Babylonian Talmud, Sanhedrin 109b
תלמוד בבלי קט:
הויא להו פורייתא דהוו מגני עלה אורחין, כי מאריך - גייזי ליה, כי גוץ - מתחין ליה. אליעזר עבד אברהם אקלע להתם, אמרו ליה: קום גני אפוריא. אמר להון: נדרא נדרי, מן יומא דמיתת אמא - לא גנינא אפוריא. כי הוה מתרמי להו עניא יהבו ליה כל חד וחד דינרא, וכתיב שמיה עליה, וריפתא לא הוו ממטי ליה. כי הוה מית - אתי כל חד וחד שקיל דידיה...הויא ההיא רביתא דהות קא מפקא ריפתא לעניא בחצבא איגלאי מלתא שפיוה דובשא ואוקמוה על איגר שורא אתא זיבורי ואכלוה והיינו דכתיב (בראשית יח) ויאמר ה' זעקת סדום ועמורה כי רבה ואמר רב יהודה אמר רב על עיסקי ריבה:
Now, they had beds upon which travelers slept. If he [the guest] was too long, they shortened him [by lopping off his feet]; if too short, they stretched him out. Eliezer, Abraham's servant, happened to go there. Said they to him, 'Arise and sleep on this bed!' He replied, 'I have vowed since the day of my mother's death not to sleep in a bed.' If a poor man happened to come there, every resident gave him a denar, upon which he wrote his name, but no bread was given him. When he died, each came and took back his...A certain maiden gave some bread to a poor man, [hiding it] in a pitcher. On the matter becoming known, they daubed her with honey and placed her on the parapet of the wall, and the bees came and consumed her. Thus it is written, And the Lord said, The cry of Sodom and Gomorrah, because it is great: whereon Rab Judah commented in Rab's name: On account of the maiden [ribah]. [Translation by Rabbi Steven Grenberg]
Time Period: Rabbinic (Maccabees through the Talmud)