רמבם משנה תורה הלכות יסודי התורה פרק ה, הלכה יא
ויש דברים אחרים שהן בכלל חילול השם, והוא שיעשה אותם אדם גדול בתורה ומפורסם בחסידות דברים שהבריות מרננים אחריו בשבילם, ואע"פ שאינן עבירות הרי זה חילל את השם ט כגון שלקח ואינו נותן דמי המקח לאלתר, והוא שיש לו ונמצאו המוכרים תובעין והוא מקיפן, או שירבה בשחוק או באכילה ושתיה אצל עמי הארץ וביניהן, או שדבורו עם הבריות אינו בנחת ואינו מקבלן בסבר פנים יפות אלא בעל קטטה וכעס, וכיוצא בדברים האלו הכל לפי גדלו של חכם צריך שידקדק על עצמו ויעשה לפנים משורת הדין, וכן אם דקדק החכם על עצמו והיה דבורו בנחת עם הבריות ודעתו מעורבת עמהם ומקבלם בסבר פנים יפות ונעלב מהם ואינו עולבם, מכבד להן ואפילו למקילין לו, ונושא ונותן באמונה, ולא ירבה באריחות עמי הארץ וישיבתן, ולא יראה תמיד אלא עוסק בתורה עטוף בציצית מוכתר בתפילין ועושה בכל מעשיו לפנים משורת הדין, והוא שלא יתרחק הרבה ולא ישתומם, עד שימצאו הכל מקלסין אותו ואוהבים אותו ומתאוים למעשיו הרי זה קידש את ה' ועליו הכתוב אומר ויאמר לי עבדי אתה ישראל אשר בך אתפאר
There are other deeds which are also included in the category of the desecration of God’s name, if performed by a person of great Torah stature who is renowned for their piety - i.e., deeds which, although they are not transgressions, will cause people to speak disparagingly of that person. This also constitutes the desecration of God’s name. For example, a person who purchases merchandise and does not pay for it immediately, although they possess the money, and thus, the sellers demand payment and that person pushes them off... The converse is also true. When a sage is stringent with themselves...and does business faithfully....such a person sanctifies God’s name. [Translation by Rabbi Eliyahu Touger. Edited for gender neutrality]
Suggested Discussion Questions:
1. According to Rambam, what constitutes a desecration and sanctification of God’s name?
2. Why does he apply these standards to people of great Torah stature?
3. What does the Rambam imply about people who break the law outright?
Time Period: Medieval (Geonim through the 16th Century)