Tosafot, Ketubot 49b
תוספות מסכת כתובות דף מט עמוד ב
"רבא כפייה לרב נתן בר אמי, ואפיק מיניה ד' מאה זוזי לצדקה.” אכפייה רבא כו' - וא"ת היאך כפה אותו בשביל צדקה והכתיב מתן שכרה בצדה דכתיב (למען) יברכך ואמרי' בפ' כל הבשר (חולין קי: ושם) כל מצות עשה שמתן שכרה בצדה אין בית דין של מטה מוזהרין עליה ויש לומר דאכפייה בדברים א"נ קצבו ביניהן בני העיר לתת כך וכך לחדש הלכך אכפייה כדאמרינן בפרק קמא דבבא בתרא (דף ח: ושם)דרשאין בני העיר להסיע על קיצתן ועוד דבצדקה איכא תרתי לאוי לא תאמץ ולא תקפוץ (דברים טו
“Rava compelled R. Nathan b. Ammi to contribute four hundred zuz for charity” - One may ask how he was able to compel him for tzedakah, when its reward is written next to it, as it is written “God will bless you,” and it is said in Chapter Kol Basar (Chulin 110b) that any positive commandment whose reward is written next to it, the earthly court may not compel. We can answer that he [Rava] compelled him [R. Nathan b. Ammi] with words. Alternatively, the residents of the city had agreed to give a certain amount per month, and therefore he was able to compel him [physically], as it says in Baba Batra 8b that the residents of a city are permitted to remove someone who does not follow its agreements. Another answer is that tzedakah also has two negative commandments, “Do not harden [your heart],” and “Do not shut [your hand.]” (Deuteronomy 15). [Translation by David Fried]

Suggested Discussion Questions:

1. Why does the Tosafot question whether Rava was able to compel R. Nathan b. Ammi to give money to charity?

2. Which of the three of Tosafot’s explanations do you find to be the most compelling?

3. Should a community be able to force one of its members to give to charity? If so, to what extent?

Time Period: Medieval (Geonim through the 16th Century)