Matza Wars
אמר רבה בר (בר) שילא מאי קרא (תהלים עא, ד) אלהי פלטני מיד רשע מכף מעול וחומץ רבא אמר מהכא (ישעיהו א, יז) למדו היטב דרשו משפט אשרו חמוץ אשרו חמוץ ואל תאשרו חומץ
Rabba bar bar Sheila said: What is the verse that indicates that a ḥamtzan is a robber? The verse states: “O, my God, rescue me out of the hand of wicked, out of the hand of the unrighteous and robbing man [ḥometz]” (Psalms 71:4). Rava said: From here: “Learn to do well, seek justice, strengthen the robbed [ḥamotz]” (Isaiah 1:17), which teaches that one should strengthen the robbed, but not strengthen the robber.
(יז) לִמְד֥וּ הֵיטֵ֛ב דִּרְשׁ֥וּ מִשְׁפָּ֖ט אַשְּׁר֣וּ חָמ֑וֹץ שִׁפְט֣וּ יָת֔וֹם רִ֖יבוּ אַלְמָנָֽה׃ (ס)

(17) Learn to do good. Devote yourselves to justice; aid the chamotz [wronged]. Uphold the rights of the orphan; defend the cause of the widow.

(ג) בגמרא אור לארבעה עשר בודקין את החמץ כבר פירשתי שהחמץ הוא היצה"ר כמו שפירש הרמב"ם שחמץ הוא מלשון גזילה מלשון אשרו חמוץ ולכך חמץ מרמז על היצה"ר שמי שהולך בעצת היצה"ר הוא נגזל משרשו. ולכך צריך לבער החמץ בע"פ ולעשות הכנ' שיוכל להשרות עליו הקדושה הגדולה שמתגלה בליל פסח שפסח הוא מלשון פסוח ודלוג כי בכל מועד הקדושה אינה באה לאדם בפעם אחת רק צריך להמשיך עליו הקדושה בתפלות ערבית ושחרית ומנחה. אבל בפסח בא הקדושה לאדם בפעם אחת כלשון פסח כנ"ל ולכן צריך הכנה כי אע"פ שבא אור הבהיר אעפ"כ צריך כל אדם לטהר עצמו כדי שיוכל לקבל אור הבהיר למשל שהחמה אע"פ שהיא זורחת ביותר אעפ"כ צריכין החלונות להיות פתוחים שאם יהיו סתומים לא תוכל החמה לזרוח להבית. ובכל מועד צריך להמשיך עליו הקדושה בתפלות כמאמר הכתוב אשר תקראו אותם במועדם מקראי קודש שצריך לקרות הקדושה. אבל בפסח היה צריך אור הבהיר לבא בפ"א כי בחפזון יצאת ממצרים חפזן אותיות ח"פ ז"ן כלומר כי בכל מועד בא הקדושה מהקב"ה כדרך זכר ונקיבה הוא חתן וכלה כל מה שהכלה מקשטת עצמה הם הכנ"י כך החתן זה הקב"ה מקרב א"ע יותר אליה אבל בפסח מחמת ישראל היו צריכים לצאת ממצרים כי אלו היו שם עוד רגע אחת לא היו יכולים לצאת משם ולזה היה צריך להיות הגאולה בחפזון ר"ל ח"פ ז"ן שמחפה מידי זכר לנקבה רק האור הבהיר באה פסוח ודלוג אבל בוודאי אעפ"כ צריך כל אדם לעשות לו הכנה כמשל זריחת השמש אל החלונות כנ"ל:

In the gemara ~ at light to the 14th we search for chametz ~ I already explained that the chametz is the yetzer hara [inclination to selfishness] as the Rambam explained that chametz comes from the expression for stealing, from the verse (Isaiah 1:17) 'aid the wronged', and therefore chametz hints [meramez] to the yetzer hara, since whoever goes according tot he advice of the yetzer hara steals from their [soul] root. Therefore one needs to burn the chametz on erev Pesach and to make preparations so that the great holiness that is revealed in night of Pesach will infused itself upon oneself, since Pesach comes from the expression leaped and skipped because in all festivals holiness does not come to a person in one moment, a person needs to continue the holiness with the prayers of Night, Morning and Afternoon. But on Pesach, the holiness comes to a person in one moment, like the expression to skip, as we explained, and therefore there is the need for preparations, since even though the shining light comes, even though it does come, a person needs to cleanse oneself so as to be able to receive the shining light. For example,the sun, even though it shines strongly, the windows need to be open, because if they are closed the sun cannot shine within the house. And in all festivals one needs to continue the holiness on oneself, through the prayers, as the verse says 'that you will call them in their time, a holy convocation' (Leviticus 23:2) - that is one needs to call [to convocate] the holiness. But on Pesach the shining light needs to come in one moment, because 'in haste you came out of Egypt'(Deuteronomy 16:3) Chipazon [haste] its letters are chet"peh [and] zayin"nun, that is to say all the holidays the holiness comes from the Holy One as male [zayin] and female [nun], groom and bride; that is, the more the bride (the people of Israel) adorns herself all the more the groom (the Holy One) comes closer and closer to her. But on Pesach, because Israel needed to get out from Egypt, because were they to stay there for yet another moment they would not have been able to get out of there, and this is why the redemption needed to be in haste [chipazon] that is to say covered [from chupah] from the way of the male [zayin] to the female [nun], so the shining light comes in a skip and a leap but regardless [that fact] obviously a person needs to prepare oneself, as explained above in the simile of the sun and the windows.

(ד) א"י אור לארבעה עשר בודקין את החמץ לאור הנר מבואר הוא שעיקר החמץ הוא היצה"ר כמ"ש לעיל וכמ"ש בגמרא מי מעכב שאור שבעיסה. והנה עיקר החמץ הוא היצה"ר הוא בא מחמת שבני' של האדם הוא מתאוו' וחמדות תשמיש כמ"ש דהמע"ה הן בעון חוללתי ובחטא יחמתני אמי ע"כ צריך אדם לקדש עצמו בשעת תשמיש שיותר שיקדש עצמו מושך להולד נשמה קדושה כי מקדושת התשמיש בא להולד יצר טוב. ומהתאוות וחמדות בא היצה"ר ע"כ ימעט תאותו כדי שיהי' להוולד מעט מזעיר יצה"ר ויוכל בקל להתגבר היצ"ט על היצה"ר ולז"א אור לי"ד בודקין את החמץ לאור הנר. ר"ל לאור נשמתו כי נר ה' נשמת אדם כי נר הוא ר"ת נ'שמה ר'וח ו'נפש ר'וח כי הוא יפה לבדיק' ויבער את היצה"ר מכל וכל:

(ה) בגמרא דרש רבא אין לשון אלא במים שלנו. למחר אייתו כולי עלמא חצבייהו לגביה. ולכאורה קשה למה ליה לרבא לדרוש בלשון שאפשר לטעות. ונראה לי שרבא רמז בדברי קדשו שהעול' יהיו מיחדים שם הוי"ה ב"ה בעשיית המצות. שמצה הוא אותיות יה"ה בא"ת ב"ש. והוא"ו של השם הוי"ה אין בו. לזה למד רבא להעולם בדברי קדשו שיוכלו למשוך את הוא"ו להמצה ויהי' השם שלם ולכך דרש בזה הלשון אין לשין אלא במים שלנ"ו התיבה של"נו בגימ' עם הכולל שם נג"ד יכ"ש שפירוש של השם הוא נגדי כבוד שמים והשם זה נגד הוא"ו של שם הוי"ה שהשם הא' אב"ג ית"צ הוא כנגד היו"ד והשני נגד הה' וזה השם השלישי כנגד הוא"ו שהוא"ו היא המשכה שהיא מכוון נגד זה השם שצריך להמשיך עליו עד שיהא כנגדו כבוד שמים ולזה דרש רבא בזה הלשון של"נו לרמוז שצריך להמשיך הוא"ו למצ"ה ויהיה השם שלם ולזה בערב פסח צריך לעשות המצות לשם מצוה דהיינו ג"כ על זה הכוונה כדי להמשיך הוא"ו למצה ויעשה מצוה ויהיה השם שלם כנ"ל. ולמחר אייתו כולי עלמא חצבייהו לגביה ר"ל הכלים הריקים היינו אותן שלא היו יכולין להמשיך בקדושה הוא"ו למצ"ה אתו לגבי רבא כדי שישפיע להם מרוב קדושתו כדי שיוכלו ג"כ להמשיך הוא"ו למצ"ה ויהיה השם שלם אמן:

(י) כל מקום שמכניסין בו חמץ צריך בדיקה. ר"ל שצריך כל אחד לבדוק במקום שדרך היצה"ר הוא החמץ לשכון שם כ"א לפי ערכו מי שדרכו לפגום בבריתו ח"ו או בעיניו ח"ו לראות במקום שאין רשאין לראות צריך לבדקם ולבער ולשוב בתשוב' ובחרטה גמורה שאל יעשה עוד עבירה ועל מה שעשה יחזור בתשובה שלימה ובוודאי ימחול לו הקב"ה. וכל מקום שאין מכניסין בו חמץ אין צריך בדיקה. נראה הרמז דהנה יש ב"א שאינם משגיחין על מעשיהם רק על מעשים של ב"א אחרים ולזה מזהיר התנא מקום שאין מכניסין כו' אין צריך בדיקה. כלומר שאין (לעשות) כך שישגיח על מעשיהם של אחרים רק שיתקן וישגיח על מעשיו:

(10) All places where one does bring chametz in, need to be searched ~ meaning, one needs to search every place where their yetzer harah, which is the chametz, usually resides. And this place is different for each and everyone: the one whose yetzer resides on finding fault on others, God forbid, or whose eyes are always turned to that that should not be seen, God forbid, they need to search, and destroy, and completely return from that path so they won’t do it anymore, and if they return from what did in the past in a complete return (teshuvah) obviously the Holy One of Blessing will forgive them. And in places where one does not put chametz in, there is no need to search ~ and it appears to me that this is a remez, hint: there are those who do not notice their own behavior, but only the behavior of other people. And the warning of our mishnah is regarding this: and in places where one does not put … there is no need to search, meaning, one should not investigate other people’s behavior, but should investigate their own, and fix their own behavior.

(יא) חורין הגבוהין שאין יד אדם מגעת שם וחורין הנמוכים פחות מג' טפחים אינם צריכין בדיקה נראה הרמז שאל יאמר האדם איך אוכל לבדוק כל החטאים ועונות שאין אני זוכר את כולם. לזה אמר חורין הגבוהין שאין יד אדם מגעת שם ר"ל שאין זוכר אותם אין צריך בדיקה אלא האדם צריך לבדוק ולשוב בתשובה על אותן עוונות שהוא זוכר. ואותם שאינו זוכר ממילא יהיו בטלים כי הקב"ה אומר אלו הי' זוכר עוונות הראשונים בוודאי הי' מתחרט עליהם ושב בתשובה כמו שהוא מתחרט ושב על אותן שהוא זוכר:

(11) Those (holes) that are too tall for the hand to reach, and those that are lower than nine inches do not need to be searched ~ here we read it as a remez, hint: one should never say ‘I won’t be able to check all my misdeeds and sins, because I don’t remember them all!’ To this is the reference Holes that are too tall for the hand to reach – if you don’t remember them, there is no need to search there. Yet regarding those one does remember, one needs to search, to fix and to return. And those one does not remember immediately will be cancelled, since the Holy One of Blessing will say ‘if s/he had remembered their earlier misdeeds and sins, obviously s/he would regret them and turn from them, just as s/he regrets and returns from those s/he remembers.

(יב) כל אדם צריך לכבד חדריו קודם הבדיקה נראה הרמז שכל אדם צריך לפנות מחשבתו בי"ג בניסן ולעשות הכנה בי"ג כדי שיוכל לבדוק בלילה שאם לא יפנה מחשבתו מקודם וכשירצה לבדוק בפתע פתאום בוודאי לא יראה בעצמו שום חמץ ויאמר צדיק אני. רק צריך לפנות מחשבתו מקודם ובודאי ימצא שם חמץ:

(12) Every person has to sweep his rooms before checking for chametz ~ this is a hint: every person needs to clear their thoughts on the 13th of Nisan, and get ready on the 13th so they can begin the search at night. This is because if one does not clear their thoughts beforehand, and wants to search suddenly, out of the blue, obviously they won’t see in themselves any chametz, and they will say “I am perfectly righteous!” One only needs to clear their thoughts beforehand, and obviously they will find chametz there.