Babylonian Talmud, Ketubot 22b-23a
תנו רבנן: שנים אומרים נתקדשה ושנים אומרים לא נתקדשה ־ הרי זו לא תנשא, ואם נשאת ־ לא תצאֹ שנים אומרים נתגרשה ושנים אומרים לא נתגרשה ־ הרי זו לא תנשא, ואם נשאת ־ תצא. מאי שנא רישא, ומאי שנא סיפא? אמר אביי: תרגמה ־ בעד אחד, עד אחד אומר נתקדשה ועד אחד אומר לא נתקדשה ־ תרוייהו בפנויה קמסהדי, והאי דקאמר נתקדשה הוה ליה חד, ואין דבריו של אחד במקום שניםֹ סיפא, עד אחד אומר נתגרשה ועד אחד אומר לא נתגרשה ־ תרוייהו באשת איש קמסהדי, והאי דקאמר נתגרשה הוה ליה חד, ואין דבריו של אחד במקום שנים.
Our Rabbis taught: If two [witnesses] say she was betrothed, and two say she was not betrothed, she may not marry, and if she does marry, we do not force her to divorce. If two say she was dovorced and two say she was not divorced, she may not marry, and if she married, we force her to divorce. What is the difference between the first case and the second case? Abaye said: "Explain it using only one witness. If one witness says she was married and one witness says she was not married, both testify against an unmarried woman, but the one who testifies 'she was married' is only one, and the word of one does not stand up against the word of two! In the second case: One witness says she was divorced and one witness says she was not divorced, both testify against a married woman, and the one who says 'she was divorced' is only one, and the word of one does not stand up against the word of two!" [Soncino translation]

Suggested Discussion Questions:

1. Who has the power in this text?

2. What does R. Abaye's view suggest about the status of women?

Time Period: Rabbinic (Maccabees through the Talmud)