Eruv: הוצאה מרשות לרשות

עירוב = mixture

הוצאה: bringing from one domain to another

  • Everyone agrees it is Biblical prohibition and one of the 39 Malachot, yet Rishonim argue about the specific scriptural source of the Malacha

Ri

(כט) רְא֗וּ כִּֽי־ה' נָתַ֣ן לָכֶ֣ם הַשַּׁבָּת֒ עַל־כֵּ֠ן ה֣וּא נֹתֵ֥ן לָכֶ֛ם בַּיּ֥וֹם הַשִּׁשִּׁ֖י לֶ֣חֶם יוֹמָ֑יִם שְׁב֣וּ ׀ אִ֣ישׁ תַּחְתָּ֗יו אַל־יֵ֥צֵא אִ֛ישׁ מִמְּקֹמ֖וֹ בַּיּ֥וֹם הַשְּׁבִיעִֽי׃

(29) See that the LORD hath given you the sabbath; therefore He giveth you on the sixth day the bread of two days; abide ye every man in his place, let no man go out of his place on the seventh day.’

Rashi

(ו) וַיְצַ֣ו מֹשֶׁ֗ה וַיַּעֲבִ֨ירוּ ק֥וֹל בַּֽמַּחֲנֶה֮ לֵאמֹר֒ אִ֣ישׁ וְאִשָּׁ֗ה אַל־יַעֲשׂוּ־ע֛וֹד מְלָאכָ֖ה לִתְרוּמַ֣ת הַקֹּ֑דֶשׁ וַיִּכָּלֵ֥א הָעָ֖ם מֵהָבִֽיא׃

(6) And Moses gave commandment, and they caused it to be proclaimed throughout the camp, saying: ‘Let neither man nor woman make any more work for the offering of the sanctuary.’ So the people were restrained from bringing.

(א) יציאות השבת שתים שהן ארבע בפנים, ושתים שהן ארבע בחוץ... משנה שבת ז׳:ב׳ (ב) אבות מלאכות ארבעים חסר אחת: הזורע, והחורש, והקוצר... המוציא מרשות לרשות - הרי אלו אבות מלאכות ארבעים חסר אחת.

(1) There are two [types of] transfers on Shabbat which amount to four inside, and two which amount to four outside... Mishnah Shabbat 7:2 (2) The [number of] principal Melakhot is forty minus one. [The forbidden Melakhot are]: Sowing, plowing, reaping...carrying from one domain to another. These are the principal Melakhot - [they number] forty minus one.

חצרות של רבים ומבואות שאינן מפולשין עירבו מותרין לא עירבו אסורים

Courtyards for many, and alleys which are not open--if there was an "eruv" it is permitted [to carry], without an eruv it is forbidden to carry

Defining Your Domains:

רשות היחיד: private domain--enclosed area; fewer people go through; smaller area

רשות הרבים: public domain--no roof; open space; bigger area

  • Rashi holds that 600,000 people must pass it daily (some people say 2 million)

The Biblical Prohibition:

עקירה (initiation of movement--the bringing) and הנחה (putting the object at rest) must be performed on an object by the same person, by which

1. the person transfers the object from one domain to another domain

2. the person carries an object for a distance of 4 amot or more within a public domain

רמב"ם הלכות עירובין פרק א

הלכה א חצר שיש בה שכנים הרבה כל אחד מהם בבית לעצמו דין תורה הוא שיהיו כולן מותרין לטלטל בכל החצר ומבתים לחצר ומהחצר לבתים מפני שכל החצר רשות היחיד אחת ומותר לטלטל בכולה... הלכה ב אבל מדברי סופרים אסור לשכנים לטלטל ברשות היחיד שיש בה חלוקה בדיורין עד שיערבו כלהשכנים כולן מערב שבת, אחד חצר ואחד מבוי ואחד המדינה, ודבר זה תקנת שלמה ובית דינו הוא.

Rambam Laws of Eiruvin 1:1-2

If there is a courtyard (Hatzer) which is shared by many neighbors – each with their own private residence – then according to Biblical Law it is permitted to carry from each residence to the courtyard and to each others' residences, because they are all considered private domains. However, Rabbinic law prohibits neighbors from carrying in shared private spaces unless they joined together before Shabbat. This applies to the courtyard, alleyway or city – and this was the enactment of King Solomon and his court

Rabbinic Law:

Why did Shlomo make this decree?

  • Because if one is allowed to carry freely in enclosed areas, they might infer that they can carry in domains that are also accessible to all. They may reason that there is no prohibition of hotza'a when carrying something from a private to public domain, like home to street. But thats assur.
  • Because we are unclear as to what exactly constitutes as a רשות הרבים (the limit does not exist) and how we can halachically enclose an area in order to be able to carry

How do we resolve it?

עירוב חצרות

(א) חצר שהרבה בתים פתוחים לתוכו אסרו חכמים לטלטל מבתיהם לחצר עד שיערבו דהיינו שגובים פת מכל בית ובית ונותנים אותו באחד מבתי החצרות שעל ידי כך אנו רואים כאילו כולם דרים באותו בית וכאלו כל החצר מיוחד לאותו בית

(1) About a courtyard with many houses that open up into it, the Rabbis prohibited carrying from house to house until they create an eruv in which they have collected bread from each household and place it in one of the houses in the courtyard. With this method, we see that it's as if all citizens [of the courtyard] are living in one house and the entire courtyard is designated to that one house.

רמב"ם הלכות עירובין ה:ג

...וכיוצא בהן הרי זה מזכה ממנו מעט לכל בני המבוי להשתתף בו ומערב בו עליהם, ואף על פי שלא הפרישו ולא ייחדו אלא הרי הוא מעורב באוצר הרי זה שיתוף.

Rambam Eruvin 5:3

...he can contribute a small amount to each member of the alleyway to join with them and create and eruv, and even though it was not explicitly stated or exclusive to a person, this is a valid eruv.

What we need, what we do:

צורת הפתח: walls or doors that enclose an area in order to make it a private domain.

עירוב חצרות: "unification of the courtyards," in which a commonality is made among community members that everyone has a share in, acting on behalf of everyone. It joins everyone together, transforming a shared living area into a common one.

**The combination of these two allows us to carry

What to do Without an Eruv

  • Keys: Can’t carry, so tie to necklace or connect to belt so it becomes part of your garments, which there is no restriction of carrying.
  • Handkerchief: Can’t carry, so tie it around the wrist
  • Stroller: keep the kinderlach at home, ya'll

Manhattan Eruv

Rabbi Eisenstadt

Rabi Menachem Mendel Kasher; Divrei Menachem Orah Chaim vol. 2

שו"ת אגרות משה אורח חיים חלק ד סימן פט
אם למחות ביד המקילים לעשות עירוב במאנהעטן ג' דחנוכה תשכ"א. מע"כ ידידי החשוב והנכבד הרב הגאון מוהר"ר אליהו יונג שליט"א.

...והמסקנא לע"ד דמאנהעטן ל"ד למה שנהגו להקל בשאר מקומות וא"כ אין בידנו להתיר נגד השיטות שאסרו, ...אבל הא כבר אמרתי שאין בידנו למחות ביד המקילין וכשיתקנו הרי יהיה מותר לאיזה שיטות, גם הם רבנים גדולים ומי ימחה בהם מכיון שסוברים לפי הכרעתם שיכולין לתקן והם ראוים להוראה. אבל אני בעצמי איני יכול לסייע בזה דאף שיהיה תקון לגבי אלו המטלטלים שם ומוציאין מרה"י לשם שלא כדין ובהתקונים ירויחו שיהיו מותרין לאיזה שיטות, מ"מ הא לעומת זה יהיה קלקול לגבי אנשים כשרים שרוצים לעשות כהוגן ואינם מטלטלין במאנהעטן שמעתה יטלטלו שהוא שלא כדין להרבה שיטות שבארתי. אבל רבנים הסוברין שיש לתקן רשאים לעשות כמו שהם סוברים כדלעיל. ידידו, משה

Iggrot Moshe O.C. 4:89
Q. Should we protest those who are lenient regarding erecting an Eruv in Manhattan? (Dec. 16th 1960).

A. ...the conclusion in my opinion is that Manhattan is not comparable to other places where the practice was to be lenient, and therefore it is not in our hands to be permissive in opposition to those who forbid. ...I have already said that it is not in our hands to protest those who are lenient such that when they build [an eruv] it is done under the permissibility of those opinions, those too are great rabbis and who can protest them when they are following their opinions which state that [an eruv] can be erected, and those individuals are worthy of making such a halakhic decision re'uyim lehora'ah. However, I myself cannot support this [putting up an eruv based on those who disagree with me] for even if it was erected for those who are already carrying inappropriately and in putting up an eruv would permit their carrying according to certain authorities, in any event following this logic would negatively impact those kosher/appropriate people who want to do what is proper and not carry in Manhattan, for they would be carrying against the law according to the many sources I have explained. However, those rabbis who reason that one may erect [an eruv] are permitted to do as they reason as I have mentioned earlier.

Some En-Closing Thoughts

12. ירושלמי עירובין פרק ג:ב כ:ד

א"ר יהושע מפני מה מערבין בחצירות מפני דרכי שלום

Y. Eruvin 3:2 20d

R. Yehoshua said: Why do we have an eruv for courtyards? Because this is the way of peace.