תלמוד בבלי, כתובות סז:-סח.
רבי חנינא, הוה ההוא עניא דהוה רגיל לשדורי ליה ארבעה זוזי כל מעלי שבתא. יומא חד שדרינהו ניהליה ביד דביתהו, אתאי אמרה ליה: לא צריך. מאי חזית? שמעי דהוה קאמרי ליה: במה אתה סועד, בטלי כסף או בטלי זהב? אמר, היינו דאמר רבי אלעזר: בואו ונחזיק טובה לרמאין, שאלמלא הן היינו חוטאין בכל יום, שנאמר (דברים טו) וקרא עליך אל ה' והיה בך חטא. ותני רבי חייא בר רב מדיפתי, רבי יהושע בן קרחה אומר: כל המעלים עיניו מן הצדקה - כאילו עובד עבודת כוכבים, כתיב הכא: (דברים טו) השמר לך פן יהיה דבר עם לבבך בליעל וגו', וכתיב התם: (דברים יג) יצאו אנשים בני בליעל, מה להלן עבודת כוכבים, אף כאן עבודת כוכבים.
R. Hanina had a poor man to whom he regularly sent four zuz on the Eve of every Sabbath. One day he sent that sum through his wife who came back and told him [that the man was in] no need of it. ‘What [R. Hanina asked her] did you see?’ [She replied:] I heard that he was asked, ‘On what will you dine; on the silver [coloured] cloths or on the gold [coloured] ones?‘ ‘It is in view of such cases’ [R. Hanina] remarked, ‘that R. Eleazar said: Come let us be grateful to the rogues for were it not for them, we would have been sinning every day, for it is said in Scripture, And he cry unto the Lord against thee, and it will be guilt unto thee. Furthermore, R.Hiyya b. Rab of Difti taught: R. Joshua b. Korha said, Any one who shuts his eye against charity is like one who worships idols, for here it is written, Beware that there be not a base thought in thy heart etc. [and thine eye will be evil against thy poor brother] and there it is written, Certain base fellows are gone out, as there [the crime is that of] idolatry, so here also [the crime is like that of] idolatry’.
[Soncino translation]
Suggested Discussion Questions:
1. What did R. Hanina's wife discover about the poor man?
2. In what ways are the "rogues" helpful to our own giving practices?
3. In what way is withholding charitable giving akin to idol worship?
Time Period: Rabbinic (Maccabees through the Talmud)