צדק וחסד - Can we hold the fullness of both righteousness and love at once?

Before reading the sources below, tell your Hevrutah of a moment when you felt you really understood.

(כ) צֶ֥דֶק צֶ֖דֶק תִּרְדֹּ֑ף לְמַ֤עַן תִּֽחְיֶה֙ וְיָרַשְׁתָּ֣ אֶת־הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁר־ה' אֱלֹהֶ֖יךָ נֹתֵ֥ן לָֽךְ׃ (ס)

(20) Justice, justice you shall pursue, in order that you may live, and inherit the land which the LORD thy God is giving you.

(ג) כִּֽי־אָמַ֗רְתִּי ע֭וֹלָם חֶ֣סֶד יִבָּנֶ֑ה שָׁמַ֓יִם ׀ תָּכִ֖ן אֱמוּנָתְךָ֣ בָהֶֽם׃

(3) For I have said: ' The world is built upon unending loving kindness (or love is eternally established); In the heavens you have established your faithfulness.

Question a: According to Deuteronomy, why is Justice important?

Question b: What kind of energy does Rodef (BDB Definition: pursue, overtake, overcome) imply to you?

Question c: In the world of concrete actions are the values of Love and Justice opposed? If so (or not), how or where do you see them in opposition / coming together?

Question d: Without choosing for all time, :) would you say that you incline toward Tzedek or toward Chesed?

Before going on the third source, read the story of Rabbi Shimon bar Yochai (bShabbat 33b) out loud with another group. (Its separate in order to save paper.)

(ב) שִׁמְעוֹן הַצַּדִּיק הָיָה מִשְּׁיָרֵי כְנֶסֶת הַגְּדוֹלָה. הוּא הָיָה אוֹמֵר, עַל שְׁלשָׁה דְבָרִים הָעוֹלָם עוֹמֵד, עַל הַתּוֹרָה וְעַל הָעֲבוֹדָה וְעַל גְּמִילוּת חֲסָדִים:

(2) Shimon the Righteous was of the last of the Great Assembly. He would say: On three things the world stands–on the Torah, on the service, and on acts of kindness.

(י) והנה גמילות חסדים הוא עיקר גדול לחסיד, כי חסידות עצמו נגזר מחסד ואז"ל (אבות פ"א): על ג' דברים העולם עומד ואחד מהם ג"ח. וכן מנוהו ז"ל עם הדברים שאוכל פירותיהן בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא, ואמרו עוד (סוטה י"ד): דרש ר' שמלאי תורה תחלתה גמילות חסדים וסופה גמילות חסדים (בתחילת התורה עשה ה' לאדם ולאשתו כותנות עור, ובסוף התורה קבר את משה). ואמרו עוד (יבמות ע"ט): דרש רבא כל מי שיש בו ג' מדות הללו, בידוע שהוא מזרעו של אברהם אבינו, רחמן, וביישן, וגומל חסדים. ואמרו (סוכה מ"ט): אמר ר"א גדולה גמילות חסדים יותר מן הצדקה, שנאמר זרעו לכם לצדקה וקצרו לפי חסד. ואמרו עוד (שם): בג' דברים גדולה גמילות חסדים מן הצדקה: שהצדקה בממונו וג"ח (גמילות חסדים) בין בגופו בין בממונו. צדקה לעניים ג"ח לעניים ולעשירים. צדקה לחיים ג"ח בין לחיים בין למתים. ואמרו עוד (שבת קנ"א): ונתן לך רחמים ורחמך כל המרחם על הבריות מרחמין עליו מן השמים, וזה פשוט, כי הקב"ה מודד מדה כנגד מדה, ומי שמרחם ועושה חסד עם הבריות, גם הוא בדינו ירחמוהו וימחלו לו עונותיו בחסד, שהרי מחילה זו דין הוא, כיון שהיא מדה כנגד מדתו, והוא מה שאמרו ז"ל (ר"ה י"ז): למי נושא עון למי שעובר על פשע. ומי שאינו רוצה להעביר על מדותיו, או אינו רוצה לגמול חסד, הנה הדין נותן שגם עמו לא יעשו אלא שורת הדין, ראה עתה מי הוא זה ואיזה הוא שיוכל לעמוד אם הקב"ה עושה עמו שורת הדין?

(10) The practice of lovingkindness (from now on just 'love') is central for those engaged in fixing their midot, for piety itself derives from "love." And our Sages, may their memory be for a blessing have said (Pirkei Avot 1:2), "The world stands on three things," and one of them is love. They have numbered it (Mishnah Peah 1:1) among those things whose fruits a man eats in this world and whose essence endures for his reward in the World to Come. And they have said (Sotah 14a), "R. Simlai learned, "The Torah begins and ends with love." "Rava learned (Yevamot 79a), 'All who possess these three traits are without question of the seed of our father Abraham mercy, shyness, and love.' " R. Eleazar said (Sukkah 49b), "Loves is greater than tzedakah/charity, as it is said (Hosea 10:12), 'Sow for yourselves with charity and reap with love.' " "Love is greater than tzedekah in three ways: Tzedakah is performed with one's wealth, and love with one's body; tzedakah is given to the poor, and love to rich and poor alike; charity is given only to the living, and love to the living and the dead alike." And (Shabbat 151b), "'And He will give you mercy and He will have mercy upon you' (Deuteronomy 13:18) - Heaven is merciful to all who have mercy upon their fellow creatures." This is self-evident; for the Holy One Blessed be He pays measure for measure. One who is merciful towards his fellow creatures and treats them with love is deserving of mercy and of absolution of his sins through love. As our Sages of blessed memory have said (Rosh Hashanah 17a), "Whose sins does He forgive? The sins of one who overlooks an injustice committed against him." And if one is unwilling to forego his claims or to act with love, it follows that he, too, is to be treated only in accordance with strict justice. Who could abide it if the Holy One Blessed be He acted on the basis of justice alone?

Question: What vessel can hold both righteousness and love at once?