Kabbalat Hatorah: Ladies First?!

(ג) וּמֹשֶׁ֥ה עָלָ֖ה אֶל־הָאֱלֹקִ֑ים וַיִּקְרָ֨א אֵלָ֤יו ה' מִן־הָהָ֣ר לֵאמֹ֔ר כֹּ֤ה תֹאמַר֙ לְבֵ֣ית יַעֲקֹ֔ב וְתַגֵּ֖יד לִבְנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃

(3) and Moses went up to God. The LORD called to him from the mountain, saying, “Thus shall you say to the house of Jacob and declare to the children of Israel:
(ג) לבית יעקב. אֵלּוּ הַנָּשִׁים, תֹּאמַר לָהֶן בְּלָשׁוֹן רַכָּה (מכילתא):
(3) לבית יעקב TO THE HOUSE OF JACOB — This denotes the women — to them you shall speak in gentle language (Mekhilta d'Rabbi Yishmael 19:3).
(ד) ותגיד לבני ישראל. עָנְשִׁין וְדִקְדּוּקִים פָּרֵשׁ לַזְּכָרִים, דְּבָרִים הַקָּשִׁין כְּגִּידִין (שבת פ"ז):
(4) ותגיד לבני ישראל AND TELL THE CHILDREN (lit., the sons) OF ISRAEL — explain to the men the punishments and the details of the commandments in words that are as hard (distasteful) as wormwood (גידין) (cf. Shabbat 87a; Midrash לקח טוב‎).
וכסדר הזה. היינו שיאמר לנשים תחילה ואח"כ לאנשים:
And in this order. I.e., first to the women, and then to the men.

(ב) כֹּה תֹאמַר לְבֵית יַעֲקֹב, אֵלּוּ הַנָּשִׁים, אָמַר לוֹ אֱמֹר לָהֶם רָאשֵׁי דְבָרִים שֶׁהֵם יְכוֹלוֹת לִשְׁמֹעַ, וְתַגֵּיד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל, אֵלּוּ הָאֲנָשִׁים,1. אָמַר לוֹ אֱמֹר לָהֶם דִּקְדּוּקֵי דְּבָרִים שֶׁהֵם יְכוֹלִים לִשְׁמֹעַ.2. דָּבָר אַחֵר, לָמָּה לַנָּשִׁים תְּחִלָּה, שֶׁהֵן מִזְדָּרְזוֹת בְּמִצְווֹת.3. דָּבָר אַחֵר, כְּדֵי שֶׁיְהוּ מַנְהִיגוֹת אֶת בְּנֵיהֶן לַתּוֹרָה. אָמַר רַבִּי תַּחְלִיפָא דְּקֵיסָרִין, אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כְּשֶׁבָּרָאתִי אֶת הָעוֹלָם, לֹא צִוִּיתִי אֶלָּא לְאָדָם הָרִאשׁוֹן, וְאַחַר כָּךְ נִצְטַוֵּית חַוָּה וְעָבְרָה וְקִלְקְלָה אֶת הָעוֹלָם, עַכְשָׁיו אִם אֵינִי קוֹרֵא לַנָּשִׁים תְּחִלָּה, הֵן מְבַטְּלוֹת אֶת הַתּוֹרָה, לְכָךְ נֶאֱמַר: כֹּה תֹאמַר לְבֵית יַעֲקֹב.

(2) "So you shall say to the house of Jacob" (Exodus 19:3) -- these are the women. God said to Moshe, speak to them of the general matters [literally: heads of things] that they are able to hear. "And tell to the children of Israel" (Exodus 19:3) -- these are the men. God said to Moshe, say to them particulars of things that they are able to hear. Another explanation: why were the women first? Since they are keen with mitzvot. Another explanation, so that they could accustom their children to Torah. Rabbi Tachlifa Dekeisarin ["kingmaker"?] said, the Holy Blessed One said 'When I created the world, I commanded only the First Man; and after that Chava was commanded, and she transgressed and corrupted the world. Now, if I do not call to the women first, they will nullify the Torah.' So it says, "So say to the House of Jacob".

(ו) ר' פנחס אומר, ערב שבת עמדו ישראל בהר סיני עורכין האנשים לבד והנשים לבד אמ' לו הב"ה למשה לך אמור להם לבנות ישראל אם רוצות הן לקבל את התורה ולמה שאלו לנשים לפי שדרכן של אנשים הולכין אחרי דעתן של נשים שנ' כה תאמר לבית יעקב אלו הנשים ותגד לבני ישראל אלו האנשים וענו כלם בפה אחד ואמרו כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע.

THE REVELATION ON SINAI

(6) Rabbi Phineas said: On the eve of Sabbath the Israelites stood at Mount Sinai, arranged with the men apart and the women apart. The Holy One, blessed be He, said to Moses: Go, speak to the daughters of Israel, (asking them) whether they wish to receive the Torah. Why were the women asked (first)? Because the way of men is to follow the opinion of women, as it is said, "Thus shalt thou say to the house of Jacob" (Ex. 19:3); these are the women. "And tell the children of Israel" (ibid.); these are the men. They all replied (as) with one mouth, and they said: "All that the Lord hath spoken we will do, and be obedient" (Ex. 24:7).

גְּדוֹלָה הַבְטָחָה שֶׁהִבְטִיחָן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְנָשִׁים יוֹתֵר מִן הָאֲנָשִׁים, שֶׁנֶּאֱמַר: ״נָשִׁים שַׁאֲנַנּוֹת קֹמְנָה שְׁמַעְנָה קוֹלִי בָּנוֹת בֹּטְחוֹת הַאְזֵנָּה אִמְרָתִי״.

The Gemara states: Greater is the promise for the future made by the Holy One, Blessed be He, to women than to men, as it is stated: “Rise up, women at ease; hear My voice, confident daughters, listen to what I say” (Isaiah 32:9). This promise of ease and confidence is not given to men.

אֲמַר לֵיהּ רַב לְרַבִּי חִיָּיא: נָשִׁים בְּמַאי זָכְיָין? בְּאַקְרוֹיֵי בְּנַיְיהוּ לְבֵי כְנִישְׁתָּא, וּבְאַתְנוֹיֵי גַּבְרַיְיהוּ בֵּי רַבָּנַן, וְנָטְרִין לְגַבְרַיְיהוּ עַד דְּאָתוּ מִבֵּי רַבָּנַן.

Rav said to Rabbi Ḥiyya: By what virtue do women merit to receive this reward? Rabbi Ḥiyya answered: They merit this reward for bringing their children to read the Torah in the synagogue, and for sending their husbands to study mishna in the study hall, and for waiting for their husbands until they return from the study hall.
רָבִינָא אָמַר לְעוֹלָם זְכוּת תּוֹרָה וּדְקָאָמְרַתְּ אֵינָהּ מְצֻוּוֹה וְעוֹשֶׂה נְהִי דִּפַּקּוֹדֵי לָא מִפַּקְּדָא בְּאַגְרָא דְּמַקְרְיָן וּמַתְנְיָין בְּנַיְיהוּ וְנָטְרָן לְהוּ לְגַבְרַיְיהוּ עַד דְּאָתוּ מִבֵּי מִדְרְשָׁא מִי לָא פָּלְגָאן בַּהֲדַיְיהוּ
Ravina said: Actually, the merit that delays the punishment of the sota is the merit of Torah study, and with regard to that which you say, i.e., that she is not commanded to do so and performs a mitzva, the mishna is not referring to the merit of her own Torah study. Granted, she is not commanded to study Torah herself; however, in reward for causing their sons to read the Written Torah and to learn the Mishna, and for waiting for their husbands until they come home from the study hall, don’t they share the reward with their sons and husbands? Therefore, if the sota enabled her sons and husband to study Torah, the merit of their Torah study can protect her and delay her punishment.

באגרא דמקריין ומתנין בנייהו כו'. פירוש שהאשה מצויה בביתה יותר מהאיש ואומרות לבניהן לילך לבית הספר ויש לכוון בזה בקרא דכתיב כה תאמר לבית יעקב ותגיד לבני ישראל ודרשו בזה כה תאמר לבית יעקב אלו הנשים בלשון רכה ותגיד לבני ישראל אלו הזכרים דברים קשים כגידין ומדקדקים בזה למה הקדים הנקבות לזכרים אבל לפי שכלל הנקבות בנתינת התורה אף שאין האשה מצווה על לימודה נתן טעם ואמר כה תאמר לבית יעקב שהן הנשים שתגיד לבני ישראל ויהיה תגיד נסתר לנקיבה שהיא תגיד לבניהן שילמדו ותטרח היא בלמידתם ובשכר זה יהיו הנשים בכלל קבלת התורה וזה שדקדק הכתוב לקרות הנקבות במקום הזה בית יעקב והזכרים בני ישראל לפי שהיא מצויה בביתה היא מוכנת טפי לצוות בניה על כך וק"ל:

-Maharsha (17th -century Poland): The verse should be understood as: Thus shall you say to the house of Jacob, [that is, the women, so they can in turn] declare to the children of Israel [that is, her own children]...” [Maharsha on Sotah 21a] So God wanted to inspire the women to be zealous in transmitting Torah to their children....

(א) כה תאמר לבית יעקב. אלו הנשים, כה תאמר בלשון הקדש, כה תאמר בנחת. וצוה לדבר אל הנשים תחלה ללמדן מוסר ודרך ארץ ועוד כדי להמשיך לבן אל התורה והמצות ולומר להן ראשי פרקים מפני שאין דעתן מיושבת כאנשים, ועוד שהאשה הטובה היא סבה לתורה שהיא יכולה להמשיך את בנה לבית המדרש לפי שהיא מצוייה בבית והיא מרחמת עליו בכמה מיני געגועין כדי להמשיך אותו אחר למוד התורה מנעוריו וגם כי יזקין לא יסור ממנה, ולכך ראויה האשה להתפלל לשם יתברך בשעת הדלקת הנר של שבת שהיא מצוה מוטלת עליה שיתן לה ה' בנים מאירים בתורה, כי התפלה יותר נשמעת בשעת עשיית המצוה ובזכות נר שבת שהוא אור תזכה לבנים בעלי תורה הנקראת אור שנאמר (משלי ו׳:כ״ג) כי נר מצוה ותורה אור, וכן דרשו רז"ל האי מאן דרגיל בשרגי הויין ליה בנים תלמידי חכמים.

(1) כה תאמר לבית יעקב, “So you shall say to the House of Yaakov.” Moses was to address the women. The word כה means he was to speak to them in Hebrew. The word תאמר means he was to speak to them kindly. The reason G’d told Moses to address the women first was to teach them ethics and general rules of behavior. Furthermore, in order to make the women receptive for further Torah legislation, Moses gave them an overview of the headings and subject matters that the Torah contains. They needed special preparation for all this as their minds function differently from the minds of men, seeing that their daily tasks did not allow them so much free time to think about their spiritual needs as did the minds of the men.
Moreover, a good woman is the main reason Torah has a future. The mother encourages her young son to attend a Torah academy; seeing she is at home throughout the day she is the one who responds to the various needs, both real and imagined, of her children. She protects them against all kinds of dangers. She does all this so that he will cleave to the path of Torah also when he becomes old (Proverbs 22,6). This is why it is incumbent upon a woman to pray to G’d at the time she lights the Sabbath candles, a commandment which is especially addressed to her, that He may grant her children who will learn Torah and observe its precepts. Any prayer is more likely to evoke a positive response when it is offered at a time when one performs a commandment.

The merit acquired by lighting the Sabbath candles which provide physical light helps her children to become Torah scholars. This is alluded to by Solomon in Proverbs 6,23 כי נר מצוה ותורה אור, that by lighting a candle to provide physical light when one is performing a מצוה, the result will be the spiritual light dispensed by her children who have studied Torah.

Yalkut Me'am Lo'ez On Parshat Yitro:

Why were the women informed about Matan Torah before the Men?

It is in the woman's merit that they got to that point to begin with! Chazal tell us: "It was in the merit of righteous women that our forefathers were redeemed from Mitzrayim and thereafter made it to Har Sinai for Kabalat HaTorah". Hashem told Moshe to speak to the Women first to show respect for their actions and to reward them for their righteousness in Mitzrayim. G-d knew that the men would need to continue to depend on the merits of the righteous women to overcome the challenges and struggles of daily life.

(יט) יתן ה' את האשה. א"ר אחא כל הנושא אשה כשרה כאלו קיים כל התורה מראש ועד סוף, ועליו הוא אומר אשתך כגפן פוריה, לפיכך נכתבה אשת חיל מאל'ף ועד תי"ו. ואין הדורות נגאלים אלא בשכר נשים צדקניות שיש בדור, שנאמר זכר חסדו ואמונתו לבית ישראל, לבני ישראל אין כתיב כאן אלא לבית ישראל:

...Not only was it in the merit of righteous women that our forefathers were redeemed from Egypt, but that the geula from our current galus will also come in the merit of righteous women.

Living Inspired, Rabbi Aryeh Tatz pg 182

The Zohar states: "והוא אמת והיא אמונה’- He is truth and she is faith. Emes is discovery of truth. The second (אמונה) involves loyalty to that truth even when it is no longer openly apparent; the work is the work of loyalty...While growth is hidden and birth is not yet revealed only the loyalty of emunah can bridge the long gap between emes and the final stage of geulah, redemption. In the merit of loyalty, emunah, that tenacity to survive ordeal no matter how difficult and prolonged, will geulah be brought to the world.