Rambam, Mishneh Torah, Hilchot Issurai Mizbayach 7:11
רמב"ם הלכות איסורי מזבח פרק ז הלכה יא
והפחות שהרוצה לזכות עצמו יכוף יצרו הרע וירחיב ידו ויביא קרבנו מן היפה המשובח ביותר שבאותו המין שיביא ממנו, הרי נאמר בתורה והבל הביא גם הוא מבכורות צאנו ומחלביהן וישע י"י אל הבל ואל מנחתו, והוא הדין בכל דבר שהוא לשם האל הטוב שיהיה מן הנאה והטוב, אם בנה בית תפלה יהיה נאה מבית ישיבתו, האכיל רעב יאכיל מן הטוב והמתוק שבשולחנו, כסה ערום יכסה מן היפה שבכסותו, הקדיש דבר יקדיש מן היפה שבנכסיו וכן הוא אומר כל חלב ליי' וגו'. סליקו להו הלכות איסורי המזבח.
...In this way, one who desires to gain merit for oneself, subjugate one’s evil inclination, and amplify one’s generosity should bring one’s sacrifice from the most desirable and superior type of the item one is bringing. For it is written in the Torah [Genesis 4:4]: "And Evel brought from his chosen flocks and from the superior ones and God turned to Evel and his offering." The same applies to everything given for the sake of the Almighty who is good. It should be of the most attractive and highest quality. If one builds a house of prayer, it should be more attractive than one’s own dwelling. If one feeds a hungry person, one should feed them from the best and most tasty foods of one’s table. If one clothes one who is naked, one should clothe them with one’s attractive garments. If one consecrates something, one should consecrate the best of one’s possession. And so [Leviticus 3:16] states: "All of the superior quality should be given to God." [Translation by Rabbi Eliyahu Touger. Edited for gender neutrality]

Suggested Discussion Questions:

1. What are the four categories of things one gives for the sake of God? Why are they grouped together? What do they all have in common?

2. Do you agree that one who feeds the hungry and clothes the naked must give from their best food and clothing? Why?

3. How is giving food supplies to people in need considered giving to God? How does this affect our understanding of tzedakah?

Time Period: Medieval (Geonim through the 16th Century)