Sifrei, Parashat Pinchas
Translation | Original |
---|---|
“And you shall teach it unto your children” (Deuteronomy 6:7). This refers to your students; and similarly you find in a number of places that students are called children, as it is written, “You are children unto the Lord;” and just as students are called children, so is the teacher called parent. | "ושננתם לבניך" – אלו תלמידיך, וכן אתה מוצא שבכמה מקומות תלמידים קרויים בנים, שנאמר, "בנים אתם לה'", וכשם שתלמידים קרויים בנים כך הרב קרוי אב. |
Deuteronomy 6:4-9
ד שְׁמַע, יִשְׂרָאֵל: ה' אֱ-לֹהֵינוּ, יְהוָה אֶחָד. ה וְאָהַבְתָּ, אֵת ה' אֱ-לֹהֶיךָ, בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשְׁךָ, וּבְכָל-מְאֹדֶךָ. ו וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם--עַל-לְבָבֶךָ. ז וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ, וְדִבַּרְתָּ בָּם, בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ, וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ. ח וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת, עַל-יָדֶךָ; וְהָיוּ לְטֹטָפֹת, בֵּין עֵינֶיךָ. ט וּכְתַבְתָּם עַל-מְזֻזוֹת בֵּיתֶךָ, וּבִשְׁעָרֶיךָ.
Chofetz Chaim Collection, Laws of Sotah 21
הערה: ונראה דכל זה [איסור ללמד תורה לבנות] דוקא בזמנים שלפנינו שכל אחד היה דר במקום אבותיו וקבלת האבות היה חזק מאד אצל כל אחד ואחד להתנהג בדרך שדרו אבותיו וכמאמר הכתוב שאל אביך ויגדך בזה היינו יכולים לאמר שלא תלמד תורה ותסמוך בהנהגה על אבותיה הישרים אבל כעת בעוה"ר שקבלת האבות נתרופף מאוד מאוד וגם מצוי שאינו דר במקום אבותיו כלל ובפרט אותן שמרגילין עצמן ללמוד כתב ולשון העמים בודאי מצוה רבה ללמדם חומש וגם נביאים וכתובים ומוסרי חז"ל כגון מסכת אבות וספר מנורת המאור וכדומה כדי שיתאמת אצלם ענין אמונותינו הקדושה דאל"ה עלול שיסורו לגמרי מדרך ד ויעברו על כל יסודי הדת ח"ו
Rambam, Mishneh Torah, The Laws of Torah Study 3:10
Translation | Original |
---|---|
Anyone who makes up their mind to study Torah and not to work but live on charity profanes the name of G-d, disgraces the Torah, obscures the light of religion, causes harm to themselves, and deprives themselves of life in the future world, for it is forbidden to derive temporal advantage from the words of the Torah. The sages said: “Whoever makes selfish use of the teachings of the Torah takes their own life.” They further told us: “Do not make of them a crown with which to magnify yourself, nor a spade with which to dig.” They urged us strongly: “Love work, and hate arrogance. All Torah study which is not combined with some work must at length fail and occasion sin” (Pirkei Avot 2:2). The end of such a person will be that they will rob their fellow. |
כל המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה הרי זה חלל את השם ובזה את התורה וכבה מאור הדת וגרס /וגרם/ רעה לעצמו ונטל חייו מן העולם הבא, לפי שאסור ליהנות מדברי תורה בעולם הזה, אמרו חכמים כל הנהנה מדברי תורה נטל חייו מן העולם, ועוד צוו ואמרו אל תעשם עטרה להתגדל בהן ולא קרדום לחפור בהן, ועוד צוו ואמרו אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה וגוררת עון, וסוף אדם זה שיהא מלסטם את הבריות
|
Rambam, Mishneh Torah, Laws of Torah Study, 1:1