Ain't No Mountain High Aliyah L’Regel & Rav Lichtenstein’s Understanding of Religious Devotion

"The greatest source of faith, however, has been the Ribbono shel Olam Himself.

At the level of rational demonstration, this is, of course, patently circular. I hold no brief for Anselm’s ontological proof, and I recognized the theoretical possibility of self-delusion long before I had ever heard of Feuerbach. Existentially, however, nothing has been more authentic than the encounter with Avinu Malkeinu,the source

and ground of all being. Nothing more sustaining, nothing more strengthening, nothing vivifying"

-Rav Aharon Lichtenstein "The Source of Faith is Faith Itself"

Biblical Sources for Aliyah L'Regel

(יז) שָׁלֹ֥שׁ פְּעָמִ֖ים בַּשָּׁנָ֑ה יֵרָאֶה֙ כָּל־זְכ֣וּרְךָ֔ אֶל־פְּנֵ֖י הָאָדֹ֥ן ׀ ה'

(17) Three times in the year all thy males shall appear before the Lord GOD.

(כג) שָׁלֹ֥שׁ פְּעָמִ֖ים בַּשָּׁנָ֑ה יֵרָאֶה֙ כָּל־זְכ֣וּרְךָ֔ אֶת־פְּנֵ֛י הָֽאָדֹ֥ן ׀ ה' אֱלֹהֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃

(23) Three times in the year shall all thy males appear before the Lord GOD, the God of Israel.

The Talmudic Obligation

(א) הכל חיבין בראיה

חוץ מחרש, שוטה, וקטן, וטמטום, ואנדרוגינוס, ונשים, ועבדים שאינם משחררים, החגר, והסומא, והחולה, והזקן, ומי שאינו יכול לעלות ברגליו. איזהו קטן, כל שאינו יכול לרכוב על כתפיו של אביו ולעלות מירושלים להר הבית, דברי בית שמאי. ובית הלל אומרים, כל שאינו יכול לאחוז בידו של אביו ולעלות מירושלים להר הבית, שנאמר, שלש רגלים.

(1) All are obligated in seeing

except for a deaf mute, an incompetent, or a minor; an intersexual, an androgyne; women, unfreed slaves; a lame person, a blind person, or a sick person; or an old person who cannot stand upon his feet. Who is a minor? Anyone who cannot ride on his father's shoulders and go up from Jerusalem to the Temple Mount, according to the House of Shammai; The House of Hillel say: Anyone who cannot hold his father's hand and go up from Jerusalem to the Temple Mount, for it says, "Three regalim" (Exodus 23:14)

Seeing vs. Appearing

דתניא יוחנן בן דהבאי אומר משום ר' יהודה: סומא באחת מעיניו פטור מן הראייה שנאמר (שמות כג, יז) "יראה" יראה, כדרך שבא לראות כך בא ליראות מה לראות בשתי עיניו אף ליראות בשתי עיניו.

Yochanan ben Dahabai, in the name of Rabbi Yehudah, taught in a braita: He who is blind in one eye is exempt from the "appearing", as it is said, (Exodus 23:17) "He shall be seen" or "He shall see." As he went to see, so he went to be seen; just as he went to be seen with both eyes, so too to see with both eyes.

יראה יראה - [יראה] כתיב וקרינן יראה "יראה כל זכורך את פני האדון" דמשמע שהאדם רואה את השכינה "יראה כל זכורך את פני האדון" משמע שהאדון בא לראותך הקיש הכתוב ראייתך לראייתו:

It says "יראה" and we read "יראה"...meaning that man sees the Divine Presence and meaning that The Master comes to see you, the text compares your sight to his sight.

Emotional connection to the mitzvah of Aliyah L'Regel

רבי יוחנן בן דהבאי אומר משום ר' יהודה: סומא באחת מעיניו פטור מן הראייה שנאמר יראה יראה כדרך שבא לראות כך בא ליראות מה בא לראות בשתי עיניו אף ליראות בשתי עיניו: רב הונא כי מטי להאי קרא יראה יראה בכי אמר עבד שרבו מצפה לו לראותו יתרחק ממנו דכתיב "כי תבואו לראות פני מי בקש זאת מידכם רמוס חצרי"(ישעיהו א, יב) רב הונא כי מטי להאי קרא בכי...

R. Yochanan ben Dahabai says in the name of R. Yehudah, He who is blind in one eye is exempt from the "appearing", as it is said, (Exodus 23:17) "He shall be seen" or "He shall see." As he went to see, so he went to be seen; just as he went to be seen with both eyes, so too to see with both eyes. R. Huna, when he came upon this passage "he shall be seen," "he shall see," wept. He said, Should a servant, whose master is looking out to see him, distance himself from him? As it is written, (Isaiah 1:2) "When you come to appear before me, who has required this at your hand, to trample my courts?" R. Huna, when he came upon this passage, wept...

Encountering The Divine

רבי ורבי חייא הוו שקלי ואזלי באורחא, כי מטו לההוא מתא

אמרי: איכא צורבא מרבנן הכא נזיל וניקביל אפיה

אמרי: איכא צורבא מרבנן הכא ומאור עינים הוא

אמר ליה ר' חייא לרבי: תיב את לא תזלזל בנשיאותך איזיל אנא ואקביל אפיה

תקפיה ואזל בהדיה. כי הוו מיפטרי מיניה אמר להו: אתם הקבלתם פנים הנראים ואינן רואין תזכו להקביל פנים הרואים ואינן נראין

אמר ליה: איכו השתא מנעתן מהאי בירכתא!

אמרו ליה: ממאן שמיעא לך?

מפרקיה דרבי יעקב שמיע לי, דרבי יעקב איש כפר חיטייא הוה מקביל אפיה דרביה כל יומא. כי קש, א"ל: לא נצטער מר דלא יכיל מר. אמר ליה: מי זוטר מאי דכתיב בהו ברבנן (תהלים מט, י) "ויחי עוד לנצח לא יראה השחת כי יראה חכמים ימותו" ומה הרואה חכמים במיתתן יחיה בחייהן על אחת כמה וכמה!

רב אידי אבוה דרבי יעקב בר אידי הוה רגיל דהוה אזיל תלתא ירחי באורחא וחד יומא בבי רב, והוו קרו ליה רבנן בר בי רב דחד יומא חלש דעתיה. קרי אנפשיה (איוב יב, ד) "שחוק לרעהו אהיה וגו'"

א"ל ר' יוחנן: במטותא מינך לא תעניש להו רבנן.

נפק ר' יוחנן לבי מדרשא ודרש (ישעיהו נח, ב) "ואותי יום יום ידרשון ודעת דרכי יחפצון" וכי ביום דורשין אותו ובלילה אין דורשין אותו? אלא לומר לך כל העוסק בתורה אפי' יום אחד בשנה מעלה עליו הכתוב כאילו עסק כל השנה כולה...

Rebbi and R. Chiya were discussing and walking down a road. When they came to a certain place, they said, [If] there is a member of the rabbinate here, let us go and visit him. They said, There is a member of the rabbinate here, and he is blind. R. Chiya said to Rebbi, You should stay, and not dishonor your princely [stature]. I will go and visit him. But he grasped him and went with him. When they took their leave of him, he said to them, You have visited someone who is seen but cannot see. May you behold the One who sees and cannot be seen. [Rebbi] said to [R. Chiya], Now see, you would have deprived me of this blessing! They said to him, Where did you hear this [concept that one should be sure to visit rabbis]? I heard it from the sayings of R. Yaakov. For R. Yaakov, the leader of Kfar Chetyah, used to visit his teacher every day. When he was old, [the teacher] said to him, The master need not do this, for the master is not able. He responded, Is this a small thing that which is written regarding the rabbis? (Psalms 49:10) "And he shall live on for ever, he shall not see destruction, when he sees wise men die." If [this is] so, that one who sees wise men in their death shall live; how much more he who sees them in their life!

R. Idi, the father of R. Yaakov bar Idi, was accustomed to spend three months on his journey and one day in the [study] house of Rav. The rabbis would call him "Of the house of Rav for a day". He became depressed. He read about himself, (Job 12:4) "I am one that is a laughing-stock to his fellow..." R. Yochanan said to him, In your prayers, do not [wish for] the punishment of the rabbis. R. Jochanan went into the house of study and expounded, (Isaiah 58:2) "Yet they seek Me every day and delight to know My ways..." Do they seek Him by day, and don't seek Him by night? Rather, it is to inform you that anyone who studies Torah even one day of the year, Scripture considers it, as if he studied the whole year.

יראה יראה - [יראה] כתיב וקרינן יראה "יראה כל זכורך את פני האדון" דמשמע שהאדם רואה את השכינה "יראה כל זכורך את פני האדון" משמע שהאדון בא לראותך הקיש הכתוב ראייתך לראייתו:

It says "יראה" and we read "יראה"...meaning that man sees the Divine Presence and meaning that The Master comes to see you, the text compares your sight to his sight.

מהרש"א חידושי אגדות מסכת חגיגה דף ה עמוד ב

תזכו להקביל פנים הרואין ואינן נראין כו'.

נראה דהך דרשה שייכא אדלעיל שדרש "יראה יראה" כשם שבא לראות כך בא ליראות שזה ודאי לאיתקיים ממש בעוה"ז שפני הקב"ה אינן נראין בעוה"ז אבל בעוה"ב נאמר "ונגלה כבוד ה' וראו כל בשר כו'" ויתקיים אז "יראה יראה" ממש דהשכינה רואה פני ישראל והם יראו פני השכינה וז"ש תזכו להקביל פני הרואים ואינן נראין דהיינו שתזכו לעוה"ב לקבל אותו פנים שיהיה גם נראין לכם:

Maharsh"a Chagigah 5b

May you behold the One who sees and cannot be seen.

It seems that this teaching is related to the previous teaching of the gemara on the words"יראה יראה", that as one comes to see, one will be seen. This cannot fulfill itself in this world because we do not see God's face in this world, but of the world to come it is said "God's honor will revealed and all flesh will see etc." and then the Divine Presence will see the face of the Jewish people and they will see the face of the Divine Presence. As we learn, we will merit the world to come to receive the face that will be seen to us.