Judaism as Art: A Search for Congruity “To Sin Against the Medium: Sages and Artists in Rebellion”

Jackson Pollock, Marcel Duchamp and John Cage [see attached]

תהילים קיט

(קכו) עֵת לַעֲשׂוֹת לַיקֹוָק הֵפֵרוּ תּוֹרָתֶךָ:

Psalm 119: 126 Eit la’asot lashem or ‘A Time to Act’

It is time to act for God, for they have violated [past tense] Your Torah. Alternatively, It is

time to act for God, Go Violate [imperative] your Torah!

רש"י: ורבותינו דרשו ממנו שעוברין על דברי תורה כדי לעשות סייג וגדר לישראל.

Rabbi Shlomo Yitzchaki, Rashi (10401105)

Our sages inferred from this verse that one may violate the Torah in order to create a hedge

and fence (to protect) the Jewish people.

משנה ברכות ט: ה

... משקלקלו המינין ואמרו אין עולם אלא אחד התקינו שיהו אומרים מן העולם ועד העולם והתקינו שיהא אדם

שואל את שלום חברו בשם שנאמר (רות ב) והנה בעז בא מבית לחם ויאמר לקוצרים ה' עמכם ויאמרולו יברכך

ה' ואומר (שופטים ו) ה' עמך גבור החיל ואומר (משלי כג) אל תבוז כי זקנה אמך ואומר (תהלים קיט) עת

לעשות לה' הפרו תורתך ר' נתן אומר הפרו תורתך עת לעשות לה':

Mishna Brachot 9:5

...And they [the Sages] further ordained, that one can†inquire after peace of his friend with the

name of God, as it says, “And behold, Boaz came from Bethlehem and said to the harvesters, ‘God be with you’ And they said to him ‘God bless you.’” (Ruth 2:4)

And it says “God is with you, great and valorous one.” (Judges 6:12)

And it says, “Do not scorn, because your mother is old.” (Proverbs 23:22).

And it says, “It is time to act for God, they have broken your Torah.” (Psalms 119:126)

R’ Nathan says, “’They broke your Torah’ – because it is time to act for God.”

תלמוד בבלי מס' יומא סט:

ובמדינה לא? והתניא: בעשרים וחמשה [בטבת] יום הר גרזים [הוא], דלא למספד. יום שבקשו כותיים את בית אלהינו מאלכסנדרוס מוקדון להחריבו ונתנו להם. באווהודיעו את שמעון הצדיק. מה עשה? לבש בגדי כהונה, ונתעטף בבגדי כהונה, ומיקירי ישראל עמו, ואבוקות של אור בידיהן, וכל הלילה הללו הולכים מצד זה והללוהולכים מצד זה עד שעלה עמוד השחר. כיון שעלה עמוד השחר אמר להם: מי הללו? אמרו לו: יהודים שמרדו בך. כיון שהגיע לאנטיפטרס זרחה חמה, ופגעו זה בזה. כיוןשראה לשמעון הצדיק, ירד ממרכבתו והשתחוה לפניו. אמרו לו: מלך גדול כמותך ישתחוה ליהודי זה? אמר להם: דמות דיוקנו של זה מנצחת לפני בבית מלחמתי. אמרלהם: למה באתם? אמרו: אפשר בית שמתפללים בו עליך ועל מלכותך שלא תחרב יתעוך גויים להחריבו? אמר להם: מי הללו? אמרו לו: כותיים הללו שעומדים לפניך.אמר להם: הרי הם מסורים בידיכם. מיד נקבום בעקביהם ותלאום בזנבי סוסיהם, והיו מגררין אותן על הקוצים ועל הברקנים עד שהגיעו להר גריזים. כיון שהגיעו להרגריזים חרשוהו, וזרעוהו כרשינין. כדרך שבקשו לעשות לבית אלהינו. ואותו היום עשאוהו יום טוב. אי בעית אימא ראויין לבגדי כהונה, ואי בעית אימא בעת לעשות לה'הפרו תורתך.

Based on Talmud Bavli Yoma 69b

Come and hear: As to priestly garments, it is forbidden for them leave the temple...But they did leave the temple once! Why?!

On this day the Kutim†[Samaratins] demanded the House of our God [the temple] from Alexander the Great so they might destroy it, and he gave them the permission.

Then, some people came and informed Shimon haTzadik, the high priest [of the Jews]. What did he do? He put on his priestly garments, some of the noblemen of Israel went with him carrying fiery torches in their hands, they walked all the night, some walking on one side and

others on the other side, until the dawn rose.

... When he [Alexander] saw Shimon haTzadik, he descended from his horse and bowed down before him.

They [the Greek soldiers] said to him: A great king like yourself should bow down before this Jew? He answered: I see him in my dreams before my battles and I am victorious.

Alexander said to them [the Jews]: What have you come for? They [the Jews] said: Is it possible that starworshippers

should mislead you to destroy a temple where people pray for your Kingdom!

He [Alexander] said to them: Who wants to do this?! They said to him: These are Kutim who stand before you.

He said: They are now delivered into your hands..About this case say: It is time to act for God they have made void your law

Questions and Discussion (Small Groups)

In each of these two cases, we see the Rabbis of the Talmud invoking eit laasot lashem as

grounds to violate the rules of the Torah In one case¨ it is to allow people to use God’s name

in greetings¨ and in the other¨ to sanction¨ after the fact¨ the taking of the priestly garments out

of the temple

● How are these cases similar or different?

● What are the criteria, in each case, do you see that led the rabbis to allow the

violation?

● Can you think of artists in similar or different circumstances?

The Case of Zionism [see attached]

1a BERTOLT BRECHT¨ attributed¨ Decade of Protest

Art is not a mirror held up to reality

but a hammer with which to shape it.

1b YVONNE RAINER¨ The No Manifesto

NO to spectacle.

No to virtuosity.

No to transformations and magic and makebelieve.

No to the glamour and transcendency of the star image.

No to the heroic.

No to the antiheroic.

No to trash imagery.

No to involvement of performer or spectator,

No to style.

No to camp.

No to seduction of spectator by the wiles of the performer.

No to eccentricity.

No to moving or being moved.