נשים וספרי תורה Talmud 3A

May a woman touch a ספר תורה? Why or why not?

Please learn the sources and answer the questions. If you get stuck on a word or (especially!) an abbreviation, please ask for help! You can also use Google or a dictionary to help you translate.

(ה) סֵפֶר שֶׁנִּמְחַק וְנִשְׁתַּיֵּר בּוֹ שְׁמוֹנִים וְחָמֵשׁ אוֹתִיּוֹת, כְּפָרָשַׁת וַיְהִי בִּנְסֹעַ הָאָרֹן, מְטַמֵּא אֶת הַיָּדַיִם. מְגִלָּה שֶׁכָּתוּב בָּהּ שְׁמוֹנִים וְחָמֵשׁ אוֹתִיּוֹת כְּפָרָשַׁת וַיְהִי בִּנְסֹעַ הָאָרֹן, מְטַמָּא אֶת הַיָּדַיִם. כָּל כִּתְבֵי הַקֹּדֶשׁ מְטַמְּאִין אֶת הַיָּדַיִם. שִׁיר הַשִּׁירִים וְקֹהֶלֶת מְטַמְּאִין אֶת הַיָּדַיִם. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, שִׁיר הַשִּׁירִים מְטַמֵּא אֶת הַיָּדַיִם, וְקֹהֶלֶת מַחֲלֹקֶת. רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר, קֹהֶלֶת אֵינוֹ מְטַמֵּא אֶת הַיָּדַיִם וְשִׁיר הַשִּׁירִים מַחֲלֹקֶת....

(5) A book [i.e. a Torah scroll] which was erased leaving only eighty-five letters in it, like the portion of (Numbers 10:35-36), "And it was when the Ark was raised...,"‏ renders the hands impure. A scroll on which are written eighty-five letters, like the portion of, "And it was when the Ark was raised...,"‏ renders the hands impure. All sacred scriptures render the hands impure. The Song of Songs and Ecclesiastes render the hands impure. Rabbi Yehudah says: The Song of Songs renders the hands impure, but there is a dispute regarding Ecclesiastes. Rabbi Yose says: Ecclesiastes does not render the hands impure, and there is a dispute regarding The Song of Songs. Rabbi Shimon says: Ecclesiastes is among the [relative] leniencies of Beit Shammai, and the [relative] stringencies of Beit Hillel. Rabbi Shimon ben Azzai said, "I have a recieved tradition from the mouths of seventy-two elders, on the day they inducted Rabbi Elazar ben Azaria into his seat [as head] at the Academy, that The Song of Songs and Ecclesiastes render the hands impure." Rabbi Akiva said, "Mercy forbid! No one in Israel ever disputed that The Song of Songs renders the hands impure, since nothing in the entire world is worthy but for that day on which The Song of Songs was given to Israel; for all the Scriptures are holy, but The Song of Songs is the Holy of Holies! And if they did dispute, there was only a dispute regarding Ecclesiastes." Rabbi Yochanan ben Yehoshua, the son of Rabbi Akiva's father-in-law, said, "In accordance with words of Ben Azzai, thus did they dispute, and thus did they conclude."

What does the phrase ״מטמא את הידים״ mean in this context?

(א) חייב אדם לנהוג כבוד גדול בס"ת ומצוה לייחד לו מקום ולכבד אותו המקום ולהדרו כיותר ולא ירוק כנגד ס"ת ולא יגלה ערותו כנגדו ולא יפשוט רגליו כנגדו ולא יניחנו על ראשו כמשוי ולא יחזיר אחוריו לס"ת אא"כ גבוה ממנו י' טפחים אלא ישחה לפניו בכובד ראש ובאימה וביראה ובפחד שהוא העד הנאמן על כל באי עולם שנאמר (דברים לא) והיה שם בך לעד ויכבדנו לפי כחו הרואה אותו כשהוא מהלך חייב לעמוד לפניו ויהיו הכל עומדים עד שיעבור זה שמוליכו ויגיענו למקומו או עד שיתכסה מעיניהם דברים שבלוחות הברית הן הן שבס"ת לכך צריך לכבדו...

What rules are presented here about how one must treat a Torah scroll?

Are there are any other rules or customs that you are aware of?

(יב) הזבין והזבות והנדות והיולדות מותרין לקרות בתורה ולשנות במשנה במדרש בהלכות ובאגדות ובעלי קריין אסורין בכולן ר' יהודה אומר <אבל> שונה הוא בהלכות הרגילות ובלבד שלא יציע את המשנה.

(12) Zavim, Zavot, Niddot, and women who gave birth are permitted to read the Torah and to learn Mishna, Midrash, laws, and Aggadot. And men who had a seminal emission (Baalei Keraim) are forbidden in all of them. Rebbi Yossi says, “He can learn the laws that he is familiar with, as long as he does not arrange the Mishna.”

According to the Tosefta, who can read from the Torah? Who is not allowed to read from the Torah?

Can you think of any reasons behind these rulings?

מכאן אמרו הזבים והמצורעים ובאין על נדות מותרים לקרות בתורה ובנביאים ובכתובים לשנות במשנה וגמרא ובהלכות ובאגדות אבל בעלי קריין אסורים...

...תניא ר' יהודה בן בתירא היה אומר אין דברי תורה מקבלין טומאה מעשה בתלמיד אחד שהיה מגמגם למעלה מרבי יהודה בן בתירא אמר ליה בני פתח פיך ויאירו דבריך שאין דברי תורה מקבלין טומאה שנאמר (ירמיהו כג, כט) הלא כה דברי כאש נאם יקוק מה אש אינו מקבל טומאה אף דברי תורה אינן מקבלין טומאה...

From here the Sages stated: Zavim, lepers, and those who engaged in intercourse with menstruating women, despite their severe impurity, are permitted to read the Torah, Prophets, and Writings, and to study Mishna and Gemara and halakhot and aggada. However, those who experienced a seminal emission are prohibited from doing so... it was taught in a baraita that Rabbi Yehuda ben Beteira would say: Matters of Torah do not become ritually impure and therefore one who is impure is permitted to engage in Torah study. He implemented this halakha in practice. The Gemara relates an incident involving a student who was reciting mishnayot and baraitot hesitantly before the study hall of Rabbi Yehuda ben Beteira. The student experienced a seminal emission, and when he was asked to recite he did so in a rushed, uneven manner, as he did not want to utter the words of Torah explicitly. Rabbi Yehuda said to him: My son, open your mouth and let your words illuminate, as matters of Torah do not become ritually impure, as it is stated: “Is not my word like fire, says the Lord” (Jeremiah 23:29). Just as fire does not become ritually impure, so too matters of Torah do not become ritually impure.

מגמגם וקורא - בעל קרי היה:

According to the Rabbis, who is allowed to learn Torah?

According to Rabbi Yehuda ben Beteira, who is allowed to learn Torah, and why?

(ח) כָּל הַטְּמֵאִין וַאֲפִלּוּ נִדּוֹת וַאֲפִלּוּ כּוּתִי מֻתָּר לֶאֱחֹז סֵפֶר תּוֹרָה וְלִקְרוֹת בּוֹ. שֶׁאֵין דִּבְרֵי תּוֹרָה מְקַבְּלִין טֻמְאָה. וְהוּא שֶׁלֹּא יִהְיוּ יָדָיו מְטֻנָּפוֹת אוֹ מְלֻכְלָכוֹת בְּטִיט אֶלָּא יִרְחֲצוּ יְדֵיהֶם וְאַחַר כָּךְ יִגְּעוּ בּוֹ:

(8) All who are ritually unclean, even women in their menstruating period, and even a non-Israelite, may hold a scroll of the law and read in it, for the words of the Torah do not contract uncleanliness, provided that the holder's hands are not dirty or soiled. They must therefore wash their hands and then they may touch it.

According to the Rambam, who is allowed to touch a Torah scroll, and under what circumstances may one not touch it? Why?

(ט) כָּל הַטְּמֵאִים, אֲפִלּוּ נִדּוֹת, מֻתָּרִים לֶאֱחֹז בְּסֵפֶר תּוֹרָה וְלִקְרוֹת בּוֹ. וְהוּא שֶׁלֹּא יִהְיוּ יְדֵיהֶם מְטֻנָּפוֹת אוֹ מְלֻכְלָכוֹת.

(9) All who are impure, even a menstruating woman, are permitted to hold a Torah scroll and to read from it, provided that their hands are not dirty or soiled.

According to the Shulchan Aruch, who is allowed to touch a Torah scroll, and under what conditions?

(א) בעל קרי מותר בק"ש. ובו ס"א:
כל הטמאים קורין בתורה וקורין ק"ש ומתפללין חוץ מבעל קרי שהוציאו עזרא מכלל הטמאים ואסרו בין בד"ת בין בק"ש ובתפלה עד שיטבול כדי שלא יהיו ת"ח מצויין אצל נשותיהן כתרנגולין ואח"כ בטלו אותה תקנה והעמידו הדבר על הדין שאף בעל קרי מותר בד"ת ובק"ש ובתפלה בלא טבילה ובלא רחיצה דתשעה קבין וכן פשט המנהג: הגה יש שכתבו שאין לאשה נדה בימי ראייתה ליכנס לבית הכנסת או להתפלל או להזכיר השם או ליגע בספר (הגהות מיימוני פ"ד) וי"א שמותרת בכל וכן עיקר (רש"י הלכות נדה) אבל המנהג במדינות אלו כסברא הראשונה. ובימי ליבון נהגו היתר ואפילו במקום שנהגו להחמיר בימים נוראים וכה"ג שרבים מתאספים לילך לבהכ"נ מותרין לילך לב"ה כשאר נשים כי הוא להן עצבון גדול שהכל מתאספין והן יעמדו חוץ: (פסקי מהרי"א סי' קל"ב):

(1) All those who are impure read from the Torah, and read the Shema, and pray - except for the Baal Keri [he who has an emission] who was removed by Ezra from the rest of the impure people, and he [Ezra] prohibited him [the Baal Keri] from reading the Torah, reading the Shema, and from prayer until they immersed, so that scholars would not be with their wives like roosters. And afterwards they cancelled this enactment, and returned it to the original law, that even the Baal Keri is permitted in Torah, reading the Shema, and prayer without immersion and without washing with nine Kabs of water, and such is the custom. Rem"a: There are those who wrote that a niddah in the days when she sees [blood] may not enter the Synagogue, or pray, or mention the Name, or touch the [Torah] scroll (Maimuniyot ch. 4); and there are those who say that she is permitted to do all of those, and that is the correct opinion (Rashi laws of Niddah). But the custom in these lands is according to the first claim. And in the days after menstruation [but before immersion] the custom was to permit, even in the places where they were stringent, in the High Holidays and similar occasions when many assemble to go the Synagogue, them to go to the Synagogue like all other women, for it causes them great sadness, that all are assembled and they stand outside (Terumat HaDeshen, Part II 132).

According to the Shulchan Aruch, who is allowed to learn Torah and recite Shema? How did this change over time?

According to the Rem"a, are women in niddah allowed to touch a Torah scroll? Why or why not?

(א) ואחר כך בטלו. משום ביטול תורה ומשום ביטול פ"ו ואף על פי שאין ב"ד יוכל לבטל דברי ב"ד חבירו אא"כ גדול ממנו בחכמ' ובמנין ש"ה דתקנ' זו לא פשטה ברוב ישראל...

What is the Magen Avraham explaining?

According to the Magen Avraham, why did this practice change?

(ב) להזכיר את השם. צ"ע דהא י"א דנשים בברכת המזון דאורייתא וא"כ איך יוכלו ליפטר ממ"ע דאורייתא במנהג שאין לו יסוד לכן נ"ל דעכ"פ תשמע ב"ה מאחרים ואי ליכא אחר תברך ב"ה בעצמה בלחש וכ"ש קידוש דהוה דאוריית' דהא אפילו ב"ק בזמן הגמ' היה מברך ב"ה ע"י הרהור, ובב"ז סי' קנ"ג כתב שלא נהגו רק שלא ליכנס לב"ה ולא לראות ס"ת וגם כשמתפללים אין עומדת בפני חברותיה ומשום מנהג כבוד עושין כן ולא משום איסור עכ"ל וכן עיקר:

Utter God's name – this requires further study, because there are those who say that women are obligated by the Torah to recite the blessing after meals, and if so how can they becomes exempt from a positive Torah commandments by way of a custom that has no basis?! Therefore it seems to me that anyway she should hear the blessing after meals from others, and if there is no one else to recite it for her she should say it herself in a whisper, and even more so with kiddush, which is from the Torah. Because even an ejaculant in the time of the Talmud would recite the blessing after meals thorugh thought alone, and in Benyamin Ze'ev he wrote that the custom was just to not enter the synagogue and not look at a Torah scroll and when they would pray, they wouldn't stand in front of another, and this was because of a custom of respect, not because of a prohibition, and this is correct.

What is the Magen Avraham explaining?

What problems does he raise regarding the potential restrictions on women?

(ה) (ה) נדה - כתב רבינו ירוחם יש טועים לומר שהנשים יולדות לא יכנסו לבהכ"נ עד שעברו מ' יום לזכר ופ' לנקיבה ומנהג טעות הוא וצריך למחות בידם:

What mistaken practice is the Mishneh Berurah pointing out?

Do you know why he thinks this is a mistake?

(ז) (ז) אבל המנהג וכו' - ובמדינותינו נוהגין היתר לעולם ומברכות ומתפללות ומ"מ לא יסתכלו בס"ת בשעה שמגביהים אותה להראות לעם [ח"א] עוד כתב שלא יכנסו לבית הקברות עד שיטבלו:

What practices does the Mishneh Berurah support in this comment? Do you have a sense of why?

(ח) (ח) נוראים - ומיום ראשון של סליחות ואילך מיקרי ימים נוראים לכל כה"ג וה"ה אם משיאה בנה או בתה או שהיא בעצמה יולדת שהולכין לבה"כ אחר ד' שבועות שרי אע"פ שהיא נדה וכיון שמותרים לילך לבה"כ שרי ג"כ להתפלל בכל זה לכו"ע:

What practices does the Mishneh Berurah support in this comment? Do you have a sense of why?

שו"ת ציץ אליעזר חלק י סימן ח

...נשים בתפלה והזכרת דברים שבקדושה בימי נדותן ולימוד תורה להן

(ג) ומרן הרמ"א שכן הביא מזה במפה בשו"ע שם סי' פ"ח, הביאה ופסקה בלשון זה: יש שכתבו שאין לאשה נדה בימי ראייתה ליכנס לבית הכנסת או להתפלל או להזכיר שם או ליגע בספר ויש אומרים שמותרת בכל וכן עיקר אבל המנהג במדינות אלה כסברא הראשונה ובימי ליבון נהגו היתר ואפילו במקום שנהגו להחמיר בימים נוראים וכה"ג שרבים מתאספים לילך לבית הכנסת מותרות ללכת לב"ה כשאר נשים כי הוא להן עצבון וגדול שהכל מתאספים והן יעמדו בחוץ עכ"ל. אנו למדים מדברי הרמ"א, ראשית דס"ל לעיקר שמותרת בכל ומעיד רק שבמדינתנו המנהג כסברא הראשונה, והדבר הזה מוכח גם ממה שביו"ד שם בסי' רפ"ב לא הגיה כלום על דברי המחבר שם שמתיר לנדות לקרות בתורה.

ונדמה שלזה הוא שכיוון גם הגר"א סק"ו שציין בדבריו גם ליו"ד סימן רפ"ב, והיינו כנ"ז, דממה, שהרמ"א לא הגיה גם בשם מוכח דס"ל דאפי' הסברא הראשונה שכתב לא כתב אלא לחומרא בעלמא כיעו"ש.

וכלפי מנהג המדינות של הרמ"א בזה יש לציין לדברי החיי אדם בכלל ג' סעי' ל"ח שמעיד לעומת זה וכותב: אבל במדינתנו נוהגין היתר לעולם ומברכות ומתפללות וכן פסק אחריו המ"ב בסק"ז.

ושנית, מבין השיטין של דברי הרמ"א גופיה יוצא לנו ברור שגם הסברא הראשונה לחומרא בעלמא אמרה לה ולא מעיקרא דדינא כלל, וראיה לכך שהרי מעיד בפשיטות שגם במדינותיו שנהגו כסברא ראשונה מ"מ בימי ליבון נהגו היתר, ואילו היה הדבר מעיקרא דדינא מה הפרש יש בזה בין ימי נדה לבין ימי ליבון. וכ"כ גם בלבוש שהוא בלאו הכי היתר גמור אלא משום מנהג בעלמא נהגו להחמיר לכך התירו להם בימים נוראים ע"ש... ויתירה מזה, מדברי הבנימין זאב סי' קנ"ג שמזכיר הד"מ שם יוצא שגם המנהג מתחילתו בזה לא היה כי אם שלא יכנסו לבית הכנסת כל זמן שרואות ואין רואות בס"ת משום כבוד. ועל זה בלבד היה הסילסול והפרישות שלהן כיעו"ש ובגוף דברי הבנימין זאב, ורק לאחר מיכן המשיכו במנהג שאין לו יסוד (כפי שמכנהו המג"א) גם שלא להתפלל וכו [ואולי גם משום כך לא הגיה הרמ"א גם ביו"ד שם בהיות שהמדובר שם בלקרות בתורה לבד ולא בליכנס לביהכ"נ]. באופן שיוצא שמאד מתאימה הנוסחא שכתוב בזה בחיי אדם שם שנוהגים היתר ומברכות ומתפללות ומ"מ לא יסתכלו בס"ת בשעה שמגביהים אותו להראות לעם.

(ז) ומתוך כך שחייבות בכך אין איפוא אפילו כמעט מקום של התחסדות בזה בהיות ומביאה לידי גרעון, וכלשון הזה ראיתי באמת שכותב הרב החסיד בעל פלא יועץ בספרו חסד לאלפים על או"ח בסי' פ"ח סעי' א', וז"ל: הנה כי כן הנשים שרוצות לנהוג סלסול שלא לברך ושלא להתפלל בימי נדותן או כשהן יולדות לא יפה עושות דהוי חומרא דאתי לידי קולא לבטל מצות המוטלות עליהן בלא דבר מאחר שמותרות מן הדין חושבות לעשות חסידות ויחנו בחס'ירות /בחסירות/ עכ"ל.

Responsa Tzitz Eliezer 10:8

(On the subject of) women praying and mentioning holy words when they are in niddah and learning Torah...

We learn from the words of the Rem”a, first of all that he bleieves that essentially a woman is permitted to do all these things and provides testimony just about “our countries,” in which the custom is like the first opinion. And the proof of this is that in Yoreh De'ah he does not comment at all on the words of the Shulchan Aruch who allows women in niddah to read from the Torah...

And secondly, between the lines of the Rem”a it emerges clearly that even the first opinion is just a stringency, and not the actual law, and the proof of this that he says that even in places where they behaved in accordance with this first opinion, they allowed it during her “white days.” If it were really a law what difference would there be between the days of her bleeding and her “white days”?

And since women are obligated to pray, there is really no extra religiosity in this and it actually leads to loss, and I saw this expressed in the words of the Peleh Yoetz...who says: The women who want to have this custom of enhancement of not blessing and not praying while they are in niddah or after they give birth – this is not a good thing, because it is a stringency that leads to leniency, which causes them not to observe mitzvot that they are obligated in, without anyone allowing them...

According to the ציץ אליעזר, what is the correct practice for women who are in Niddah? How does he prove his point?