Sefer HaChinuch, Mitzvah 600
1 א
ספר החינוך, מצווה
2ב
שנצטוינו להציל הנרדף מיד מי שירדפהו להורגו, ואפילו בנפש הרודף, כלומר שאנו מצווין להרוג הרודף אם לא נוכל להציל הנרדף אלא אם כן נהרוג הרודף, ועל זה נאמר [דברים כ"ה, י"ב], וקצתה את כפה לא תחוס עינך. ואמרו בספרי, והחזיקה במבושיו, מה אותו מקום מיוחד שיש בו סכנת נפשות ונאמר על זה וקצותה את כפה כך כל דבר שיש בו סכנת נפשות הרי הוא בוקצותה את כפה, ומנין שאם אינו יכול להצילו בכפה בלבד שחייב להצילו בנפשה, תלמוד לומר לא תחוס עינך. וזה שאמר הכתוב אשת האחד, דבר הכתוב בהוה שאשתו של אדם אצלו תמיד ומשתדלת להצילו מיד מכהו בכל כחה, אבל הוא הדין בכל אדם.
We Jews have been commanded to rescue the pursued from the hands of any who pursue them with intent to kill, if necessary at the cost of the pursuer's life...Among the roots of this commandment is that God, Who is Blessed, created the world and willed that it be settled, and the settlement of the world is upheld by the championing of the weak against those stronger. Furthermore, the pursued will always have eyes and heart turned toward God to champion him against his pursuer, as Scripture says, "The Lord will seek out the pursued"- meaning that the pursued seeks the Lord and prays. Therefore, the Blessed One has commanded us to assist the pursued. [Translation by EDAH and the Center for Modern Orthodox Torah Leadership. Edited for gender neutrality]
3 ג

Suggested Discussion Questions:

1. What does it mean to be pursued? Who is the pursued in today's society? Who is pursuing them?

2. How can we protect the pursued?

4 ד
Time Period: Medieval (Geonim through the 16th Century)