ערוך השולחן יורה דעה הלכות צדקה סימן רנא סעיף כ
וכתב רבינו הרמ"א דאין לפרנס הרב שבעיר מכיס של צדקה דגנאי הוא לו וגם לבני העיר אלא יעשו לו סיפוק ממקום אחר אבל כל יחיד יכול לשלוח לו מצדקה שלו שזהו דרך כבוד עכ"ל דתניא בתוספתא דנדה [פ"ו הל' ז'] כל הנוטל צדקה נוטל מעשר עני ויש שנוטל מ"ע ואינו נוטל צדקה ע"ש והיינו אם הוא ת"ח דכסיפא ליה ליטול צדקה שהוא דבר מפורסם ולא כן מעשר עני שנשלח לו מן הגורן ואין הדבר ניכר וכדתניא בתוספתא דפאה מעשר עני נותנין לחבר בטובה ע"ש ולכן אם יטול הרב שכירות תמידי מכיס של צדקה יהיה הדבר מפורסם ויש בזה בזיון אבל כל יחיד כששולח לו מביתו אין הדבר ניכר שזהו מצדקה ודמי למעשר עני ואין לשאול אחרי שעושין לו סיפוק למה לו צדקה די"ל כגון שאינו מספיק לו הסיפוק לכל צרכיו ומזה יש ללמוד דמצדקה יכולין ליתן אפילו על מי שצריך הוצאה מרובה בהרחבה
Our Rabbi the Ramah wrote that we should not support the rabbi of a town from the tzedakah collection because it is disrespectful to the rabbi and the residents of the town. Rather, they shall create a supply [fund] from another source. However, any individual may send [to the rabbi] from their own tzedakah money because this is the way of honor - until here are the Ramah’s words. As it is taught in the Tosefta (Niddah 6:7): everyone who takes tzedakah also takes from the poor tithe; and there are those who accept the poor tithe but not money from tzedakah - see there. And this is if the receiver is a scholar who will feel ashamed taking tzedakah because it is publicly known, which is not the case for the poor tithe which is sent directly to the receiver from the granary and the matter is not known [to the public,] as it is said in the Tosefta (Peah), The poor tithe is given to one’s friend with their consent. And therefore, if the rabbi accepts permanent wages from the tzedakah collection the matter will become known and there is shame in this. However, when an individual sends from their own home the matter is not known that it is from their tzedakah, and it is similar to the poor tithe. And we should not inquire after those who provide for the rabbi, why they are giving the rabbi tzedakah, because we could say that the supply fund is not enough for the rabbi’s needs. And from this we can learn that we can give from the tzedakah collection to someone who needs a substantial sum over a wide [period of time.] [Translation by AJWS]
Suggested Discussion Questions:
1. Why is it embarrassing to the rabbi to accept money from the tzedakah collection? Is it embarrassing for others to take from the collection as well?
2. How does accepting tzedakah from individuals minimize shame?
3. Why do people hesitate to accept tzedakah? How can we ensure that tzedakah is distributed in a way that minimizes the shame of the receivers?
Time Period: Modern (Spinoza through post-WWII)