Gentiles in the World to Come

בית הבחירה למאירי מסכת סנהדרין דף נז

שכל בן נח שראינוהו מקבל עליו שבע מצות הוא מחסידי אומות העולם ובכלל בעלי דת ויש לו חלק לעולם הבא

Commentary of the Meiri on Sanhendrin 47

Any Noahide that we have seen has accepted upon himself the seven Noahide laws is one of the righteous people of the world and is included in the category of "religous people" and has a share in the world to come

(ה) וכן חסידי אומות העולם, יש להם חלק לעולם הבא.

(5) The righteous of the non-Jews also have a portion in the World to Come

(יא) כל המקבל שבע מצות ונזהר לעשותן הרי זה מחסידי אומות העולם ויש לו חלק לעולם הבא והוא שיקבל אותן ויעשה אותן מפני שצוה בהן הקב"ה בתורה והודיענו על ידי משה רבינו שבני נח מקודם נצטוו בהן אבל אם עשאן מפני הכרע הדעת אין זה גר תושב ואינו מחסידי אומות העולם ולא מחכמיהם.

Whoever accepts the seven commandments of Noah and is careful to observe them is considered one of the pious members of the nations and has a portion in the World to Come. However, this is true only if he accepts them and observes them because Gd has commanded them in the Torah and had Moshe inform us about them. However, if he keeps them purely because of his intellectual recognition- he does not have the status of a ger toshav and is not considered a sage.

אנציקלופדיה תלמודית כרך ג, בן נח

שבע מצוות אלו הן: עבודה זרה, ברכת השם, שפיכות דמים, גילוי עריות, גזל, אבר מן החי, דינים

The seven Noahide laws are as follows: idol worship, desecrating Gd's name, murdery, sexual impropriety, stealing, eating flesh from a live animal, and creating a legal system

תפארת ישראל - יכין מסכת סנהדרין פרק י

הא דקאמר הכא כל ישראל, אף דקיי"ל דגם חסידי האומות יש להם עוה"ב [כרמב"ם פ"ג מתשובה], והרי גם אפילו בינונים שבהם יש להם חלק לעה"ב

That which is says here [in the Mishna] all of Israel, even though we established that also the righteous of the world have a share in the World to Come, and even the beinonim amongst them have a share in the World to Come

תפארת ישראל - בועז מסכת אבות פרק ג

והרי גם לולא פה קדוש של רז"ל שאמרו לנו כן, כבר היינו יודעים דבר זה מצד השכל, דהרי צדיק ה' בכל דרכיו וחסיד בכל מעשיו. ואנחנו רואים כמה מחסידיהן שמלבד שמכירין יוצר בראשית, ומאמינין בתה"ק שהיא אלהית, ועושין ג"ח גם לישראל, וכמה מהן שהיטיבו ביותר לכל באי עולם, וגוטענבערג שהמציא את הדפוס. וכמה מהן שלא נשתלמו כלל בעה"ז. וכי ס"ד שכל המעשים הגדולים האלו לא ישולמו לעה"ב לאחר הפרגוד ח"ו והרי הקב"ה אין מקפח שכר כל בריה. ואת"ל דאף אלו החסידים הנ"ל אע"ג שקיימו הז' מצות של בני נח [כסנהדרין נ"ו ב], אפ"ה אין דינם כגרי תושב, מדלא קבלום בפני ג' חבירים [כע"ז דס"ד ב]. ובל"ז ג"כ אין מקבלין גרי תושב רק בזמן שהיובל נוהג [כערכין כ"ט א], אפ"ה מדלא עשו מעשה עשו, יש להם חלעה"ב [כע"ז ד"י].

Even without the hold words of our sages who told us this [i.e., that pious gentiles merit olam ha-ba], we would know this from our intellect because "Gd is just in all His ways and benevolent in all His deeds." We see that many pious gentiles recognize the Creator, believe in the divinity of Scripture, act compassionately toward Israel, and some have done great things for the entire world. Guttenberg invented the printing press. Some of them never received their reward in this world.