Midrash Shmuel 4:1
1 א
מדרש שמואל ד:א
2ב
מעשה ברבי ישמעאל ורבי עקיבה שהיו מהלכין בחוצות ירושלים והיה עמהן אדם אחד, פגע בהם אדם חולה, אמר להן רבותי אמרו לי במה אתרפא, אמרו לו קח לך כך וכך עד שתתרפא, אמר להן אותו האיש שהיה עמהן מי הכה אותו בחולי, אמרו לו הקדוש ברוך הוא, אמר להן ואתם הכנסתם עצמכם בדבר שאינו שלכם, הוא הכה ואתם מרפאין, אמרו לו מה מלאכתך, אמר להן עובד אדמה אני והרי המגל בידי, אמרו לו מי ברא את האדמה, מי ברא את הכרם, אמר להם הקדוש ברוך הוא, אמרו לו ואתה מכניס עצמך בדבר שאינו שלך, הוא ברא אותו ואת אוכל פריין שלו, אמר להן אין אתם רואין המגל בידי אלולי שאני יוצא וחורשו ומכסתו ומזבלו ומנכשו לא העלה מאומה, אמרו לו שוטה שבעולם ממלאכתך לא שמעת מה שכתוב אנוש כחציר ימיו, כשם שהעץ אם אינו נזבל ומתנכש ונחרש אינו עולה, ואם עלה ולא שתה מים (ולא נזבל) אינו חי והוא מת, כך הגוף הוא העץ, הזבל הוא הסם, איש אדמה הוא הרופא.
Once Rabbi Ishmael and Rabbi Akiva were strolling in the streets of Jerusalem along with another man. They met a sick person who said to them, “Masters, can you tell me how I can be healed?” They said to him, "Take such-and-such until you felt better." The man strolling with the two rabbis turned to them and said, “Who made this man sick?” “The Holy Blessed One,” they replied. “And you presume to interfere in an area that is not yours?” the man remarked. “God has afflicted and you heal?” “What is your occupation?” they asked the man. “I’m a tiller of the soil,” he answered, “as you can see from the sickle I carry.” “Who created the land and who created the vineyard?” “The Holy Blessed One.” And they said, “And you dare to move into an area that is not yours? God created these and you eat their fruit?” He said to them, “Don’t you see the sickle in my hand?” the man asked. “If I did not go out and plow the field, water it, fertilize it, weed it, no food would grow!” Fool,” the rabbis said, “have you not heard that the days of people are like a harvest. Just as a tree that is not fertilized and weeded and pruned does not grow, and if it grows and does not drink (or take fertilizer) it does not live and dies, so to the body is a tree—the medicine is the fertilizer and the doctor is the farmer.” [AJWS translation]
3 ג

Suggested Discussion Questions:

1. What does this text teach us about how we are supposed to treat nature?

2. What should our response be when abuses are committed to the environment in the name of growing food, or to people in the name of healing?

4 ד
Time Period: Rabbinic (Maccabees through the Talmud)