Mishna Kreitot 1:7
1 א
משנה מסכת כריתות פרק א משנה ז
2ב
האשה שיש עליה ספק חמשה זיבות וספק חמשה לידות מביאה קרבן אחד ואוכלת בזבחים ואין השאר עליה חובה חמש לידות ודאות חמש זיבות ודאות מביאה קרבן אחד ואוכלת בזבחים והשאר עליה חובה מעשה שעמדו קינים בירושלים בדינרי זהב אמר רבן שמעון בן גמליאל המעון הזה לא אלין הלילה עד שיהו בדינרין נכנס לבית דין ולימד האשה שיש עליה חמש לידות ודאות חמש זיבות ודאות מביאה קרבן אחד ואוכלת בזבחים ואין השאר עליה חובה ועמדו קינים בו ביום ברבעתים:
A woman who has five uncertain discharges or five uncertain miscarriages [must] bring one sacrifice, and can then eat from sacrificed animals -- and the other [sacrifices corresponding to the other four doubtful cases] are not obligatory for her. A woman who has five certain discharges or five certain miscarriages [must] bring one sacrifice, and then can eat from sacrificed animals -- and the other [sacrifices corresponding to the four other cases] are obligatory for her. Once, the price of a pair of doves [the animal used for the women's sacrifice] in Jerusalem was a gold dinar. Rabban Shimon ben Gamliel say, "By this holy place! I will not sleep tonight until the price of doves is in silver dinars [1 gold dinar = 25 silver dinar]." He went to the court and taught, "A woman who has five certain discharges or five certain miscarriages [must] bring one sacrifice, and can then eat from sacrificed animals -- and the other [sacrifices corresponding to the other four doubtful cases] are not obligatory for her." And that day the price of a pair of doves became half a silver dinar. [translation by Mechon Hadar]
3 ג

Suggested Discussion Questions:

1. What is Shimon ben Gamliel's impetus to change the law? Why does he take the side of the women over that of the dove-sellers?

2. How could Shimon ben Gamliel simply change the law??

3. Do you see any connection between the context -- women bringing sacrifices after birth -- and the legal activism of Shimon ben Gamliel?

4 ד
Time Period: Rabbinic (Maccabees through the Talmud)