Mei HaShiloach, Vol. I, Pinchas, s.v. “Vayar Pinchas”
1 א
מי השלוח, חלק א', פרשת פנחס ד"ה "וירא פינחס"
2ב
דהנה יש יו"ד נקודות בזנות, הנקודה הא' מי שמקשט עצמו והולך במזיד לדבר עבירה היינו שהאדם בעצמו מושך עליו היצר הרע ואחר זה יש עוד ט' מדרגות, ובכל המדרגות ניטל מהאדם כח בחירתו ואי אפשר לו להמלט מעבירה, עד המדריגה היו"ד, היינו מי שמרחיק עצמו מן היצר הרע ושומר עצמו מן העבירה בכל כוחו עד שאין ביכולתו לשמור את עצמו יותר מזה, ואז כשנתגבר יצרו עליו ועושה מעשה אז הוא בודאי רצון השם יתברך . . . כי זמרי היה באמת שומר עצמו מכל התאוות הרעות, ועתה עלתה בדעתו שהיא בת זוגו מאחר שאין בכוחו לסלק את עצמו מזה המעשה . . . וזה ממש ענין פנחס שהיה דן את זמרי לנואף בעלמא . . . ונעלם ממנו עומק יסוד הדבר שהיה בזמרי, כי היא היתה בת זוגו מששת ימי בראשית.
Behold there are ten levels of sexual passion. The first is one who adorns himself and goes out intentionally after a sinful liaison, that is, he himself pulls toward him the evil inclination. After that there are another nine levels, and at each level another aspect of freedom is taken from him so that increasingly he cannot escape from sin until the tenth level. At that [level] if he distances himself from the evil inclination and guards himself from sin with all his power until he has no capacity to protect him- self further and still his inclination overpowers him and he does the act, then it is surely the will of God. ... For Zimri in truth guarded himself from all wicked desires, and when he understood that she was his soul mate, it was not in his power to release himself from doing this deed. . . . The essence of the matter is that Pinhas thought Zimri was an ordinary adulterer . . . and the depth of the matter eluded him regarding Zimri that she (Cozbi) was his soul mate from the six days of creation. [Translation by Rabbi Steve Greenberg]
3 ג

Suggested Discussion Questions:

What does this tell us about sexuality in general?

How should homosexual desire be treated according to this author?

How can this idea be dangerous?

How can this idea be helpful?

4 ד
Time Period: Modern (Spinoza through post-WWII)