קודם פתיחת הארון אומרים:
אֵין כָּמוךָ בָאֱלקִים אדושם. וְאֵין כְּמַעֲשיךָ:
מַלְכוּתְךָ מַלְכוּת כָּל עולָמִים. וּמֶמְשַׁלְתְּךָ בְּכָל דּור וָדור:
ה' מֶלֶךְ. ה' מָלָךְ. ה' יִמְלךְ לְעולָם וָעֶד:
ה' עז לְעַמּו יִתֵּן. ה' יְבָרֵךְ אֶת עַמּו בַשָּׁלום:
There is none like You among gods, my Master, and nothing like Your works. Your Kingship is the kingship for all worlds and Your dominion is in every generation. Hashem is King, Hashem was King, Hashem will be King forever and ever. Hashem will give strength to His people, Hashem will bless His people with peace.
רַבִּי לֵוִי בְּשֵׁם רַבִּי חֲנִינָא אָמַר, עַל כָּל נְשִׁימָה וּנְשִׁימָה שֶׁאָדָם נוֹשֵׁם צָרִיךְ לְקַלֵּס לַבּוֹרֵא, מַה טַּעַם (תהלים קנ, ו): כֹּל הַנְּשָׁמָה תְּהַלֵּל יָהּ, כָּל הַנְּשִׁימָה תְּהַלֵּל יָהּ.
Rabbi Levi said in the name of Rabbi Chanina, On every breath that a person takes, one must praise the Creator. For what reason? "Each soul (neshama) shall praise Hashem," (Psalms 150:6), which means: for each breath (neshima) one must praise Hashem.
(ז) .. מלת מצה וענינה הוא מורה על חידוש העולם שיש לעולם מחדש בראו מאפס המוחלט והמציא יש מאי"ן, כי לשון חמץ הוא מלשון אין מחמיצין את הדין, או אין מחמיצין את המצות, שפתרונו אין משהין. נמצא שחמץ ענינו דבר ישן וההיפך הוא מצה, רצונו לומר דבר מחודש. והורה לנו יוצרנו במצות מצה שיש מחדש את העולם ובכל יום ובכל רגע הוא מחדש את עולמו כרצונו כאשר עשה ביציאת מצרים שהפליא לעשות שלא כדרך הטבע, כי כל המכות העשרה היו שלא כדרך הטבע. וכאשר נדע זה ידיעה ברורה לא נזוז ידינו ורגלינו לעשות שום דבר, כי אם מה שמגיע לכבוד שמו יתברך ויתעלה ויש לנו לירא ממנו יראת הרוממות בגין דאיהו רב ושליט ולאהבה אותו אהבה עזה כאשר אנו רואים שהוא יתברך אוהב אותנו אהבת עולם.
The word "matza" connotes the constant re-creation of the world by Hashem in every moment. "Chametz" connotes delay, such as in the following phrases: "They should not delay (machmitzin) the judgment" or "they should not delay (machmitzin) the matzo." The mitzvah of matzah teaches us that Hashem re-creates the world every day and every moment according to His will and is not bound by nature, as Hashem demonstrated through the ten plagues. And when we internalize this concept we will only do that which brings about the glory of Hashem, and we will come to be in awe of Hashem's greatness and to love Hashem greatly just as Hashem loves us eternally.
(4) Moses said, “Thus says the LORD: Around midnight I will go forth among the Egyptians,
(ב) כחצת הלילה... וְרַבּוֹתֵינוּ דְרָשׁוּהוּ כְּמוֹ כַּחֲצִי הַלַּיְלָה, וְאָמְרוּ שֶׁאָמַר מֹשֶׁה "כַּחֲצוֹת", שֶׁמַשְׁמָע סָמוּךְ לוֹ, אוֹ לְפָנָיו אוֹ לְאַחֲרָיו, וְלֹא אָמַר "בַּחֲצוֹת", שֶׁמָּא יִטְעוּ אִיצְטַגְנִינֵי פַרְעֹה וְיֹאמְרוּ מֹשֶׁה בַּדַּאי הוּא (ברבות ד'):
(2) כחצות הלילה ... Our Rabbis took it in this sense and explained it as meaning “about the middle of the night”, and they asserted that Moses said כחצות “about midnight”, which implies near to it — either just before it or just after it, and he did not say בחצות “at midnight” (as God had bidden him say) because he feared lest Pharaoh’s astrologers might make a mistake as regards the time when the slaughter of the firstborn actually took place, thinking that it was a little earlier or later than midnight, and would say, in consequence of this error, “Moses is a liar!” (cf. Berakhot 4a).
One time the previous Lubavitcher Rebbe, Rabbi Yosef Yitzchak Schneerson, asked his father, the Rebbe Rashab, the following question: “It seems as though we talk about every holiday as if it is the greatest holiday of them all. Which one really is the greatest holiday?” The Rebbe Rashab responded, “Whichever holiday we are currently in, that is the greatest holiday.”
“I wish there was a way to know you're in the good old days before you've actually left them.” Andy Bernard, The Office