Aruch HaShulchan, Laws of Tzedakah, 251:6
ערוך השולחן יורה דעה הלכות צדקה סימן רנא סעיף ו
וראיה לזה דלכאורה מה הוסיף הטור וכן רבינו הרמ"א בדברי הגאון בחשבון המדרגות שזה קודם לזה והלא כבר נתבאר כן ולדברינו אתי שפיר דמקודם כתבו הדינים שבספרי ובגמ' בסדר מדרגות הצדקה והיינו בעשירים או בע"ב אמודים שנותנין הרבה צדקה יקדים בהצדקה הקרוב קרוב קודם כלומר דמחוייב ליתן לכולם רק להקרובים נותנים חלק היותר גדול ודבר זה צריך אומד הדעת וא"א לבאר בפרטיות כמובן:
The proof for this [order of precedence of giving] is in the Tur and Rama who quote the Gaon in his calculation of these levels [of giving] and their order of precedence. But we have seen earlier sources in the Sifrei and Gemara in the order of levels of tzedakah, and these apply to the wealthy, or distinguished members of the community believed to be wealthy, who give a lot of tzedakah. They should first give to their closest relatives; in other words, they should give to everyone, but their relatives should receive a greater portion. And this matter requires great estimation and it is impossible to clarify all of the details. [Translation by AJWS]

Suggested Discussion Questions:

1. Why does the Aruch HaShulchan clarify that the sources for giving tzedakah trace back so early? How does this contribute to the validity of his statements?

2. How does the Aruch HaShulchan understand the stated obligation of wealthy to give first to their relatives? How does his interpretation differ from the original meaning of that statement?

Time Period: Modern (Spinoza through post-WWII)