment.

כי באמת בכל יום ויום מגיע לאדם התעוררות מאת הבורא ברוך הוא, ובאמת התעוררות הוא רק על רגע אחד ואחר כך הולך התעוררות ...

אבל האדם בשעה שמגיע התעוררות צריך לאחוז בה ולדבק עצמו בה בכל כחו, דהיינו לעשות תיכף ומיד איזה מצוה היינו צדקה או תורה ובזה מתקשר בה וכמו שהיה בעת שבא אליו התעוררות זה...

ואז כשיתנהג כך, אחר כך בא לו עוד הפעם זה היראה עם יותר רוממות ושוב אינה הולכת ממנו... ועתה על ידי זה יהיה דבוק בה שאחר כך ליום מחר כשיגיע אליו התעוררות יהיה דבוק בה...

(loosely translated)

The truth is, that every day, humans have an opportunity to be awakened by Hashem, (as we learn in the Gemara that a heavenly voice calls out from Mt. Sinai daily for all of us to return).

But the truth is that this "awakening" only happens for an instant. But, we have to grasp onto it with all of our strength whenever it does come.

So we should find a Mitzvah to latch onto, like giving Tzedakah or learning Torah, which will connect us to the feelings of that Moment of Awakening. Then, the next time this feeling comes, even with more intensity, we will be less apt to run from it, and we will be more connected it it, more and more every day.

וְהִ֖יא מָ֣רַת נָ֑פֶשׁ וַתִּתְפַּלֵּ֥ל עַל־ה' וּבָכֹ֥ה תִבְכֶּֽה׃ וְהָיָה֙ כִּ֣י הִרְבְּתָ֔ה לְהִתְפַּלֵּ֖ל לִפְנֵ֣י ה' וְעֵלִ֖י שֹׁמֵ֥ר אֶת־פִּֽיהָ׃ חַנָּ֗ה הִ֚יא מְדַבֶּ֣רֶת עַל־לִבָּ֔הּ רַ֚ק שְׂפָתֶ֣יהָ נָּע֔וֹת וְקוֹלָ֖הּ לֹ֣א יִשָּׁמֵ֑עַ וַיַּחְשְׁבֶ֥הָ עֵלִ֖י לְשִׁכֹּרָֽה׃ וַיֹּ֤אמֶר אֵלֶ֙יהָ֙ עֵלִ֔י עַד־מָתַ֖י תִּשְׁתַּכָּרִ֑ין הָסִ֥ירִי אֶת־יֵינֵ֖ךְ מֵעָלָֽיִךְ׃ וַתַּ֨עַן חַנָּ֤ה וַתֹּ֙אמֶר֙ לֹ֣א אֲדֹנִ֔י אִשָּׁ֤ה קְשַׁת־ר֙וּחַ֙ אָנֹ֔כִי וְיַ֥יִן וְשֵׁכָ֖ר לֹ֣א שָׁתִ֑יתִי וָאֶשְׁפֹּ֥ךְ אֶת־נַפְשִׁ֖י לִפְנֵ֥י ה'׃

In her wretchedness, she prayed to the LORD, weeping all the while. As she kept on praying before the LORD, Eli watched her mouth. Now Hannah was praying in her heart; only her lips moved, but her voice could not be heard. So Eli thought she was drunk. Eli said to her, “How long will you make a drunken spectacle of yourself? Sober up!” And Hannah replied, “Oh no, my lord! I am a very unhappy woman. I have drunk no wine or other strong drink, but I have been pouring out my heart to the LORD."

From Chana: A Life in Prayer

Rabbi Yehiel E. Poupko (excerpts from pp 87-91)

This is what it means to be a praying person: to pour out, to empty one’s being before G-d…

She appears drunk because she is emptying herself. Like a drunk, she seems not to reserve the private. She exposes all...

Because she risks exhibitionism with the outpouring of her soul, she remains in silence. Her outpouring is known only to G-d…

There is no record of what she said. The only perceptible expressions are tears and weeping.

וַתִּתְפַּלֵּ֤ל חַנָּה֙ וַתֹּאמַ֔ר: עָלַ֤ץ לִבִּי֙ בַּֽה' רָ֥מָה קַרְנִ֖י בַּֽה' רָ֤חַב פִּי֙ עַל־א֣וֹיְבַ֔י כִּ֥י שָׂמַ֖חְתִּי בִּישׁוּעָתֶֽךָ׃ אֵין־קָד֥וֹשׁ כַּה' כִּ֣י אֵ֣ין בִּלְתֶּ֑ךָ וְאֵ֥ין צ֖וּר כֵּאלֹקֵֽינוּ׃ אַל־תַּרְבּ֤וּ תְדַבְּרוּ֙ גְּבֹהָ֣ה גְבֹהָ֔ה יֵצֵ֥א עָתָ֖ק מִפִּיכֶ֑ם כִּ֣י אֵ֤ל דֵּעוֹת֙ ה' ולא [וְל֥וֹ] נִתְכְּנ֖וּ עֲלִלֽוֹת׃ קֶ֥שֶׁת גִּבֹּרִ֖ים חַתִּ֑ים וְנִכְשָׁלִ֖ים אָ֥זְרוּ חָֽיִל׃ שְׂבֵעִ֤ים בַּלֶּ֙חֶם֙ נִשְׂכָּ֔רוּ וּרְעֵבִ֖ים חָדֵ֑לּוּ עַד־עֲקָרָה֙ יָלְדָ֣ה שִׁבְעָ֔ה וְרַבַּ֥ת בָּנִ֖ים אֻמְלָֽלָה׃ ה' מֵמִ֣ית וּמְחַיֶּ֑ה מוֹרִ֥יד שְׁא֖וֹל וַיָּֽעַל׃ ה' מוֹרִ֣ישׁ וּמַעֲשִׁ֑יר מַשְׁפִּ֖יל אַף־מְרוֹמֵֽם׃ מֵקִ֨ים מֵעָפָ֜ר דָּ֗ל מֵֽאַשְׁפֹּת֙ יָרִ֣ים אֶבְי֔וֹן לְהוֹשִׁיב֙ עִם־נְדִיבִ֔ים וְכִסֵּ֥א כָב֖וֹד יַנְחִלֵ֑ם כִּ֤י לַֽה' מְצֻ֣קֵי אֶ֔רֶץ וַיָּ֥שֶׁת עֲלֵיהֶ֖ם תֵּבֵֽל׃ רַגְלֵ֤י חסידו [חֲסִידָיו֙] יִשְׁמֹ֔ר וּרְשָׁעִ֖ים בַּחֹ֣שֶׁךְ יִדָּ֑מּוּ כִּֽי־לֹ֥א בְכֹ֖חַ יִגְבַּר־אִֽישׁ׃ ה' יֵחַ֣תּוּ מריבו [מְרִיבָ֗יו] עלו [עָלָיו֙] בַּשָּׁמַ֣יִם יַרְעֵ֔ם ה' יָדִ֣ין אַפְסֵי־אָ֑רֶץ וְיִתֶּן־עֹ֣ז לְמַלְכּ֔וֹ וְיָרֵ֖ם קֶ֥רֶן מְשִׁיחֽוֹ׃

And Hannah prayed: My heart exults in the LORD; I have triumphed through the LORD. I gloat over my enemies; I rejoice in Your deliverance. There is no holy one like the LORD, Truly, there is none beside You; There is no rock like our God. Talk no more with lofty pride, Let no arrogance cross your lips! For the LORD is an all-knowing God; By Him actions are measured. The bows of the mighty are broken, And the faltering are girded with strength. Men once sated must hire out for bread; Men once hungry hunger no more. While the barren woman bears seven, The mother of many is forlorn. The LORD deals death and gives life, Casts down into Sheol and raises up. The LORD makes poor and makes rich; He casts down, He also lifts high. He raises the poor from the dust, Lifts up the needy from the dunghill, Setting them with nobles, Granting them seats of honor. For the pillars of the earth are the LORD’s; He has set the world upon them. He guards the steps of His faithful, But the wicked perish in darkness— For not by strength shall man prevail. The foes of the LORD shall be shattered; He will thunder against them in the heavens. The LORD will judge the ends of the earth. He will give power to His king, And triumph to His anointed one.

וּבַמֶה יִתְגָּאֵה לֵב הָאָדָם? אִם בְּעֹשֶׁר – "ה' מוֹרִישׁ וּמַעֲשִׁיר" (שמ"א ב ז). וְאִם בְּכָבוֹד – הֲלֹא לֵאלֹקִים הוּא, שֶׁנֶּאֱמַר (דה"א כט יב): "וְהָעֹשֶׁר וְהַכָּבוֹד מִלְפָנֶיךָ", וְאֵיךְ מִתְפָּאֵר בִּכְבוֹד קוֹנוֹ? וְאִם מִתְפָּאֵר בְּחָכְמָה: "מֵסִיר שָֹפָה לְנֶאֱמָנִים, וְטַעַם זְקֵנִים יִקַח" (איוב יב כ).

נִמְצָא: הַכָּל שָׁוֶה לִפְנֵי הַמָּקוֹם, כִּי בְאַפּוֹ מַשְׁפִּיל גֵּאִים, וּבִרְצוֹנוֹ מַגְבִּיהַ שְׁפָלִים.

What cause does one have for pride? Perhaps his wealth? "The Lord impoverishes and enriches" (I Samuel 2:7). Perhaps his honor? It belongs to God, as it is written (I Chronicles 29:12), "Wealth and honor come from You." So how could one adorn himself with G-d's honor? And one who prides himself in his wisdom surely knows that God "takes away the speech of assured men and reasoning from the sages" (Job 12:20).

Thus, all are equal before God, since with His anger He lowers the proud and when He wishes He raises the low.

בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה יִכָּתֵבוּן, וּבְיוֹם צוֹם כִּפּוּר יֵחָתֵמוּן. כַּמָּה יַעַבְרוּן, וְכַמָּה יִבָּרֵאוּן, מִי יִחְיֶה, וּמִי יָמוּת, מִי בְקִצּוֹ, וּמִי לֹא בְּקִצּוֹ, מִי בַמַּיִם, וּמִי בָאֵשׁ, מִי בַחֶרֶב, וּמִי בַחַיָּה, מִי בָרָעָב, וּמִי בַצָּמָא, מִי בָרַעַשׁ, וּמִי בַמַּגֵּפָה, מִי בַחֲנִיקָה, וּמִי בַסְּקִילָה, מִי יָנוּחַ, וּמִי יָנוּעַ, מִי יִשָּׁקֵט, וּמִי יְטֹּרֵף, מִי יִשָּׁלֵו, וּמִי יִתְיַסָּר, מִי יַעֲנִי, וּמִי יַעֲשִׁיר, מִי יֻשְׁפַּל, וּמִי יָרוּם.

וּתְשׁוּבָה וּתְפִלָּה וּצְדָקָה מַעֲבִירִין אֶת רֹעַ הַגְּזֵרָה.

On Rosh Hashanah it is inscribed, and on Yom Kippur it is sealed - how many shall pass away and how many shall be born, who shall live and who shall die, who in good time, and who by an untimely death, who by water and who by fire, who by sword and who by wild beast, who by famine and who by thirst, who by earthquake and who by plague, who by strangulation and who by lapidation, who shall have rest and who wander, who shall be at peace and who pursued, who shall be serene and who tormented, who shall become impoverished and who wealthy, who shall be debased, and who exalted.

But repentance, prayer and righteousness avert the severity of the decree.

... ווהיו מלאכי השרת מסתמין את החלונות שלא תעלה תפילתו של מנשה לפני הקב"ה, והיו מלאכי השרת אומרים לפני הקב"ה "רבונו של עולם אדם שעבד ע"ז, והעמיד צלם בהיכל, אתה מקבלו בתשובה?" אמר להן: "אם איני מקבלו בתשובה, הרי אני נועל את הדלת בפני כל בעלי תשובה...."

[Since Menasshe was such an evil, terrible man,] the heavenly angels wanted to shut the windows in Hashem's palace chamber so that no prayers of Menasshe would enter His presence. The angels said to G-d, how could you ever accept repentance from a man who worshiped idols? G-d answered them- if I don't accept his Teshuva, then I am locking the doors to anyone who wants to come offer up Teshuva.

וַיֹּ֤אמֶר דָּוִד֙ אֶל־נָתָ֔ן חָטָ֖אתִי לַֽה' (ס) וַיֹּ֨אמֶר נָתָ֜ן אֶל־דָּוִ֗ד גַּם־ה' הֶעֱבִ֥יר חַטָּאתְךָ֖ לֹ֥א תָמֽוּת׃

David said to Nathan, “I stand guilty before the LORD!” And Nathan replied to David, “The LORD has remitted your sin; you shall not die."

... באותה שעה נהפכו פני שונאי דוד כשולי קדירה ,וידעו כל ישראל שמחל לו הקב"ה על אותו העון

...At that moment, the faces of all of David’s enemies turned dark like the charred bottom of a pot. And all of the Jewish people knew that the Holy One, Blessed be He, had forgiven him for that sin, as it was only by David’s merit that Solomon’s prayer was answered.

הַֽנֶּחֱמָדִ֗ים מִ֭זָּהָב וּמִפַּ֣ז רָ֑ב וּמְתוּקִ֥ים מִ֝דְּבַ֗שׁ

[The Torah is] more desirable than gold, than much fine gold; sweeter than honey

לקוטי הלכות-זבחים- ישראל מאיר כהן

מה שכתוב ״ומתוקים מדבש״, כי ידוע שיש בטבע כח המתיקות גדול...

עד שאם יפול בה איזה דבר לחם או בשר...במשך הזמן יתהפך הלחם והבשר לדבש...

וזהו שאמר הכתוב שכח מתיקות התורה הוא גדול הרבה יותר מדבש...

אפילו אם טבע נפשו היה מתחילה רע מאד, כח התורה מטהרתו ומקדישו ונהפך להיות איש אחר ממש.

And why does the text say "sweeter than honey?" Because it is known that in nature there exists a power to honey, that if an item like bread or wine falls into it, eventually they will transform into honey.

And that is why the Torah describes the power of Torah as stronger than that of honey...

Even if the person's nature was inherently bad, the power of Torah can transform him to be an entirely different person.