Babylonian Talmud, Ta'anit 22a
תלמוד בבלי, תענית כב.
רבי ברוקא חוזאה הוה שכיח בשוקא דבי לפט, הוה שכיח אליהו גביה, אמר ליה: איכא בהאי שוקא בר עלמא דאתי? - אמר ליה: לא. אדהכי והכי חזא לההוא גברא דהוה סיים מסאני אוכמי, ולא רמי חוטא דתכלתא בגלימיה. אמר ליה: האי בר עלמא דאתי הוא. רהט בתריה, אמר ליה: מאי עובדך? - אמר ליה: זיל האידנא ותא למחר. למחר אמר ליה: מאי עובדך? - אמר ליה: זנדוקנא אנא, ואסרנא גברי לחוד ונשי לחוד, ורמינא פורייאי בין הני להני כי היכי דלא ליתו לידי איסורא. כי חזינא בת ישראל דיהבי נכרים עלה עינייהו מסרנא נפשאי ומצילנא לה. יומא חד הוות נערה מאורסה גבן דיהבו בה נכרים עינייהו, שקלי דורדייא דחמרא ושדאי לה בשיפולה, ואמרי: דיסתנא היא. אמר ליה: מאי טעמא לית לך חוטי ורמית מסאני אוכמי? - אמר ליה עיילנא ונפיקנא ביני נכרים כי היכי דלא לידעו דיהודאה אנא, כי הוו גזרי גזירתא מודענא להו לרבנן, ובעו רחמי ומבטלי לגזירתייהו. ומאי טעמא כי אמינא לך אנא מאי עובדך ואמרת לי זיל האידנא ותא למחר? - אמר ליה: בההיא שעתא גזרי גזירתא, ואמינא ברישא איזיל ואשמע להו לרבנן דלבעי רחמי עלה דמילתא. אדהכי והכי אתו הנך תרי אתי. אמר ליה: הנך נמי בני עלמא דאתי נינהו. אזל לגבייהו. אמר להו: מאי עובדייכו? - אמרו ליה: אינשי בדוחי אנן, מבדחינן עציבי. אי נמי, כי חזינן בי תרי דאית להו תיגרא בהדייהו - טרחינן ועבדינן להו שלמא.
Rabbi Beroka Hoza'ah used to spend time in the market at Bet Lapat where Elijah often appeared to him. Once he asked him, "Is there anyone in this market who has a share in the world to come?" He replied, "No." Meanwhile, he caught sight of a man wearing black shoes and who had no thread of blue on the corners of his garment and he exclaimed, "This man has a share in the world to come." Rabbi Beroka ran after him and asked him, "What do you do?" The man replied, "Go away and come back tomorrow." The next day he asked him again, "What do you do?" He replied, "I am a jailer and I keep the men and women separate and I place my bed between them so that they may not come to sin; when I see a Jewish girl upon whom the Gentiles cast their eyes I risk my life and save her. Once there was amongst us a betrothed girl upon whom the Gentiles cast their eyes. I therefore took sediment of red wine and put them on her skirt and I told them that she was menstruating." Rabbi Beroka asked the man, "Why have you no fringes and why do you wear black shoes?" He replied, "That the Gentiles amongst whom I constantly move may not know that I am a Jew, so that when a harsh decree is made against Jews I inform the rabbis and they pray to God and the decree is annulled." He further asked him, "When I asked you what you did why did you say to me, 'Go away now and come back tomorrow?'" He answered, "They had just issued a harsh decree and I said I would first go and acquaint the rabbis of it so that they might pray to God." While they were talking, two men passed by and Elijah remarked, "These two have a share in the world to come." Rabbi Beroka then approached and asked them, What do you do?" They replied, We are jesters, when we see men depressed we cheer them up; furthermore when we see two people quarreling we strive hard to make peace between them. [AJWS translation]

Suggested Discussion Questions:

1. What did Rabbi Beroka Hoza'ah assume were the qualities that merit one for the world to come? Why was he surprised when Elijah showed him the man in the black shoes without blue in the corners of his garment?

2. Why did this man merit in the world to come? What qualities did he actions demonstrate? How did he save people?

3. Why do the jesters have a share in the world to come? How did they save people?

3.

Time Period: Rabbinic (Maccabees through the Talmud)