Rabbi Yosef Haim of Baghdad,Torah LiShma 378
תורה לשמה שע"ח
"שאלה ראובן שזוכר וברור לו שבהיותו בן שמונה שנים שכב עמו שמעון בגודלו במשכב זכור ושוב לא שכב עמו פעם אחרת אחר כך ועתה ראובן הוא גדול והביאו לפניו שטר אחד שחתום בו שמעון הנזכר והוא יודע חתימתו ורוצים לעשות לו קיום אם מותר לראובן להעיד על חתימת שמעון ולקיים השטר הנזכר מאחר שהוא יודע ששמעון פסול מן התורה להעיד כי בא עליו במשכב זכור והגם שראובן היה קטן בן שמונה שנים הנה שמעון היה גדול בן עשרים שנה ויותר וידוע הוא שכל הפסול מן התורה אם העיד עדותו בטילה אף על פי שלא הכריזו על פיסולו ורק בפיסול של דבריהם הדין הוא שכל עדות שהעיד קודם שהכריזו על פיסולו אינו נפסל ומאחר שזה עבר עבירה מן התורה שהוא פסול מן התורה איך זה שמכיר בו יקיים עדותו. תשובה מאחר שזה שמעון שכב עם ראובן בהיות ראובן פחות מתשע שנים אף על פי ששמעון היה גדול לא עשה שמעון בזה עבירה מן התורה ורק עשה איסור מדברי סופרים . . . ונמצא לפי זה אין שמעון נפסל מן התורה."
"Question: Reuven remembers and is certain that when he was eight years old, Shimon, an adult, had sex with him once. Today, Reuven is an adult, and they brought him a document which Shimon has signed. He recognizes the signature, and they want to validate the document. Is it permissible for Reuven to testify regarding Shimon's signature, and thereby validate the document, since he knows that Shimon is biblically disqualified from giving testimony since they had sex? Even though Reuven was an eight year old minor at the time, Reuven was a more than twenty year old adult. It is known the testimony of anyone biblically disqualified from giving testimony is void, even if his disqualification was never declared. It is only regarding rabbinic disqualifications that the law states that testimony given prior to the declaration of the disqualification is not invalidated. As this person committed a biblical transgression, and is biblically disqualified, how can the person who knows him validate his testimony? Response: Because when Shimon slept with Reuven when Reuven was less than nine years old, even though Shimon was an adult, he did not violate a biblical transgression, but only a rabbinic one . . . Therefore, Shimon is not biblically disqualified." [Translation by Rabbi Steven Greenberg]

Suggested Discussion Questions:

1. What can we tell about the author's attitude regarding homosexuality?

2. What can we tell about the community's attitude regarding homosexuality?

3. How is Shimon's being a young child significant?

4. Our contemporary understandings of childhood and sexuality makes such circumstances of sex with a minor much worse and certainly not better. This reading of sex with a boy under nine years old as not biblically prohibited is interpolated rabbinically. Rabbis situated biblical rulings in contexts that could limit the prohibition. What does the use of an "ukimta," a contextual limit of when and for whom or in what context, any biblical law is to be applied, offer us?

Time Period: Modern (Spinoza through post-WWII)