Babylonian Talmud, Brachot 5b
תלמוד בבלי מסכת ברכות דף ה עמוד ב
רב הונא תקיפו ליה ארבע מאה דני דחמרא, על לגביה רב יהודה אחוה דרב סלא חסידא ורבנן, ואמרי לה: רב אדא בר אהבה ורבנן, ואמרו ליה: לעיין מר במיליה. אמר להו: ומי חשידנא בעינייכו? אמרו ליה: מי חשיד קודשא בריך הוא דעביד דינא בלא דינא? אמר להו: אי איכא מאן דשמיע עלי מלתא - לימא. אמרו ליה: הכי שמיע לן דלא יהיב מר שבישא לאריסיה. אמר להו: מי קא שביק לי מידי מיניה? הא קא גניב ליה כוליה! אמרו ליה: היינו דאמרי אינשי: בתר גנבא גנוב, וטעמא טעים. אמר להו: קבילנא עלי דיהיבנא ליה. איכא דאמרי: הדר חלא והוה חמרא; ואיכא דאמרי: אייקר חלא ואיזדבן בדמי דחמרא.
Once, four hundred jars of wine belonging to Rav Huna turned sour. Rav Yehudah, the brother of Rav Sala the Pious, and the other scholars - some say Rav Adda ben Ahava and the other scholars - went to visit Rav Huna and said to him: The master ought to examine his actions. Rav Huna said to them: Am I suspect in your eyes? They replied: Is the Holy One, blessed be God, suspect of punishing without justice? Rav Huna said to them: If somebody has heard of anything against me, let them speak out. They replied: We have heard that the master does not give his tenant his lawful share in the vine twigs [i.e. fair wages for his work.] He replied:Does he leave me any? He [the tenant farmer] steals them all! They said to him: That is exactly what people say: If you steal from a thief you also have a taste of it! He said to them: I pledge myself to give it to him in the future. Some report that thereupon the vinegar became wine again; others that the vinegar went up so high in value that it was sold for the same price as wine. [Translation by Uri L’Tzedek. Edited for gender neutrality]

Suggested Discussion Questions:

1. Why didn’t Rav Huna believe he was committing a crime? Do you agree with this logic?

2. Why did Rav Yehudah believe that Rav Huna did in fact do something wrong? Do you agree with this logic?

3. What ethical principles can we derive from this text?

Time Period: Rabbinic (Maccabees through the Talmud)