Beit Yosef Yoreh Deah 257: 9-10
בית יוסף יורה דעה סימן רנז
בית יוסף יורה דעה סימן רנז וכתב עוד שם (סי' תקב) פרק הדר (עירובין סג.) אמר רב כהנא כל הנותן מתנותיו לכהן אחד מביא אף לעולם מכאן שלא יתן אדם כל צדקותיו לקרובו אחד ולהניח שאר קרובים גם לא לאדם אחד ולא לשאר בני אדם: וכתב עוד שם המחלק צדקה צריך ליזהר שלא ירבה לקרובו יותר משאר בני אדם כההיא דפרק כל כתבי (שבת קיח:) דאמר רבי יוסי יהא חלקי מגבאי צדקה ולא ממחלקי צדקה ופירש רש"י שהמחלק מרבה לקרוביו וגוזל שאר עניים
9. The Mordechai (commentary on the Talmud) wrote: [the Talmud, in tractate Eruvin 63a) says] Rav Kahana said, “Anyone who gives all of their gifts to a single kohen (member of the priestly clan) brings anger to the world.” From this, we learn that one should not give all of one’s tzedakah to a single relative, abandoning all other relatives, nor should one give all of one’s tzedakah to a single person and not to anyone else. 10. He also wrote that one who doles out tzedakah must be careful not to give more to one’s relatives than to anyone else. Similarly, elsewhere in the Talmud (Tractate Shabbat 118b), Rabbi Yosi said, “May I be among the collectors of tzedakah and not among those charged with distributing it.” Rashi explained, one who distributes tzedakah is likely to give more to one’s relatives and thereby to steal from the rest of the poor. [Translation by Rabbi Jill Jacobs. Edited for gender neutrality]

Suggested Discussion Questions:

1. Why are we prohibited from giving all of our tzedakah to one individual?

2. What might we be inclined to give all of our tzedakah money to our relatives? Why are we prohibited from doing so?

3. What tzedakah ethic can we learn from this text?

Time Period: Medieval (Geonim through the 16th Century)