Mishnah, Baba Metzia 7:1
השוכר את הפועלים ואמר להם להשכים ולהעריב- מקום שנהגו שלא להשכים ושלא להעריב אינו רשאי לכופן. מקום שנהגו לזון- יזון. לספק במתיקה -יספק. הכל כמנהג המדינה. מעשה ברבי יוחנן בן מתיא שאמר לבנו "צא שכור לנו פועלים" .הלך ופסק להם מזונות וכשבא אצל אביו אמר לו "בני אפילו אם אתה עושה להם כסעודת שלמה בשעתו לא יצאת ידי חובתך עמהן שהן בני אברהם יצחק ויעקב אלא עד שלא יתחילו במלאכה צא ואמור להם 'על מנת שאין לכם עלי אלא פת וקטנית בלבד' ".רבן שמעון בן גמליאל אומר: לא היה צריך לומר הכל כמנהג המדינה:
If one hired laborers and ordered them to work early and late- (in) a place where it is customary not to work early or not to work late, one has no right to compel them. (In) a place where it is customary to give (them) food; to provide relish, one must provide relish; everything (must be done) according to the local custom. It once happened that Rabbi Yochanan ben Massia said to his son: ‘Go out (and) hire laborers for us.’ He went, and agreed to give them food. When he came to his father, he said to him: ‘My son even if you prepare for them (a meal) like Solomon’s banquet in his time, you have not discharged your duty toward them, for they are children of Abraham, Isaac, and Jacob. Rather, before they start work, go out and say to them: ‘On condition that you have no claim upon me other than bread and beans.’ Rabban Shimon ben Gamliel says: He did not have to say (it); everything is according to the local custom. [Soncino translation. Edited for gender neutrality]

Suggested Discussion Questions:

1. What did Rabbi Yochanan ben Massia's son do wrong? Why?

2. Why must we adhere to the local custom for labor practices? Why do we place so much value on it?

Time Period: Rabbinic (Maccabees through the Talmud)