Babylonian Talmud, Gittin 36a
תלמוד בבלי, גיטין לו.
הלל התקין פרוסבול וכו'. תנן התם: פרוסבול אינו משמט, זה אחד מן הדברים שהתקין הלל הזקן, שראה את העם שנמנעו מלהלוות זה את זה ועברו על מה שכתוב בתורה (דברים ט"ו) השמר לך פן יהיה דבר עם לבבך בליעל וגו', עמד והתקין פרוסבול. וזה הוא גופו של פרוסבול: מוסרני לכם פלוני דיינין שבמקום פלוני, שכל חוב שיש לי אצל פלוני שאגבנו כל זמן שארצה, והדיינים חותמים למטה או העדים.
Hillel instituted the Prozbul. We have learnt elsewhere: A prozbul prevents the remission of debts [in the Sabbatical year]. This is one of the regulations made by Hillel the Elder. For he saw that people were unwilling to lend money to one another and disregarded the precept laid down in the Torah, Beware that there be not a base thought in your heart saying, etc. He therefore decided to institute the prosbul. The text of the prozbul is as follows: “I hand over to you, So-and-so, the judges in such-and-such a place, [my bonds], so that I may be able to recover any money owing to me from So-and-so at any time I shall desire”; and the prosbul was to be signed by the judges or witnesses. [AJWS translation]

Suggested Discussion Questions:

1. How did society function economically prior to the prozbul?

2. In what way does the prozbul help make a society more just? In what ways does it create challenges?

Time Period: Rabbinic (Maccabees through the Talmud)