Aruch HaShulchan 251:3
ערוך השולחן יורה דעה הלכות צדקה סימן רנא סעיף ג
כתב הטור שם רב סעדיה גאון חייב אדם להקדים פרנסתו לכל אדם ואינו חייב לתת צדקה עד שיהיה לו פרנסתו שנאמר וחי אחיך עמך חייך קודמין לחיי אחיך וכן אמרה הצרפית לאליהו ועשיתי לי ולבני תחלה ואח"כ לבני וכו' [מלכים א' יז, יב] ואחר שיפרנס נפשו יקדים פרנסת אביו ואמו לפרנסת בניו ואח"כ פרנסת בניו וכו' עכ"ל ורבינו הרמ"א העתיק זה וז"ל פרנסת עצמו וכו' אביו ואמו אם הם עניים והן קודמין לפרנסת בניו ואח"כ בניו והם קודמים לאחיו והם קודמים לשאר קרובים והקרובים קודמים לשכניו ושכניו לאנשי עירו ואנשי עירו לעיר אחרת וה"ה אם היו שבוים וצריך לפדותן עכ"ל
The Tur wrote in the name of Rav Saadia Gaon: One is obligated to prioritize one’s own livelihood before any other person, and one is not obligated to give tzedakah until one has a livelihood, as it says “And your fellow shall live with you” - your life precedes the life of your fellow. And thus the Tzarfatit [widow] to Eliyahu “Prepare it for me and my son.” (Kings I, 17:12) And after you ensure your own livelihood, then you should prioritize the livelihood of your parents over your children, and then prioritize your children - until here are his words. And our rabbi the Rama (Rav Moshe Isserles) copied this and said “You prioritize your own life first,” etc. If your parents are poor, they precede the livelihood of your children, and your children precede your siblings, and they precede the rest of your relatives, and your relatives precede your neighbors, and your neighbors precede your townspeople, and your townspeople precede those of another city, and this is the law also if they are captives and you have to redeem them - until here are his words. [Translation by AJWS]

Suggested Discussion Questions:

1. Why should we prioritize our survival over our children’s? Do you agree?

2. How does this hierarchy understand the nature of family and community?

Time Period: Modern (Spinoza through post-WWII)