Mishna, Sanhedrin 4:5 - part 1
משנה, סנהדרין ד
כיצד מאיימין את העדים על עדי נפשות היו מכניסין אותן ומאיימין עליהן שמא תאמרו מאומד ומשמועה עד מפי עד ומפי אדם נאמן שמענו או שמא אי אתם יודעין שסופינו לבדוק אתכם בדרישה ובחקירה הוו יודעין שלא כדיני ממונות דיני נפשות דיני ממונות אדם נותן ממון ומתכפר לו דיני נפשות דמו ודם זרעיותיו תלוין בו עד סוף העולם שכן מצינו בקין שהרג את אחיו שנאמר (בראשית ד) דמי אחיך צועקים אינו אומר דם אחיך אלא דמי אחיך דמו ודם זרעיותיו דבר אחר דמי אחיך שהיה דמו מושלך על העצים ועל האבנים רנה:
How do they exhort witnesses testifying in capital cases? They bring them in and admonish them: Perhaps you will speak from supposition, and from hearsay, evidence from the mouth of a witness, or "We heard it from the mouth of a trustworthy person"; or, perhaps you do not know that afterwards we will test you by inquiry and examination. Know that capital cases are not as monetary suits: monetary suits - a person may give their property and effect atonement; capital cases - [the dead’s] blood and the blood of his or her offspring hang on him or her until the end of the world, for we find concerning Cain who killed his brother, it is written, "the bloods of your brother cry" (Genesis 4:10); it does not say, "your brother's blood" but "bloods" - his blood and the blood of his offspring. [Moreshet translation]

Suggested Discussion Questions:

1. How do we admonish witnesses before they provide testimony regarding a capital case?

2. According to this text, who is lost when we put someone to death?

3. What values regarding the sanctity of human life can we learn from this text? How do these values impact our understand of current events and our social justice work?

Time Period: Rabbinic (Maccabees through the Talmud)