Sources from the Teshuva on Providing References

(ז) מִדְּבַר־שֶׁ֖קֶר תִּרְחָ֑ק וְנָקִ֤י וְצַדִּיק֙ אַֽל־תַּהֲרֹ֔ג כִּ֥י לֹא־אַצְדִּ֖יק רָשָֽׁע׃

(7) Keep thee far from a false matter; and the innocent and righteous slay thou not; for I will not justify the wicked.

(יד) לֹא־תְקַלֵּ֣ל חֵרֵ֔שׁ וְלִפְנֵ֣י עִוֵּ֔ר לֹ֥א תִתֵּ֖ן מִכְשֹׁ֑ל וְיָרֵ֥אתָ מֵּאֱלֹהֶ֖יךָ אֲנִ֥י ה'

(14) Thou shalt not curse the deaf, nor put a stumbling-block before the blind, but thou shalt fear thy God: I am the LORD.

(טז) לֹא־תֵלֵ֤ךְ רָכִיל֙ בְּעַמֶּ֔יךָ לֹ֥א תַעֲמֹ֖ד עַל־דַּ֣ם רֵעֶ֑ךָ אֲנִ֖י ה'

(16) Thou shalt not go up and down as a talebearer among thy people; neither shalt thou stand idly by the blood of thy neighbour: I am the LORD.

כך עונשו של בדאי שאפילו אמר אמת אין שומעין לו

This is the penalty for the liar, even when he tells the truth, no one believes him

דאמר מר למד לשונך לומר איני יודע שמא תתבדה ותאחז

For a teacher has said : Teach your tongue to say, "I do not know," lest you invent something and be trapped.

(ג) אמרו חכמים שלש עבירות נפרעין מן האדם בעולם הזה ואין לו חלק לעולם הבא עבודת כוכבים וגילוי עריות ושפיכות דמים ולשון הרע כנגד כולם

The Sages said: "For three sins, a person is punished in this world, and has no place in the World to Come: idolatry, incest/adultery, and murder - and slander is like all of them combined.

גדול כבוד הבריות שדוחה [את] לא תעשה שבתורה

Great is the duty of honouring one's fellow-creatures, since it sets aside a prohibition enjoined by the Torah.

(י) כשם שאונאה במקח וממכר, כך אונאה בדברים. לא יאמר לו, בכמה חפץ זה. והוא אינו רוצה לקח. אם היה בעל תשובה, לא יאמר לו, זכר מעשיך הראשונים. אם הוא בן גרים, לא יאמר לו זכר מעשה אבותיך, שנאמר (שמות כב,כ) וגר לא תונה ולא תלחצנו.

(10) Just as there is fraud regarding commerce, so too there is fraud regarding words. One should not say to [a merchant], "How much is this object?" if one does not want to buy. If someone was a penitent, one should not say to them, "Remember your former actions." If someone is the child of converts, one should not say to them: "Remember the deeds of your ancestors." As is written (Exodus 22:20): "You shall neither deceive a stranger, nor oppress them."

אלא לומר לך שיהא הן שלך צדק ולאו שלך צדק אמר אבה' ההוא שלא ידבר אחד בפה ואחד בלב

Rather it is to say that your "yes" be yes and your "no" be no. Abaye said that means one should not speak one thing with the mouth and another with the heart.

תנו רבנן,כיצד מרקדין לפני הכלה,

בית שמאי אומרים כלה כמות שהיא

ובית הלל אומרים,כלה נאה וחסודה,

אמרו להן ב"ש לב"ה,הרי שהיתה חיגרת או סומא אומרי' לה כלה נאה וחסודה,והתורה אמרה (שמות כג, ז) מדבר שקר תרחק,

אמרו להם ב"ה לב"ש,לדבריכם מי שלקח מקח רע מן השוק ישבחנו בעיניו או יגננו בעיניו,הוי אומר ישבחנו בעיניו,

מכאן אמרו חכמים,לעולם תהא דעתו של אדם מעורבת עם הבריות

Our Rabbis Taught: How must one dance [or praise] before a bride?

Beit Shammai said: [say] the bride as she is.

Beit Hillel said: [say] "'O bride, beautiful and gracious"

Beit Shammai said: If she is lame or blind, is one to say "O bride, beautiful and gracious"?!?! Does it not say in the Torah, "Keep far from a falsehood"?

Beit Hillel responded: "according to your words, when one makes a bad purchase in the market, is one to commend it or disparage it? Surely one should commend it,"

From here the wise say, "always make your disposition sympathetic to others"

ואמר רבי אילעא משום ר' אלעזר בר' שמעון כשם שמצוה על אדם לומר דבר הנשמע כך מצוה על אדם שלא לומר דבר שאינו נשמע

רבי אבא אומר חובה שנאמר (משלי ט, ח) אל תוכח לץ פן ישנאך הוכח לחכם ויאהבך

וא"ר אילעא משום רבי אלעזר בר' שמעון מותר לו לאדם לשנות בדבר השלום שנאמר (בראשית נ, טז) אביך צוה וגו כה תאמרו ליוסף אנא שא נא וגו' ר' נתן אומר מצוה שנאמר (שמואל א טז, ב) ויאמר שמואל איך אלך ושמע שאול והרגני וגו' דבי רבי ישמעאל תנא גדול השלום שאף הקדוש ברוך הוא שינה בו דמעיקרא כתיב (בראשית יח, יב) ואדוני זקן ולבסוף כתיב ואני זקנתי:

And Rabbi Ile’a said in the name of Rabbi Elazar, son of Rabbi Shimon: Just as it is a mitzva for a person to say that which will be heeded, so is it a mitzva for a person not to say that which will not be heeded. One should not rebuke those who will be unreceptive to his message.

Rabbi Abba says: It is obligatory for him to refrain from speaking, as it is stated: “Do not reprove a scorner lest he hate you; reprove a wise man and he will love you” (Proverbs 9:8).

And Rabbi Ile’a further said in the name of Rabbi Elazar, son of Rabbi Shimon: It is permitted for a person to depart from the truth in a matter that will bring peace, as it is stated: “Your father commanded before he died, saying: So you shall say to Joseph: Please pardon your brothers’ crime, etc.” (Genesis 50:16–17). Jacob never issued this command, but his sons falsely attributed this statement to him in order to preserve peace between them and Joseph. Rabbi Natan says: It is a mitzva to depart from the truth in order to preserve peace, as it is stated: “And Samuel said: How can I go, and Saul will hear and kill me” (I Samuel 16:2). God responded in the next verse that Samuel should say he went to sacrifice an offering, indicating that God commands one to lie in order to preserve peace. It was taught in the school of Rabbi Yishmael: Great is peace, as even the Holy One, Blessed be He, departed from the truth for it. As, initially it is written that Sarah said of Abraham: “And my lord is old” (Genesis 18:12), and in the end it is written that God told Abraham that Sarah said: “And I am old” (Genesis 18:13). God adjusted Sarah’s words in order to spare Abraham hurt feelings that might lead Abraham and Sarah to quarrel.