Pri Tzadik (Hassidic Commentary of Rabbi Zadok HaKohen Rabinowitz) 112
1 א
פרי צדיק פסח, דף ל"ו ע"ב באמצע ספר קול מבשר ח"ב – סוטה
2ב
וכאן שאמר, צדיקים ממונם חביב עליהם יותר מגופן, לפי שאין פושטין ידיהם בגזל (סוטה יב ע"א), היינו, שלא לוקחים מה שאינו מגיע להם מהשי"ת. על דבר מה שנאמר, 'לחם חוקי', היינו, שנחקק ונקצב מהשי"ת לחלקו. וקרי ליה 'גזל', על דרך מה שכתוב (ברכות לה ע"ב), כאילו גוזל להקב"ה וכנסת ישראל, כי לה' הארץ ומלואה. ומה שלא נברא בשבילם, היה אצלם כגזל, ואין פושטין ידיהם ליקח. ומפני זה, ממונם שמיוחד להם, שנברא בשבילם, חביב עליהם כל כך, עד שמסר יעקב אבינו ע"ה את נפשו עליהם. על דרך מה שסיפר רבינו הקדוש [האיז'ביצער] זצוק"ל ששמע מרבינו ר"ב מפשיסחא זצוק"ל, שאמר בשם היהודי הקדוש זצוקללה"ה, שדבר שיש לו שייכות לצדיק - מחוייב ליהנות ממנו אף במסירות נפש. ולכן, יעקב אבינו ע"ה שידע שהפכים קטנים הם שלו ושייכים לנפשו, ונבראו בשבילו - מסר נפשו להעבירם. וכן ענין כל כסף וזהב שהוציאו ממצרים, היה, מה שרצו להוציא הקדושה שהיה כבושה בתוכם
Here, where it says that ‘for the righteous, their money is more dear to them than their bodies, so that they do not come to steal’ (Babylonian Talmud, Tractate Sotah, p. 12a) [this can be understood] to mean that they do not take that which is not destined for them from God…[The above teaching] calls it ‘stealing,’ based on the teaching (Babylonian Talmud, Tractate Brachot p. 35b) that it is as if that person is stealing from God and the Jewish people, since “to God is the land and its fullness” (Psalms). That which is not created for this specific person is like stolen property when they are in possession of it, and thus [the righteous are careful] not to take possession of it. Because of this, property that is assigned to and created for them is very precious to them—so much so that our patriarch Jacob risked his life for his property. Thus the Ishbitzer Rebbe heard from his rebbe of Przysucha who said in the name of the Yehudi Hakadosh (three generations of Hassidic rebbes of Przysucha): a righteous person is obligated to enjoy that an object which is fitting for them even if it means risking their life. That is why Jacob-- who knew that the small vessels were his, appropriate to his soul, and created for him—risked his life to save them. So too with all the silver and gold that they [the Jewish people] took out of Egypt—they sought to extract the holiness that was trapped inside of [the wealth].” [Translation by J. Neril]
3 ג

Suggested Discussion Questions:

How do you know what posessions are destined to you from God?

How would one behave with such possesions? With posessions that are not destined to them?

How could this understanding of possessions address some of our environmental challenges?

4 ד
Time Period: Modern (Spinoza through post-WWII)