Genesis Rabbah 49, 9
בראשית רבה (וילנא) פרשת וירא פרשה מט:ט
אמר רבי לוי השופט כל הארץ לא יעשה משפט, אם עולם אתה מבקש אין דין, ואם דין אתה מבקש לית עולם, את תפיס חבלא בתרין ראשין, בעי עלמא ובעי דינא, אם לית את מוותר ציבחר, לית עלמא יכיל קאים, א"ל הקב"ה אברהם (תהלים מה) אהבת צדק ותשנא רשע, אהבת לצדק את בריותי ותשנא רשע, מאנת לחייבן, ע"כ משחך אלהים אלהיך שמן ששון מחבריך, מהו מחבריך מנח ועד אצלך י' דורות ומכלם לא דברתי עם אחד מהם אלא עמך, ויאמר ה' אל אברם לך לך.
R. Levi commented: Shall not the judge of all the earth do justly? If You desire the world to endure, there can be no absolutely strict judgment, while if You desire absolutely strict judgment, the world cannot endure, yet You would hold the cord by both ends, desiring both the world and absolute judgment! Unless You forgo a little, the world cannot endure. Said the Holy One, blessed be He, to Abraham: ‘You have loved righteousness’ (Psalms 45:8): you have loved to justify My creatures; ‘and hated wickedness’: you have refused to condemn them. ‘Therefore God, your God, has anointed you with the oil of gladness above your fellows.’ From Noah to you there were ten generations, and out of all of them I remembered you alone. [Translation by Soncino, modified for modernity of language]

Suggested Discussion Questions:

1. This midrash describes Abraham pleading with God to save the people of Sodom. What is his argument?

2. Can the world exist with strict judgment? Do you agree with Abraham?

3. How does God respond to Abraham? What lessons can we learn from this response?

Time Period: Rabbinic (Maccabees through the Talmud)