Bnot Tzlofchad: Strength in Numbers

ספרי במדבר כ"ז:א', פיסקה קלג


ותקרבנה בנות צלפחד

כיון ששמעו בנות צלפחד שהארץ מתחלקת לשבטים, לזכרים ולא לנקבות, נתקבצו כולן זו לזו ליטול עצה. אמרו: לא כרחמי בשר ודם רחמי המקום (הקב"ה) – בשר ודם רחמיו על הזכרים יותר מן הנקבות, אבל מי שאמר והיה העולם אינו כן, אלא רחמיו על הזכרים ועל הנקבות...

Sifri on Bemidbar 27:1, Paragraph 133


Then came the daughters of Zelofchad:

When the daughters of Tzelofchad heard that the land of Israel was to be divided according to tribes, according to the males and not the females, they gathered together to make a plan. They said, G-d’s mercy and compassion is not like the compassion of mankind. Mankind favors men over women. G-d is not like that. His compassion extends to men and women alike...

אור החייםבמדבר כ"ז:א'


יש בכך כבר ברגע זה, משום הבלטת פרט חשוב בחכמתן של בנות צלפחד, שלא עמדו לפני משה, עד שהתוועדו יחד בעצה הגונה וראו כי יש בפיהם נכונה בטענה הנשמעת

Ohr Hachaim, Bamidbar 27:1


Even at this moment we can already see a stress on an important aspect of the wisdom of the daughters of Tzelofchad, that they did not come before Moshe until they consulted together and formed a suitable plan and saw that they had a fitting argument.

תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף קיט:


בנות צלפחד חכמניות הן, דרשניות הן, צדקניות הן. חכמניות הן - שלפי שעה דברו, דא"ר שמואל בר רב יצחק: מלמד שהיה משה רבינו יושב ודורש בפרשת יבמין, שנאמר: (דברים כ"ה) כי ישבו אחים יחדיו, אמרו לו: אם כבן אנו חשובין - תנה לנו נחלה כבן, אם לאו - תתיבם אמנו! מיד: ויקרב משה את משפטן לפני ה'. דרשניות הן - שהיו אומרות: אילו היה [לו] בן לא דברנו...צדקניות הן - שלא נישאו אלא להגון להן.

Talmud Bavli – Tractate Bava Batra 119b


The daughters of Zelofchad were wise, learned, saintly. They were wise because they spoke at the appropriate time. Moshe Rabeinu was teaching the subject of Levirate marriage and they took the opportunity to say, “If we are like sons then give us an inheritance, and if not you must marry our mother in the process of Levirate marriage”. Moshe immediately saw fit to bring up their case with Hashem. They were learned, because they knew to say, “If he had had a son we would not speak”... They were also perfectly virtuous, since they married only men who were worthy of them."

נצי"ב מוולוזין


ואם כך היה ראוי לכתוב – לפני משה ואלעזר הכהן והנשיאים (ולמה כתב לפני משה ולפני אלעזר וכו')? אבל, כאשר היו חמש, ולא שלחו אחת מהן לטעון בשביל כולן, אלא כולן חכמניות היו, ויכלו להטעים טענתן: ואם כן – זאת היתה מדברת עם משה, וזאת עם אלעזר, וזאת עם הנשיאים, עד שנראו שבאו לפני כולם בעצמם.

The Netziv from Volozin


It would have been appropriate to write “they came before Moshe, El’azar the Cohen and the princes” so why is it written “And they stood before Moshe and before El’azar the priest and before the princes”? But they were five, and they did not send one to argue for all, rather all of them were wise and were able to state their case; as such, one spoke before Moshe, one before El’azar, one before the princes, so that it appeared that each had come forward on her own.

ילקוט שמעוני, במדבר, כ"ז, ב'


ותקרבנה בנות צלפחד חמשתן אמרו חמשה דברים, הראשונה אמרה אבינו מת במדבר. השניה אמרה והוא לא היה בתוך העדה הנועדים על ה' בעדת קרח. השלישית אמרה כי בחטאו מת הוא המקושש, הרביעית אמרה ובנים לא היו לו. החמישית אמרה למה יגרע שם אבינו מתוך משפחתו וכל הפסוק.

Yalkut Shimoni, Bamidbar 27:2


"And they stood before Moses," (Num 27:2) Each of the five daughters presented one of the five pleas.

The first said, "Our father dies in the wilderness,"

The second said, "He was not one of the faction of Korach.," The third said, "but he died in his own sin." The fourth: "He had no sons." The fifth: "Why should our father's name be lost to his family."

רש"י במדבר פרק כז


(ג) והוא לא היה וגו' - לפי שהיו באות לומר בחטאו מת, נזקקו לומר לא בחטא מתלוננים ולא בעדת קרח שהצו על הקב"ה, אלא בחטאו לבדו מת, ולא החטיא את אחרים עמו. ר' עקיבא אומר מקושש עצים היה. ור' שמעון אומר מן המעפילים היה:

(ד) למה יגרע שם אבינו - אנו במקום בן עומדות, ואם אין הנקבות חשובות זרע, תתיבם אמנו ליבם:

כי אין לו בן - הא אם היה לו בן לא היו תובעות כלום. מגיד שחכמניות היו:

Rashi, Bemidbar 27


(3) “and he was not, etc.” Since they came to say, “but he died in his own sin”, they had to say that he did not die because of participating in the sin of those who complained (VaYikra 27:3), nor because he was amongst the company of Korach who incited the people against the Holy One, blessed be he; but he died in his own sin, and did not cause others to sin with him. Rabbi Akiva said he was the woodcutter [on Shabbat] and Rabbi Shimon said he was one of the ma’apilim [who tried to go to EY].

(4) “Why should the name of our father be done away” We stand in place of a son, and if females are not considered seed (descendants) than marry our mother in the process of Yibum. “because he has no son” because if he had a son, they wouldn’t have demanded anything, this teaches us that they were wise.

ילקוט שמעוני, במדבר, כ"ז, ב'


אמר משה: אי אפשר לבת לירש

אמרו לו: למה?

אמר להם: שאתם נקבות

אמרו לו: וכה אמרת משה רבינו הואיל שהזכר יורש תתייבם אמנו לאחי אבינו שתוליד זכר שיירש

אמר להן משה: אי אפשר להתייבם הואיל שיש לה בנות

אמרו לו: מה הוא זה שאתה עושה משה רבינו שנירש את אבינו אין אנו בנים שתתייבם אמנו אנו בנים?

אותה שעה סלקו את משה כיון ששמע משה כן מיד "ויקרב משה את משפטן לפני ה' ".

Yalkut Shimoni, Bamidbar 27:2


[Daughters: Give us a portion of the land along with our father’s brothers.]

Moshe: It is impossible for a daughter to inherit.

Daughters: Why?

Moshe: You are women.

Daughters: Then let our mother enter into yibbum (levirate marriage—as is the law with the wife of a person who died “without seed”) and conceive an inheritor that way.

Moshe: Impossible. Once there are children, yibbum is not possible.

Daughters: You are contradicting yourself, Moshe. Either we are not “seed” and the obligation of yibbum applies to our mother, or we are “seed” and can inherit the land ourselves.

In that moment they convinced Moshe. When he heard the justice of their complaint, he immediately presented their case before G‑d.

ילקוט שמעוני תורה פרשת פינחס רמז תשעג


תנה לנו אחוזה רבי נתן אומר יפה כח נשים מכח אנשים, אנשים אומרים נתנה ראש ונשובה מצרימה ונשים אומרות תנה לנו אחוזה... ללמדך באיזה שעה עמדו לפני משה בשעה שאמרו ישראל נתנה ראש אמר להן משה והלא ישראל מבקשין לחזור למצרים ואתנה מבקשות נחלה בארץ, אמרו יודעות אנו שסוף כל ישראל להחזיק בארץ.

Yalkut Shim’oni Pinchas


“Give to us a share in the land” Rabbi Natan said: the strength of women is better than that of men, the men say "let us appoint (nitnah) a leader and let us return to Egypt" while the women said "Give to us (tnah) a share in the land"… At what point did the daughters of Zelofchad stand before Moshe? At the time when Israel said “”Let us appoint a leader, and let us return to Egypt.” Moshe said to them: Israel is asking to return to Egypt and you are asking for an inheritance in Israel? The daughters answered: We know that in the end Israel will take possession of the land.

רש"י במדבר פרק כו


(סד) ובאלה לא היה איש וגו' - אבל על הנשים לא נגזרה גזרת המרגלים, לפי שהן היו מחבבות את הארץ.

Rashi Bemidbar 26:64


“But among these there was not a man” However, the decree of death issued for the sin of the Spies was not applied to the women, for they loved the land.

(א) ויקרב משה את משפטן. נתעלמה הלכה ממנו וכאן נפרע על שנטל עטרה לומר (דברים א, יז) והדבר אשר יקשה מכם תקרבון אלי דבר אחר ראויה היתה פרשה זו להכתב על ידי משה, אלא שזכו בנות צלפחד ונכתבה על ידן:

(5) “And Moshe brought their cause” This law was not known to him and he was bothered that he had taken upon himself to say: “and the cause that is too hard for you, bring it to me, and I will hear it.” (Dvarim 1:17) Another thing: this topic should have been written by Moshe, but the daughters of Zelofchad merited and it was written by them.