Sefer HaHinuch. Mitzvah 529
1 א
ספר החינוך מצוה תקכט
2ב
שלא להשחית אילני מאכל במצור וכן כל השחתה בכלל הלאו . שורש המצוה ידוע, שהוא כדי ללמד נפשנו לאהוב הטוב והתועלת ולהדבק בו, ומתוך כך תדבק בנו הטובה ונרחיק מכל דבר רע ומכל דבר השחתה, וזהו דרך החסידים ואנשי מעשה אוהבים שלום ושמחים בטוב הבריות ומקרבים אותן לתורה, ולא יאבדו אפילו גרגר של חרדל בעולם, ויצר עליהם בכל אבדון והשחתה שיראו, ואם יוכלו להציל יצילו כל דבר מהשחית בכל כחם, ולא כן הרשעים אחיהם של מזיקין שמחים בהשחתת עולם והמה משחיתים, במדה שאדם מודד בה מודדין לו, כלומר בה הוא נדבק לעולם, וכענין שכתוב ]משלי י"ז, ה'[, שמח לאד לא ינקה רע, והחפץ בטוב ושמח בו נפשו בטוב תלין לעולם, זה ידוע ומפורסם
This is the commandment not to destroy fruit bearing trees during a siege. Included in the prohibition is all needless destruction. The root of this mitzvah is to teach ourselves to love goodness and utility and cleave to them, and consequentially we will be followed by goodness and we will be distanced from all things evil or destructive. This is the way of the pious people of good deeds, who love peace, rejoice in the good of creation, and bring everyone close to the Torah. They do not destroy anything, even a mustard seed. It troubles them to encounter any destruction or waste. If they can act to save anything from destruction, they use all their power to save it. In contrast, the evildoers, who act like brothers of destructive forces, rejoice at the destruction of the world, and cause destruction themselves. With the measure that a person judges the world, he too is judged, meaning he is forever bound to it. As it is written (Proverbs 17:5 ), “and he that is glad at calamity shall not be unpunished.” On the other hand, one who seeks good, and rejoices in good, that soul will forever be at rest in goodness, this is known and widely acknowledged. [translation by Sareet Jacob and from http://www.berotbatayin.org/land_ecology.htm and www.mechon-mamre.org]
3 ג

Suggested Discussion Questions:

What important lessons can we learn from this source about protecting the earth and every thing in it?

4 ד
Time Period: Medieval (Geonim through the 16th Century)