Aruch HaShulchan, Laws of Tzedakah 251:5
ערוך השולחן יורה דעה הלכות צדקה סימן רנא סעיף ה
ולכן נלע"ד ברור דזה שכתב הגאון דפרנסתו קודמת היינו באיש שאינו מרויח רק לחם צר ומים לחץ ולכן מביא ראיה מהצרפית שבשם היה תלוי חיי נפש ממש שהיה רעב בעולם כמבואר במלכים שם ואם נותר לו לחם ומים אביו ואמו קודמין ואח"כ בניו וכו' אבל האיש שמרויח פרנסתו כבעל בית חשוב שאוכל כראוי לחם ובשר ותבשילין ולובש ומכסה א"ע כראוי וודאי דחייב בצדקה מעשר או חומש מפרנסתו וחלק גדול מהצדקה יתן לקרוביו ועניי עירו ומעט מחוייב ליתן גם לרחוקים ועניי עיר אחרת דאל"כ עיר של עניים יגועו ברעב ח"ו אלא וודאי כמ"ש ותדע לך שכן הוא דאל"כ איזה גבול תתן לפרנסתו שהיא קודמת וכל אחד יאמר אני נצרך לפרנסתי כל מה שאני מרויח שהרי אין גבול להוצאה כידוע אלא וודאי כמ"ש דלא קאי רק על מי שיש לו רק לחם מצומצם להחיות נפשו ונפש אשתו ובניו ובנותיו הקטנים
Therefore, in my humble opinion it seems clear that Rav Saadia Gaon’s words [that one’s own livelihood precedes one’s need to support others] are regarding one who does not have more than a little bread and water. Accordingly, the Gaon brought proof from the Tzarfatit widow, where actual lives were at stake because there was a famine in the world, as we see in the Book of Kings I (17:12). And if there remains extra bread and water, one’s parents get precedence, and then the children. But regarding one who has a large livelihood, like a distinguished member of the community who has sufficient bread, meat, spices, and clothing, and dresses like a wealthy person, this person is definitely obligated to give a tenth or a fifth of their earnings to tzedakah. A large portion of the tzedakah that you give should go to your relatives and the poor of your town. You are also obligated to give a little also to those who live far away, and to the poor of another city. Because if you do not, a city of poor people will diminish in a famine, God forbid. And know that the reason we have these rules in place is because if we didn’t, there would be no limit to the individual’s wealth that precedes [charitable giving], and everyone would say “I need my livelihood, all that I can amass, because there is no limit to what I can keep [for myself].” Therefore, we do exactly as we said before - [the laws of preserving your own livelihood before supporting others] only apply to one who has a little bread to satisfy themselves and their spouse and children. [Translation by AJWS]

Suggested Discussion Questions:

1. According to the Aruch HaShulchan, what are the necessary staples of life? What do these staples ensure about the nature of your existence?

2. What values guide the way that the Aruch HaShulchan outlines our obligation to support others, both relatives and strangers?

Time Period: Modern (Spinoza through post-WWII)