Orot HaKodesh 3:297
2 ב
ההתעוררות של המדע החדש על דבר הנטיה הטבעית שיש לאיזה בני אדם מראשית יצירתם ובשביל כך חפצים הם לעקורת את המחאה המוסרית בזה. אבל דבר אלקינו יקום לעולם וכבר פירש בר קפרא על זה, “תועבה תועה אתה בה" שהיא נטייה רעה, שצריך אדם וכללות האדם להלחם עליה. ומקצת הטינא שאולי תמצא אצל יחיד באופן שאי אפשר לעקרה, זה ראו חכמים מראש ואמרו על זה, כל מה שאדם רוצה כו', משל לדג הבא מבית הציד, רצה לאוכלו צלי שלוק מבושל אוכלו. ובזה העמיקו בטבע האדם עד לחמלה על המקולקלים בראשית יצירתם.
The awakening of the new science [of psychology] on the matter of the natural inclination of some people from birth, who for this reason want to uproot the ethical protest to it, [will fail] for the word of the God will stand forever. Bar Kappara already explained this, “toevah: toeh attah vah” (abomination: you wander through this). It is a bad inclination that an individual and society must fight. The claim that perhaps you will find an individual for whom it will not be possible to uproot this [inclination] was already anticipated by the sages, and they said, “Everything that a man wants to do [with his wife he may do] . . . just like a fish that he brings home from the fisherman. If he wants to eat it roasted, boiled, or baked, so he eats it. (A man may have sex with his wife in any way he wishes, including anal sex.) In this the sages understood the nature of men and even had mercy on the ones damaged from birth. [Translation by Rabbi Steve Greenberg]
3 ג

Suggested Discussion Questions:

How does Rav Kook understand homosexual desire?

How does Rav Kook understand the Rabbis' attitude towards homosexual desire?

How can this be relevant for us?

4 ד
Time Period: Modern (Spinoza through post-WWII)