Shir HaShirim Rabbah 1:3
1 א
שיר השירים רבה(וילנא) פרשה א:ג
2ב
מה מים מסוף העולם ועד סופו דכתיב לרוקע הארץ על המים כך תורה מסוף העולם ועד סופו שנא' )איוב יא( ארוכה מארץ מדה, מה מים חיים לעולם שנאמר )שיר /שיר השירים/ ד( מעין גנים באר מים חיים כך תורה חיים לעולם שנא' )משלי ד( כי חיים הם למוצאיהם וכתיב )ישעיה נה( לכו שברו ואכלו, מה מים מן השמים שנא' )ירמיה י( לקול תתו המון מים בשמים כך תורה מן השמים שנאמר )שמות כ( כי מן השמים דברתי עמכם, מה המים בקולי קולות שנא' )תהלים כט( קול ה' על המים כך תורה בקולי קולות שנאמר )שמות יט( ויהי ביום השלישי בהיות הבקר ויהי קולות וברקים, מה המים משיבין הנפש שנא' )שופטים טו( ויבקע אלקים את המכתש אשר בלחי וגו' כך תורה שנא' )תהלים יט( תורת ה' תמימה משיבת נפש, מה המים מטהרים את האדם מטומאה שנא' )יחזקאל לו( וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם כך תורה מטהרת הטמא מטומאתו שנאמר )תהלים יב( אמרות ה' אמרות טהורות, ומה המים מטהרים הגוף שנאמר )ויקרא יד( ורחץ את בשרו במים כך תורה מטהרת הגוף שנאמר )תהלים קיט( צרופה אמרתך מאד, ומה מים מכסים ערותו של ים שנא' )ישעיה יא( כמים לים מכסה כך תורה מכסים ערותן של ישראל שנאמר )משלי י( ועל כל פשעים תכסה אהבה, ומה מים יורדין טיפין טיפין ונעשית נחלים נחלים כך תורה אדם למד ב' הלכות היום וב' למחר עד שנעשה כנחל נובע, מה מים אם אין אדם צמא אינה ערבה בגופו כך תורה אם אין אדם עיף בה אינה ערבה בגופו, ומה המים מניחין מקום גבוה והולכים במקום נמוך כך תורה מנחת מי שדעתו גבוהה עליו ומדבקת במי שדעתו נמוכה עליו , ומה מים אין מתקיימין בכלי כסף וזהב אלא בירוד שבכלים כך תורה אין מתקיימת אלא במי שעושה עצמו ככלי חרס ומה מים אין אדם גדול מתבייש לומר לקטן השקיני מים כך ד"ת אין הגדול מתבייש לומר לקטן למדני פרק אחד דבר אחד או פסוק אחד ואפי' אות אחת
...Just as water extends from one end of the world to the other, so too does Torah... Just as living water is forever, so too is water... Just as water is from heaven, so too is Torah. Just as water makes great sounds, so too does Torah... Just as rain water comes down in drops and forms rivers, so with the Torah; one studies a bit today and some more tomorrow, until in time becomes like a flowing stream... Just as water has no taste unless one is thirsty; so too, Torah is best appreciated through great effort and yearning... Just as water leaves a high place and flows to a low one, so too, Torah leaves one whose spirit is proud and remains with one whose spirit is humble. Water is a great equalizer, no matter your station or class - all can drink water. So, too - a scholar should not be ashamed to say to a simpler fellow, 'Teach me a chapter, a verse or a letter'. Just as water is a source of life for the world, as it says, A fountain of gardens, a well of living waters (Song of Songs 4:15), so the Torah is a source of life for the world. Just as water restores the soul, so too, does the Torah. Just as water is cleansing, the words of Torah are purifying.... [translation by Tuvia Aronson]
3 ג

Suggested Discussion Questions:

1. Based on this comparison, what can we infer about how Judaism looks at Torah? At water?

2. Acknowledging the similarities between water and Torah, how should we treat water? How should we treat other aspects of the physical world?

3. Are our current actions in line with the proper treatment of the physical world?

4 ד
Time Period: Rabbinic (Maccabees through the Talmud)