Insertions in the Recitation of the Shemoneh Esrei

(א) ערבית שחרית ומנחה מתפללים שמונה עשרה ברכות ואומר יעלה ויבא ברצה

For Maariv, shachrit, and Minchah, one should daven Shemoneh Esrei, and should say yaleh Viyavo in Ritzay

ר' חייא בר אבא צלי והדר צלי א"ל רבי זירא מאי טעמא עביד מר הכי אילימא משום דלא כוון מר דעתיה והאמר ר"א לעולם ימוד אדם את עצמו אם יכול לכוין את לבו יתפלל ואם לאו אל יתפלל אלא דלא אדכר מר דריש ירחא והתניא טעה ולא הזכיר של ר"ח בערבית אין מחזירין אותו מפני שיכול לאומרה בשחרית בשחרית אין מחזירין אותו מפני שיכול לאומרה במוספין במוספין אין מחזירין אותו מפני שיכול לאומרה במנחה א"ל לאו איתמר עלה א"ר יוחנן בצבור שנו:

R. Hiyya b. Abba said the Tefillah[6] and then said another. R. Zera asked him, "Why did the master act so? Is it because the master did not direct his heart [with the first] ? But R. Eleazar has said : A man should always examine himself; if he can direct his heart, then let him pray, but if not, he should not pray ! Or is it because the master did not include the reference to the New Moon [in the first Tefillah][7]? But there is a teaching: If a man erred and omitted the reference to the New Moon in the evening Tefillah, we do not require him to repeat it, because he can say it in the morning Tefillah; [if he omitted it] in the morning, we do not require him to repeat it, because he can say it in the additional Tefillah ; [if he omitted it] in the additional Tefillah, we do not require him to repeat it, because he can say it in the afternoon ! " He replied, "Has it not been reported in this connection : R. Johanan declared that this teaching applies only to a Congregation[8]?"

אם לא אמרו שחרית ומנחה מחזירין אותו

If one did not say it (Yaaleh veyavo) during Shachrit or Minchah, he is required to go back and say it

Kitzur Shulchan Aruch Volume 1, Page 116

  1. If the hazzan forgot to say yaale veyavo during his silent amida, he does not go back and repeat it.
  2. If the hazzan forgot to say yaaleh veyavo during the chazarat hashatz, he should not repeat the chazara. If the hazzan forgot to say yaale veyavo during the chazarat hashatz but remembered before he finished, he should go back to "retze" and then finish the chazara.

משנה מאימתי מזכירין גבורות גשמים רבי אליעזר אומר מיום טוב הראשון של חג ר' יהושע אומר מיום טוב האחרון של חג אמר לו ר' יהושע הואיל ואין הגשמים אלא סימן קללה בחג למה הוא מזכיר אמר לו ר' אליעזר אף אני לא אמרתי לשאול אלא להזכיר משיב הרוח ומוריד הגשם בעונתו אמר לו א"כ לעולם יהא מזכיר אין שואלין את הגשמים אלא סמוך לגשמים ר' יהודה אומר העובר לפני התיבה ביו"ט האחרון של חג האחרון מזכיר הראשון אינו מזכיר ביו"ט הראשון של פסח הראשון מזכיר האחרון אינו מזכיר

Mishnah: When is the time, one should begin to mention “the Power of rains?” Rabbi Eliezer says from the first day of the holiday. Rabbi Yehushua says From the last day of the Festival. Rabbi Yehushua said {to Rabbi Eliezer} Since the rain on Succot is a sign of curse, why should it be mentioned in the prayers? Rabbi Eliezer said {to Rabbi Yehushua} Never did I say that one must pray for the rain, but only that it should be mentioned in the following words, "He causes the winds to blow, and the rain to fall in the proper season." He said {Rabbi Yehushua to Rabbi Eliezer} Then should this mention not be be said throughout the year? [The Mishnah Rules:] We do not request rain except close to the rainy season (Shemini Atzeret). Rabbi Yehudah says, "The one who goes before the Ark on the last Yom Tov of the festival, the latter one (the one who leads Musaf) mentions it, but the first one (the one who leads Shachrit), doesn't mention it. On the first Yom Tov of Pesach, the first one mentions it, but the latter one does not mention it.

(א) מתחילין לומר בברכה שניה משיב הרוח ומוריד הגשם בתפלת מוסף של יום טוב האחרון של חג ואין פוסקין עד תפלת מוסף של יום טוב הראשון של פסח:

We begin to say "Mashiv Haruach Umorid Hageshem" [Who causes the wind to blow, and the rain to fall] within the second blessing [of the Amidah] in the Mussaf prayer of the last day of Yom Tov of Sukkot, and we continue until the Mussaf prayer of the first day of Yom Tov of Pesach.

(ב) אסור להזכיר הגשם עד שיכריז השליח ציבור. אבל אם יודע שהכריז שליח ציבור אף על פי שהוא לא שמע מזכיר ומטעם זה הבא לבית הכנסת והצבור התחילו להתפלל יתפלל ויזכיר אף על פי שהוא לא שמע משליח ציבור:

It is forbidden to mention rain until the Chazzan announces it. But if one knows that the Chazzan has announced it, even though he did not hear [the announcement], then he should mention [rain in his prayers]. For this reason if one comes to the shul and finds the congregation already praying, he should pray and mention rain even though he did not hear it from the Chazzan.

א"ר חנינא...בימות הגשמים לא אמר משיב הרוח אין מחזירין אותו לא אמר מוריד הגשם מחזירין אותו

Rabbi Chanina said... "In the winter, if one did not say 'He makes the wind blow away', he does not have to return. If one did not say 'He makes the rain fall', he must return.

Ramah 114:4

  1. if one mistakenly said both Mashiv HaRuach UMorid HaGeshem and also Morid HaTal and finished the Bracha one must start Shemoneh Esrei again.

צלותה דתעניתא היכי מדכרינן אדבריה רב יהודה לרב יצחק בריה ודרש יחיד שקיבל עליו תענית מתפלל של תענית והיכן אומרה בין גואל לרופא מתקיף לה רב יצחק וכי יחיד קובע ברכה לעצמו אלא אמר רב יצחק בשומע תפלה וכן אמר רב ששת בשומע תפלה

Where do we recite the prayer of a fast (Aneinu)?R. Yehudah directed R. Yitzchak his son, and expounded: An individual who accepts upon himself a fast should pray tefillat ta'anit[Aneinu]. And where should he say it [in Shemoneh Esrei]? Between Go'el [the seventh blessing] and Rofei [the eighth blessing]. R. Yitzchak objected: Does an individual establish a blessing for himself? Rather, R. Yitzchak said: In Shomea Tefillah [the fifteenth blessing]. And so did R. Sheshet say: In Shomea Tefillah.

Overall Halakhot: Say it in In Shomea Tefillah, and the sheliach tzibbur says it between Go'el and Rofei.

(ג) יש אומרים שאין היחיד אומר עננו כי אם במנחה שמא יאחזנו בולמוס ונמצא שקרן בתפלתו אבל שליח צבור אומרו גם בתפלת שחרית כשהוא מתפלל בקול רם שאי אפשר שלא יתענו קצת מהקהל ובארבע צומות גם היחיד אומרו בכל תפלותיו דאפילו יאחזנו בולמוס ויאכל שייך שפיר למימר עננו ביום צום התענית הזה כיון שתיקנו חכמים להתענות בו. הגה: ונהגו בכל הצומות שלא לאומרו כי אם במנחה מלבד שליח ציבור שאומר שחרית כשמתפלל בקול רם:

Some say that an individual should not insert Aneinu except during Minchah, lest he is afflicted by Bulmus [a condition for which he must eat] and he turns to have lied in his prayer. However, the sheliach tzibbur should say it during Shachrit when he prays out loud, as some members of the community must be fasting. And on the four fast days, even an individual recited it in all of his prayers, as even if he would be afflicted by a bulmus and would eat, it is still appropriate to say "answer us [Aneinu] ou our fast day," and the rabbis established it as a day to fast.

(ג) (ג) ועננו בשומע תפלה - היינו ליחיד אבל השליח צבור אומרה ברכה בפני עצמה בחתימה בין גואל לרופא

Aneinu in Shomea Tefillah. An individual should say Aneinu then, but a chazan should say it in his repetition of the prayer as an independent blessing with a conclusion, between the blessing Go'el and Rofei.

Shevet Halevi 5:60:4, 8:131

  1. One who isn't fasting doesn't recite aneinu
  2. A child who is not fasting still recites aneinu for chinuch purposes

R. Zerachyah Ha-Levi (Ba'al Ha-Ma'or)

  1. Do not recite Aneinu at night
  2. Rashba: You are still full

Kitzur Shulchan Aruch Volume 1, Page 106

  1. If one forgot to say Aneinu in "Shomea Tefila" one should recite it in "Elokai Netzor."