Kosher Tattoos ... Not an Oxymoron

TORAH

​(כח) וְשֶׂ֣רֶט לָנֶ֗פֶשׁ לֹ֤א תִתְּנוּ֙ בִּבְשַׂרְכֶ֔ם וּכְתֹ֣בֶת קַֽעֲקַ֔ע לֹ֥א תִתְּנ֖וּ בָּכֶ֑ם: אֲנִ֖י ה'׃

(28) You shall not make any gashes in your flesh for the dead or any incised writing upon you: I am Adonai.

(א) ושרט לנפש. כֵּן דַּרְכָּן שֶׁל אֱמוֹרִיִּים לִהְיוֹת מְשָׂרְטִין בְּשָֹרָם כְּשֶׁמֵּת לָהֶם מֵת:

(1) ‎ ‎‎‎‎ושרט לנפש‏‎ ‎[YE SHALL NOT MAKE] ANY CUTTINGS [IN YOUR FLESH] FOR THE DEAD — This was the practice of the Amorites (a general term for heathens) to make cuttings in their flesh when someone belonging to them died.

(ב) וכתבת קעקע. כְּתָב מְחֻקֶּה וְשָׁקוּעַ שֶׁאֵינוֹ נִמְחָק לְעוֹלָם שֶׁמְּקַעְקְעוֹ בְּמַחַט וְהוּא מַשְׁחִיר לְעוֹלָם:
(2) וכתבת קעקע [NOR SHALL YE IMPRESS] ANY WRITING BY ETCHING [UPON YOU] — i. e. a writing engraved (more lit., dug into) and sunk into the flesh and which can never be erased because it is pricked in with a needle and remains black forever.

MISHNAH

(ו) הכותב כתבת קעקע-כתב ולא קעקע, קעקע ולא כתב, אינו חייב עד שיכתוב ויקעקע בדיו ובכחול ובכל דבר שהוא רושם. רבי שמעון בן יהודה משום רבי שמעון אומר: אינו חייב עד שיכתוב שם השם, שנאמר (ויקרא יט) "...וכתבת קעקע לא תתנו בכם אני ה'".

(6) One who writes incised writing- if one writes without incising, or incises without writing, one is not liable for lashes, unless it has been written and incised with ink or blue or anything that leaves an impression. Rabbi Shimon ben Yehudah said in the name of Rabbi Shimon: One is not liable until the name of God is written there. As it says (Leviticus 19): "...or any incised writing upon you: I am Adonai."

Questions:

What type of tattoo makes you liable for punishment according to the first part of the Mishnah ?

What is the punishment for the forbidden tattoo?

What type of tattoo makes you liable according to R. Shimon ben Yehuda?

TOSEFTA (CONTEMPORARY TO MISHNAH)

ואינו חייב עד שיכתוב ויקעקע בדיו ובכחול לעבודה זרה.

Tosefta Makkot 4:15

And one is not liable [for punishment] until

one writes and incises with dye or blue for the purpose of idol worship.

Question:

What is the difference between this text and this Mishnah?

TALMUD

גמ׳ אמר ליה רב אחא בריה דרבא לרב אשי:"עד דיכתוב אני ה' ממש?" אמר ליה "לא- כדתני בר קפרא אינו חייב עד שיכתוב שם עבודת כוכבים שנאמר 'וכתובת קעקע לא תתנו בכם אני ה'.' אני ה' ולא אחר."

He said to him, Rav Aha Barya of Raba to Rav Asee: "Until one will explicitly write 'I am God'"? He said to him,"No- it is like that which Bar Kapra taught, one is not liable until the name of an idol is written. As it says, 'or any incised writing upon you: I am Adonai.' I am God and no other."

Question:

Does this section from the Talmud appear to agree with the Mishnah or the Tosefta?

What is the rationale for the Rabbis in terms of deciding what type of tattoo is forbidden?

MAIMONIDES

(יא) כתובת קעקע האמורה בתורה הוא שישרט על בשרו וימלא מקום השריטה כחול או דיו או שאר צבעונים הרושמים. וזה היה מנהג העכו"ם שרושמין עצמן לעבודת כוכבים כלומר שהוא עבד מכור לה ומורשם לעבודתה. ומעת שירשום באחד מדברים הרושמין אחר שישרוט באי זה מקום מן הגוף בין איש בין אשה לוקה. כתב ולא רשם בצבע או שרשם בצבע ולא כתב בשריטה פטור עד שיכתוב ויקעקע שנאמר "וכתובת קעקע."

(11) The incised writing that is spoken of in the Torah is cutting the flesh and filling it with blue or ink or other dyes.This was the custom of the idolaters, to mark themselves for idolatry, that is to say he is a slave sold to it and denoted for service. And once a man or woman marks themselves in any place on the body he is lashed. If one wrote but did not mark with dye, or he marked with dye and did not write with scratching he is exempt until he writes and engraves as it says, “writes and engraves”(Leviticus 19:28)."

Questions:

According to the text why did idolaters tattoo themselves?

Which line of text do you think points to the idea of not allowing any type of tattooing at all?