Rabbi Nahman of Bratslav, from “Jewish Wisdom” by Joseph Telushkin
מעשה מבן מלך שנעשה תרנגול הודי - ר נחמן מברסלב
מעשה בבן מלך שנפל לתוך שגעון והעלה על עצמו שהוא תרנגול הודי. פשט את בגדיו וישב ערום תחת השולחן והדיר עצמו מן האוכל ולא היה מכניס לתוך פיו אלא קצת גרעיני שבולת שועל ופירורי עצמות, הביא המלך אביו אליו את כל הרופאים לרפאותו ולא הועילו כלום. לבסוף בא חכם אחד אל המלך ואמר לו: אני מקבל עלי לרפאותו. מיד עמד אותו חכם ופשט את בגדיו, ישב תחת השולחן ליד בן המלך והיה מלקט גרעיני שבולת שועל וגורר לשם פירורי עצמות ושם לתוך פיו. שאלו בן המלך: מי אתה ומה כאן מעשיך? אמר לו החכם: ומי אתה ומה מעשיך כאן? השיב לו בן המלך: אני תרנגול הודי. אנה אף החכם חלקו: וגם אני תרנגול הודי. ישבו שני התרנגולים יחד עד שנעשו מורגלים זה בזה. כיוון שראה החכם כך בקש ברמיזה מאת המלך להגיש לו כתונת. לבש את הכתונת ואמר לבן המלך: כסבור אתה שתרנגול הודי אינו רשאי ללבוש כתונת? הוא רשאי, ואין הוא יוצא על ידי כך מכלל תרנגול הודי. נכנסו הדברים ללב בן המלך והסכים אף הוא ללבוש כתונת. לימים ביקש החכם ברמיזה להביא לו מכנסים. לבשם ואמר לבן המלך: כסבור אתה שתרנגול הודי אסור במכנסים? אפילו הוא לבוש מנסים עשוי הוא להיות תרנגול הודי כהלכתו הודה לו בן המלך אף בכך ולבש גם כן מכנסים, עד שלבש לפי הוראות החכם גם את יתר הבגדים. לאחר כך בקש החכם להגיש לו מאכלי בני אדם מעל השולחן. נטל ואכל ואמר לבן המלך: כסבור אתה שתרנגול הודי אסור באכילת מאכלים טובים? אפשר לאכול כל טוב ולהיות תרנגול הודי כדבעי. נשמע לו בן המלך גם בכך והתחיל לאכול כבן אדם. כיון שראה החכם כך פתח ואמר לבן המלך: וכלום סבור אתה שתרנגול הודי אחד דינו לישב תחת השולחן? לאו דוקא, גם תרנגול הודי מתהלך לו לכל מקום שהוא רוצה ואין מוחים בידו. ובן המלך סבר וקיבל את דעתו זו של החכם. כיוון שעמד והלך כבן אדם התחיל להתנהג כבן אדם גמור [http://www.yeshiva.org.il/midrash/Shiur.asp?id=8616]
Once there was a prince who fell into the delusion of thinking he was a rooster. He took off all his clothes, sat under the table, and refused to eat any food but corn seeds. The king sent for many doctors and many specialists, but none of them could cure him. Finally, a wise man took off his clothes, crawled under the table and began to munch on corn seeds. The prince looked at him suspiciously and said: “Who are you, and what are you doing here?” The wise man answered: “Who are you, and what are you doing here?” “I am a rooster,” answered the prince belligerently. “Oh really? So am I,” answered the wise man quietly. The two of them sat together under the table until they became accustomed to each other. When the wise man felt that the prince was used to his presence, he signaled for some clothing. He put on the clothing, and then he said to the prince: “Don’t think that roosters can’t wear clothing if they want to. A rooster can wear clothes and be a perfectly good rooster just the same.” The prince thought about this for a while, and then he too agreed to put on clothes. Another time, the wise man signaled to have food put under the table. The prince became alarmed and said: “What are you doing?” The wise man reassured him: “Don’t be upset. A rooster can eat the food that human beings eat if he wants to, and still be a good rooster.” The prince considered this statement for a time, and then he too signaled for food. Then the wise man said to the prince: “Do you think that a rooster can get up and walk around if he wants to and still be a good rooster?” The prince considered these words for a time, and then he followed the wise man up from the table, and began to walk. After he began dressing like a person, eating like a person, he gradually recovered his senses and begin to live like a person. [Retold by Jack Riemer]

Suggested Discussion Questions:

1. Why has this story been retold over many generations? What values does it communicate to us?

2. How would you apply themes from this story to your social justice work?

Time Period: Modern (Spinoza through post-WWII)