Ben Zion Chai Uziel, Mishpatei Uzziel IV, Choshen Mishpat 43
1 א
בן ציון חי עוזיאל, משפטי עוזיאל ד', חושן משפט מג
2 ב
אם אמנם מצד ההלכה אין בעל הבית חייב בנזקי הפועל…נוטה אני לומר שבעל הבית מוזהר מן התורה לעשות כל מה שאפשר להבטיח פועליו מסכנת מות או מום ככתוב: "ועשית מעקה לגגך ולא תשים דמים בביתך" שכולל כל מכשול העלול להזיק כמו כלב רע וסולם רעוע וכו'. מכאן אנו למדין חובת בעל הבית או הקבלן לדאוג בדיקנות זהירה בתנאי העבודה שיהיו בטוחים מכל מכשול הגורם לאיזה אסון שהוא…ובאם לאו הוא נלכד בעוון "לא תשים דמים בביתך וצריך כפרה. אבל אין זה דבר היוצא בדיינין.
Though it is the case that according to the law the owner is not liable for the damages of the worker…I am inclined to say that the owner is warned by the Torah to do all that is possible to insure his workers from the danger of death or disability, as it says: “You shall make a parapet for your roof and you shall not bring blood-guilt upon your house” (Deuteronomy 22:8), which includes any hazard which is likely to cause injury, like a mad dog or a rickety ladder [Baba Kamma 15b, Choshen Mishpat 427:5]. From this we learn the obligation of the owner or contractor to address the working conditions with strict care, so that they are secure from all hazards which might precipitate an accident…for if he is guilty of the sin “you shall not bring blood-guilt upon your house” and needs atonement. But this is not adjudicable before judges. [Ziegler translation]
3 ג

Suggested Discussion Questions:

1. How does the author of this text try to mandate a law that is not measurable?

2. What power dynamics are at play?

3. In what ways have the concerns here been addressed in contemporary labor law? What still needs to be addressed - particularly in a global context?

4 ד
Time Period: Modern (Spinoza through post-WWII)