Is the Resurrection of the Dead From the Torah? – Sanhedrin 90a-92b – Eight Theologically Provocative Talmud Sugyot By Rabbi Mordechai Silverstein

Alright, I admit it. I went a little bit crazy in this lesson and gathered nearly all of the material found in the last chapter of Sanhedrin which has to do with the said topic. However, as Talmud goes it is relatively clear sailing.

This topic is a fascinating one since it deals with a topic which was clearly very important to the sages – a concept which charged them up so much that they would legislative restrict those who did not believe in it. This leads me to a number of conclusions: 1. It’s underpinning in established tradition were not substantial; 2. There were strong forces which opposed this idea; 3. This concept carried a religiously significant message.

Before we start discussing the Talmudic material, I want to offer two books for further reading: Neil Gillman’s “The Death of Death” and Jon Levenson’s “Resurrection and the Restoration of Israel”. I recommend these books because people tend to think that the very idea of resurrection is absurd sort of like a bad Spielberg flick. Levenson argues convincingly that the Bible does in fact contain ideas which make this concept Jewishly plausible. Gillman discusses this idea and why it is religiously significant.

Now to the text!

סנהדרין צ:א-צב:ב

משנה.

כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא,

שנאמר (ישעיהו ס:כא) ועמך כלם צדיקים לעולם יירשו ארץ נצר מטעי מעשה ידי להתפאר.

ואלו שאין להם חלק לעולם הבא: האומר אין תחיית המתים מן התורה...

גמרא.

קטע א

1. [שאלה]

וכל כך למה?

2. [תשובה - ברייתא]

תנא: הוא כפר בתחיית המתים - לפיכך לא יהיה לו חלק בתחיית המתים,

שכל מדותיו של הקדוש ברוך הוא מדה כנגד מדה.

3. [תמיכה ממימרא]

דאמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן: מניין שכל מדותיו של הקדוש ברוך הוא מדה כנגד מדה - שנאמר (מלכים ב' ז:א) ויאמר אלישע שמעו דבר ה' [וגו'] כעת מחר סאה סלת בשקל וסאתים שערים בשקל בשער שמרון

וכתיב (מלכים ב' ז:ב) ויען השליש אשר (המלך) [מסורת הש"ס: למלך] נשען על ידו את איש האלהים ויאמר הנה ה' עושה ארבות בשמים היהיה הדבר הזה ויאמר הנך ראה בעיניך ומשם לא תאכל,

וכתיב (מלכים ב' ז:כ) ויהי לו כן וירמסו אתו העם בשער וימת

4. [קושיא מן מימרא]

ודילמא קללת אלישע גרמה ליה?

דאמר רב יהודה אמר רב: קללת חכם, אפילו על חנם היא באה.

5. [תירוץ]

אם כן לכתוב קרא וירמסוהו וימת,

מאי בשער - על עסקי שער.

קטע ב

1. [שאלה]

(אמר רבי יוחנן:) מניין לתחיית המתים מן התורה

2. [תשובה]

שנאמר (במדבר יח:כח) ונתתם ממנו [את] תרומת ה' לאהרן הכהן,

וכי אהרן לעולם קיים?

והלא לא נכנס לארץ ישראל, שנותנין לו תרומה.

אלא, מלמד שעתיד לחיות, וישראל נותנין לו תרומה

מכאן לתחיית המתים מן התורה.

3. [דחיית התשובה מן ברייתא]

דבי רבי ישמעאל תנא: לאהרן - כאהרן, מה אהרן חבר - אף בניו חברים.

4. [מימרא שמלמדת את הלכה כמו בברייתא]

אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן: מניין שאין נותנין תרומה לכהן עם הארץ

שנאמר, (דברי הימים ב' לא:ד) ויאמר לעם ליושבי ירושלים לתת מנת (לכהנים ולוים) [מסורת הש"ס: הכהנים והלוים] למען יחזקו בתורת ה',

כל המחזיק בתורת ה' - יש לו מנת, ושאינו מחזיק בתורת ה' - אין לו מנת.

5. [עוד מימרא בעניין זה]

אמר רב אחא בר אדא אמר רב יהודה: כל הנותן תרומה לכהן עם הארץ - כאילו נותנה לפני ארי,

מה ארי ספק דורס ואוכל ספק אינו דורס ואוכל - אף כהן עם הארץ, ספק אוכלה בטהרה ספק אוכלה בטומאה.

6. [עוד מימרא בעניין זה]

רבי יוחנן אמר: אף גורם לו מיתה,

שנאמר (ויקרא כב:ט) ומתו בו כי יחללהו.

7. [ברייתא בעניין זה]

דבי רבי אליעזר בן יעקב תנא: אף משיאו עון אשמה,

שנאמר (ויקרא כב:טז) והשיאו אותם עון אשמה באכלם את קדשיהם.

8. [חזרה לעניין תחיית המתים – ברייתא (להוכיח תחיית המתים מן התורה)]

תניא, רבי סימאי אומר: מניין לתחיית המתים מן התורה

שנאמר (שמות ו:ד) וגם הקמתי את בריתי אתם לתת להם את ארץ כנען.

לכם לא נאמר, אלא להם - מכאן לתחיית המתים מן התורה.

(צד"ק ג"ם גש"ם ק"ם סימן).

9. [מעשה – שאלה]

שאלו מינין את רבן גמליאל: מניין שהקדוש ברוך הוא מחייה מתים?

אמר להם מן התורה, ומן הנביאים, ומן הכתובים, ולא קיבלו ממנו.

9א. [תשובה רבן גמליאל]

מן התורה - דכתיב (דברים לא:טז) ויאמר ה' אל משה הנך שכב עם אבתיך וקם,

9ב. [המינים דוחים את ההוכחה]

אמרו לו: ודילמא וקם העם הזה וזנה!

9ג. [תשובת רבן גמליאל]

מן הנביאים - דכתיב (ישעיהו כו:יט.) יחיו מתיך נבלתי יקומון הקיצו ורננו שכני עפר כי טל אורת טלך וארץ רפאים תפיל

9ד. [המינים דוחים את ההוכחה]

ודילמא מתים שהחיה יחזקאל?

9ה. [תשובת רבן גמליאל]

מן הכתובים - דכתיב (שיר השירים ז:י) וחכך כיין הטוב הולך לדודי למישרים דובב שפתי ישנים –

9ו. [המינין דוחים את ההוכחה]

ודילמא רחושי מרחשן שפוותיה בעלמא,

9ז. [הגמרא מביאה תמיכה לדעת המינים]

כרבי יוחנן.

דאמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יהוצדק: כל מי שנאמרה הלכה בשמו בעולם הזה - שפתותיו דובבות בקבר, שנאמר דובב שפתי ישנים.

9ח. [בחזרה לברייתא – עוד תשובה של רבן גמליאל]

עד שאמר להם מקרא זה: (דברים יא:כא) אשר נשבע ה' לאבתיכם לתת להם,

לכם לא נאמר אלא להם - מיכן לתחיית המתים מן התורה.

9ט. [המשך הברייתא]

ויש אומרים: מן המקרא הזה אמר להם: (דברים ד:ד) ואתם הדבקים בה' אלהיכם חיים כלכם היום

9י. [הגמרא מסבירה את הדרשה על הפסוק]

(פשיטא דחיים כלכם היום, אלא אפילו ביום שכל העולם כולם מתים - אתם חיים).

מה היום כולכם קיימין - אף לעולם הבא כולכם קיימין.

10. [דו שיח בין רומאים ורב חשוב]

שאלו רומיים את רבי יהושע בן חנניה: מניין שהקדוש ברוך הוא מחיה מתים, ויודע מה שעתיד להיות? אמר להו: תרווייהו מן המקרא הזה, שנאמר (דברים לא:טז) ויאמר ה' אל משה הנך שכב עם אבתיך וקם העם זה וזנה.

- ודילמא, וקם העם הזה וזנה?

- אמר להו: נקוטו מיהא פלגא בידייכו, דיודע מה שעתיד להיות.

11. [ר' יוחנן מביא עוד ברייתא המשתמשת בפסוק הזה כהוכחה]

איתמר נמי, אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחאי: מניין שהקדוש ברוך הוא מחיה מתים, ויודע מה שעתיד להיות - שנאמר, הנך שכב עם אבתיך וקם וגו'.

12. [עוד ברייתא בעניין]

תניא, אמר רבי אליעזר ברבי יוסי: בדבר זה זייפתי ספרי כותים, שהיו אומרים אין תחיית המתים מן התורה.

אמרתי להן: זייפתם תורתכם, ולא העליתם בידכם כלום. שאתם אומרים אין תחיית המתים מן התורה, הרי הוא אומר (במדבר טו:לא) הכרת תכרת הנפש ההיא עונה בה

הכרת תכרת - בעולם הזה, עונה בה לאימת? לאו לעולם הבא?

13. [אמוראים דנים בברייתא - שאלה]

אמר ליה רב פפא לאביי: ולימא להו תרוייהו מהכרת תכרת!

14. [תשובה]

אינהו הוו אמרי ליה: דברה תורה כלשון בני אדם.

15. [הערה של הגמרא]

כתנאי: הכרת תכרת, הכרת - בעולם הזה, תכרת - לעולם הבא, דברי רבי עקיבא.

אמר לו רבי ישמעאל: והלא כבר נאמר (במדבר טו:ל) את ה' הוא מגדף ונכרתה

וכי שלשה עולמים יש?

אלא: ונכרתה - בעולם הזה, הכרת - לעולם הבא, הכרת תכרת - דברה תורה כלשון בני אדם.

16. [שאלה]

בין רבי ישמעאל ובין רבי עקיבא עונה בה מאי עבדי ביה?

17. [תשובה]

לכדתניא: יכול אפילו עשה תשובה

תלמוד לומר עונה בה לא אמרתי אלא בזמן שעונה בה.

1. [עוד דו שיח בין אינה יהודיה ורב חשוב - שאלה]

שאלה קליאופטרא מלכתא את רבי מאיר, אמרה: ידענא דחיי שכבי,

דכתיב (תהלים עב:טז) ויציצו מעיר כעשב הארץ,

אלא כשהן עומדין, עומדין ערומין או בלבושיהן עומדין?

2. [תשובה]

אמר לה: קל וחומר מחיטה, ומה חיטה שנקברה ערומה, יוצאה בכמה לבושין, צדיקים שנקברים בלבושיהן - על אחת כמה וכמה.

1. [עוד דו שיח בין אנו יהודי ורב חשוב - שאלה]

אמר ליה קיסר לרבן גמליאל: אמריתו דשכבי חיי, הא הוו עפרא, ועפרא מי קא חיי?

2. [בת קיסר עונה במקום רבן גמליאל ושואלת את אבא שלה]

אמרה ליה ברתיה: שבקיה, ואנא מהדרנא ליה. שני יוצרים יש בעירנו, אחד יוצר מן המים ואחד יוצר מן הטיט, איזה מהן משובח?

3. [עונה הקיסר]

אמר לה: זה שיוצר מן המים.

4. [תשובת הבת]

אמרה לו: מן המים צר, מן הטיט לא כל שכן?

1. [עוד ברייתא בעניין]

דבי רבי ישמעאל תנא: קל וחומר מכלי זכוכית, מה כלי זכוכית שעמלן ברוח בשר ודם, נשברו - יש להן תקנה, בשר ודם שברוחו של הקדוש ברוך הוא - על אחת כמה וכמה.

1. [שאלה של מין לאמורא ר' אמי]

אמר ליה ההוא מינא לרבי אמי: אמריתו דשכבי חיי, והא הוו עפרא, ועפרא מי קא חיי?

2. [תשובה]

אמר ליה: אמשול לך משל, למה הדבר דומה

למלך בשר ודם שאמר לעבדיו: לכו ובנו לי פלטרין גדולים במקום שאין מים ועפר, הלכו ובנו אותו. לימים נפלו. אמר להם:

חזרו ובנו אותו במקום שיש עפר ומים.

אמרו לו: אין אנו יכולין. כעס עליהם ואמר להן: במקום שאין מים ועפר - בניתם, עכשיו שיש מים ועפר על אחת כמה וכמה! ואם אי אתה מאמין - צא לבקעה וראה עכבר שהיום חציו בשר וחציו אדמה, למחר השריץ ונעשה כלו בשר. שמא תאמר לזמן מרובה - עלה להר וראה שהיום אין בו אלא חלזון אחד, למחר ירדו גשמים ונתמלא כולו חלזונות.

3. [עוד דיון בין אינו יהודי ורב בעניין]

אמר ליה ההוא מינא לגביהא בן פסיסא: ווי לכון חייביא דאמריתון מיתי חיין, דחיין מיתי - דמיתי חיין? אמר ליה: ווי לכון חייביא דאמריתון מיתי לא חיין, דלא הוו - חיי, דהוי חיי, לא כל שכן?

אמר ליה: חייביא קרית לי? אי קאימנא - בעיטנא בך ופשיטנא לעקמותך מינך.

  • אמר ליה: אם אתה עושה כן - רופא אומן תקרא, ושכר הרבה תטול.

קטע ג

סנהדרין צא,ב

1. [אמורא מראה סתירה בפסוקים]

רבא רמי: כתיב (דברים לב:לט) אני אמית ואחיה, וכתיב (שם) מחצתי ואני ארפא.

2. [אמורא פותר את הסתירה]

אמר הקדוש ברוך הוא: מה שאני ממית אני מחיה, והדר - מה שמחצתי ואני ארפא.

3. [ברייתא]

תנו רבנן: אני אמית ואחיה יכול שתהא מיתה באחד וחיים באחד כדרך שהעולם נוהג

- תלמוד לומר מחצתי ואני ארפא, מה מחיצה ורפואה באחד - אף מיתה וחיים באחד.

מיכן תשובה לאומרין אין תחיית המתים מן התורה.

4. [ברייתא המביא קובץ של רמזים לתחיית המתים מן המקרא]

תניא,

- אמר רבי מאיר: מניין לתחיית המתים מן התורה שנאמר (שמות טו:א) אז ישיר משה ובני ישראל את השירה הזאת לה',

שר לא נאמר, אלא ישיר - מכאן לתחיית המתים מן התורה.

- כיוצא בדבר אתה אומר: (יהושע ח:ל) אז יבנה יהושע מזבח לה',

בנה לא נאמר, אלא יבנה - מכאן לתחיית המתים מן התורה.

5. [קושיא]

אלא מעתה (מלכים א' יא:ז) אז יבנה שלמה במה לכמוש שקץ מואב, הכי נמי דיבנה?

6. [תירוץ]

אלא: מעלה עליו הכתוב כאילו בנה.

7. [מימרא שמביאה עוד רמזים לתחיית המתים מן המקרא]

אמר רבי יהושע בן לוי: מניין לתחיית המתים מן התורה

- שנאמר (תהלים פד:ה) אשרי יושבי ביתך עוד יהללוך סלה,

היללוך לא נאמר אלא יהללוך - מכאן לתחיית המתים מן התורה.

8. [עוד לימוד מן הפסוק]

ואמר רבי יהושע בן לוי: כל האומר שירה בעולם הזה - זוכה ואומרה לעולם הבא,

שנאמר אשרי יושבי ביתך עוד יהללוך סלה.

9. [עוד מימרא שמביאה רמזים לתחיית המתים מן התורה]

אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן: מניין לתחיית המתים מן התורה

שנאמר (ישעיהו נב:ח) קול צפיך נשאו קול יחדו ירננו וגו',

- ריננו לא נאמר, אלא ירננו - מכאן לתחיית המתים מן התורה.

קטע ג

1. [עוד מימרא בעניין]

אמר רבא: מניין לתחיית המתים מן התורה

שנאמר (דברים לג:ו) יחי ראובן ואל ימת,

יחי ראובן - בעולם הזה, ואל ימת - לעולם הבא.

2. [עוד מימרא]

רבינא אמר מהכא: (דניאל יב:ב) ורבים מישני אדמת עפר יקיצו אלה לחיי עולם ואלה לחרפות לדראון עולם.

3. [עוד מימרא]

רב אשי אמר מהכא: (דניאל יב:יג) ואתה לך [לקץ] ותנוח ותעמד לגרלך לקץ הימין.

קטע ד

סנהדרין צב:א-ב

1. [עוד מימרא]

אמר רבי טבי אמר רבי יאשיה: מאי דכתיב (משלי ל:טז) שאול ועצר רחם ארץ לא שבעה מים,

וכי מה ענין שאול אצל רחם?

אלא לומר לך: מה רחם מכניס ומוציא - אף שאול מכניס ומוציא.

והלא דברים קל וחומר: ומה רחם שמכניסין בו בחשאי - מוציאין ממנו בקולי קולות, שאול שמכניסין בו בקולות - אינו דין שמוציאין ממנו בקולי קולות?

מיכן תשובה לאומרין אין תחיית המתים מן התורה.

2. [ברייתא]

תנא דבי אליהו: צדיקים שעתיד הקדוש ברוך הוא להחיותן אינן חוזרין לעפרן,

שנאמר (ישעיהו ד:ג) והיה הנשאר בציון והנותר בירושלים קדוש יאמר לו כל הכתוב לחיים בירושלים, מה קדוש לעולם קיים - אף הם לעולם קיימין.

ואם תאמר: אותן שנים שעתיד הקדוש ברוך הוא לחדש בהן את עולמו,

שנאמר ישעיהו ב:יא) ונשגב ה' לבדו ביום ההוא, צדיקים מה הן עושין?

הקדוש ברוך הוא עושה להם כנפים כנשרים, ושטין על פני המים,

שנאמר (תהלים מו:ג) על כן לא נירא בהמיר ארץ ובמוט הרים בלב ימים.

ושמא תאמר יש להם צער

תלמוד לומר (ישעיהו מ:לא) וקוי ה' יחליפו כח יעלו אבר כנשרים ירוצו ולא ייגעו ילכו ולא ייעפו,

3. [קושיא]

ונילף ממתים שהחיה יחזקאל!

4. [תירוץ]

סבר לה כמאן דאמר: באמת משל היה.

5. [ברייתא בעניין תחיית העצמות היבשות בספר יחזקאל]

דתניא,

- רבי אליעזר אומר: מתים שהחיה יחזקאל עמדו על רגליהם, ואמרו שירה ומתו.

מה שירה אמרו?

ה' ממית בצדק ומחיה ברחמים.

רבי יהושע אומר: שירה זו אמרו (שמואל א' ב:ו) ה' ממית ומחיה מוריד שאול ויעל.

- רבי יהודה אומר: אמת משל היה.

אמר לו רבי נחמיה: אם אמת - למה משל, ואם משל - למה אמת?

אלא: באמת משל היה.

- רבי אליעזר בנו של רבי יוסי הגלילי אומר: מתים שהחיה יחזקאל עלו לארץ ישראל, ונשאו נשים והולידו בנים ובנות.

עמד רבי יהודה בן בתירא על רגליו ואמר: אני מבני בניהם, והללו תפילין שהניח לי אבי אבא מהם.

6. [חמש דעות בעניין מי אלו שהחיים יחזקאל]

ומאן נינהו מתים שהחיה יחזקאל?

א. אמר רב: אלו בני אפרים שמנו לקץ וטעו,

שנאמר (דברי הימים א' ז':כ-כא) ובני אפרים שותלח וברד בנו ותחת בנו ואלעדה בנו ותחת בנו וזבד בנו ושותלח בנו ועזר (ואלעזר) [ואלעד] והרגום אנשי גת הנולדים בארץ וגו'

וכתיב (דברי הימים א' זכב) ויתאבל אפרים אביהם ימים רבים ויבאו אחיו לנחמו.

ב. ושמואל אמר: אלו בני אדם שכפרו בתחיית המתים,

שנאמר (יחזקאל לז:יא) ויאמר אלי בן אדם העצמות האלה כל בית ישראל המה הנה אמרים יבשו עצמותינו ואבדה תקותנו נגזרנו לנו.

ג. רבי ירמיה בר אבא אמר: אלו בני אדם שאין בהן לחלוחית של מצוה,

שנאמר (יחזקאל לז:ד) העצמות היבשות שמעו דבר ה'.

ד. רבי יצחק נפחא אמר: אלו בני אדם שחיפו את ההיכל כולו שקצים ורמשים,

שנאמר (יחזקאל ח:י) ואבוא ואראה והנה כל תבנית רמש ובהמה שקץ וכל גלולי בית ישראל מחקה על הקיר סביב וגו'

וכתיב התם (יחזקאל לז:ב) והעבירני עליהם סביב סביב.

ה. רבי יוחנן אמר: אלו מתים שבבקעת דורא.

ואמר רבי יוחנן: מנהר אשל עד רבת בקעת דורא.

שבשעה שהגלה נבוכדנצר הרשע את ישראל היו בהן בחורים שהיו מגנין את החמה ביופיין, והיו כשדיות רואות אותן ושופעות זבות. אמרו לבעליהן, ובעליהן למלך. צוה המלך והרגום, ועדיין היו שופעות זבות. צוה המלך ורמסום.

Sanhedrin 90a-92b (selections)

MISHNAH

1. ALL ISRAEL HAVE A PORTION IN THE WORLD TO COME, FOR IT IS WRITTEN: YOUR PEOPLE ARE ALL RIGHTEOUS, THEY SHALL INHERIT THE LAND FOREVER, THE BRANCH OF MY PLANTING, THE WORK OF MY HANDS, THAT I MAY BE GLORIFIED.’

2. BUT THE FOLLOWING HAVE NO PORTION THEREIN: HE WHO MAINTAINS THAT RESURRECTION IS NOT A BIBLICAL DOCTRINE,

GEMARA.

Section A

1. [Shealah]

And why such [severity]?

2. [Teshuva– baraita]

A Tanna taught: Since he denied the resurrection of the dead, therefore he shall not share in that resurrection, for in all the measures [of punishment or reward] taken by the Holy One, blessed be He, the Divine act befits the [human] deed.

3. [Support from a meimra]

As said Rabbi Samuel bar Nachman said Rabbi Jonathon: From where do we know that the measure [of punishment or reward that the Holy One blessed be He exacts is measure for measure? As it is written, Then Elisha said, Hear ye the word of the Lord; Thus saith the Lord, To-morrow about this time shall a measure of fine flour be sold for a shekel, and two measures of barley for a shekel, in the gates of Samaria. (2 Kings 7:1) And it is written, Then a lord on whose hand the king leaned answered the man of God, and said, Behold, if the Lord made windows in heaven, might this thing be? And he said, Behold, thou shalt see it with thine eyes, but shalt not eat thereof. (Ibid. 2) And it is [further] written, And so it fell unto him: for the people trod upon him in the gate, and he died. (Ibid. 20)

4. [Kushiyah based on a meimra]

But perhaps this was the result of Elisha’s curse, for Rab Judah said in Rab’s name: The curse of a Sage, even if unmerited, is fulfilled?

5. [Teirutz]

If so, Scripture should have written, they trod upon him and he died. Why, trod upon him in the gate?

[To show that it was] on account of matters pertaining to the gate.

Section B

1. [Shealah]

How is resurrection derived from the Torah?

2. [Teshuva]

As it is written, And ye shall give thereof the Lord’s heave offering to Aaron the priest. (Numbers 18:28)

But would Aaron live for ever; he did not even enter Eretz Yisrael, that terumah should be given him?

But it teaches that he would be resurrected, and Israel give him terumah. Thus resurrection is derived from the Torah.

3. [Rebuttal to this teshuvah from a baraita]

The school of R. Ishmael taught: To Aaron [means to one] like Aaron: just as Aaron was a haber, so his sons must be haberim.

4. [Meimra that teaches halacha as expressed in the preceding baraita]

R. Samuel b. Nahmani said in R. Jonathan’s name: Whence do we know that terumah must not be given to a priest and ‘am ha-arez?

From the verse, Moreover he commanded the people that dwelt in Jerusalem to give the portion of the Levites, that they might hold fast to the law of the Lord (2 Chronicles 31:4)

[thus,] whoever holds fast to the law of the Lord, has a portion; whoever does not, has no portion.

5. [Another meimra on this topic]

R. Aha b. Adda said in Rab Judah’s name: One who gives terumah to an ignorant priest is as though he had placed it before a lion: just as a lion may possibly tear his prey and eat it and possibly not, so is an ignorant priest — he may possibly eat it undefiled and possibly defiled.

6. [Another maimra on this topic]

R. Johanan said: He even causes his [sc. the ignorant priest’s] death, for it is written, and die therefore, if they profane it. (Leviticus 22:9)

7. [Baraita on this subject]

The School of R. Eliezer b. Jacob taught: He also embroils him in a sin of general trespass, for it is written, Or suffer them to bear the iniquity of trespass when they eat their holy things. (Leviticus 22:16)

8. [Baraita on subject of resurrection]

It has been taught: R. Simai said: Whence do we learn resurrection from the Torah? From the verse, And I also have established my covenant with them, [sc. the Patriarchs] to give them the land of Canaan: – ‘[to give] you’ is not said, but ‘to give them’ [personally]; thus resurrection is proved from the Torah.

(Mnemonic: ZeDeK, GaM, GeSHeM, KaM.)

9. [An anecdotal conversation]

Sectarians [ minim ] asked Rabban Gamaliel: Whence do we know that the Holy One, blessed be He, will resurrect the dead? He answered them from the Torah, the Prophets, and the Hagiographa, yet they did not accept it [as conclusive proof].

9a. [Rabban Gamliel’s teshuva]

‘From the Torah’: for it is written, And the Lord said unto Moses, Behold, thou shalt sleep with thy fathers and rise up [again]. (Deut. 31:16)

9b. [The heretic’s rebuttal]

‘But perhaps,’ said they to him, ‘[the verse reads], and the people will rise up?’

9c. [Rabban Gamliel’s next teshuva]

‘From the prophets’: as it is written, Thy dead men shall live, together with my dead body shall they arise. Awake and sing, ye that dwell in the dust: for thy dew is as the dew of herbs, and the earth shall cast out
its dead. (Isaiah 26:19)

9d. [The heretic’s rebuttal]

But perhaps this refers to the dead whom Ezekiel resurrected?

9e. [Rabban Gamliel’s next teshuva]

‘From the Hagiographa’: as it is written, And the roof of thy mouth, like the best wine of my beloved, that goeth down sweetly, causing the lips of those that are asleep to speak. (Song of Songs 7:10)

9f. [The heretic’s rebuttal]

But perhaps it means merely that their lips will move,

9g. [The Talmud brings support for the heretic’s position]

even as R. Johanan said: If a halachah is said in any person’s name in this world, his lips speak in the grave, as it is written, causing the lips of those that are asleep to speak?

9h. [Return to the baraita – another attempt by Rabban Gamliel]

[Thus he did not satisfy them] until he quoted this verse, which the Lord swore unto your fathers to give to them; (Deut. 11:21) not to you, but to them is said; hence resurrection is derived from the Torah.

9i. [Another teshuva in the baraita]

Others say that he proved it from this verse, But ye that did cleave unto the Lord your God are alive every one of you this day; (Deut. 4:4) just as you are all alive to-day, so shall you all live again in the world to come.

10. [A Conversastion between some Romans and an important rabbi]

The Romans asked R. Joshua b. Hananiah: Whence do we know that the the Holy One, blessed he He, will resurrect the dead and knows the future? — He replied: Both are deduced from this verse, And the Lord said unto Moses, Behold thou shalt sleep with thy fathers, and rise up again; and this people shall go a whoring etc. (Deut. 31:16) But perhaps ‘will rise up, and go a whoring’? — He replied: Then at least you have the answer to half, viz., that He knows the future.

11. [Rabbi Johanan brings another baraita which uses this proof verse]

It has been stated likewise: R. Johanan said on the authority of R. Simeon b. Yohai: Whence do we know that the Holy One, blessed be He, will resurrect the dead and knows the future? From, Behold, Thou shalt sleep with thy fathers, and … rise again etc.

12. [Another baraita on this subject]

It has been taught: R. Eliezer, son of R. Jose, said: In this matter I refuted the books of the sectarians, who maintained that resurrection is not deducible from the Torah. I said to them: You have falsified your Torah, yet it has availed you nothing. For you maintain that resurrection is not a Biblical doctrine, but it is written, [Because he hath despised the word of the Lord, and hath broken his commandment], that soul shall utterly be cut off [Heb. hikkareth tikkareth]; his iniquity shall be upon him. (Numbers 15:31) Now, [seeing that] he shall utterly be cut off in this world, when shall his iniquity be upon him? surely in the next world.

13. [Amoraim discuss this baraita]

R. Papa said to Abaye: Could he not have deduced both [this world, and the next] from he shall be utterly cut off [Heb. hikkareth tikkareth]?

14. [Teshuva]

They would have replied: The Torah employed human phraseology.

15. [This matter was disputed among the Tannaim]

This is disputed by Tannaim: – That soul shall utterly be cut off [hikkareth] he shall be cut off in this world and [tikkareth] in the next: this is R. Akiba’s view. – R. Ishmael said: But the verse has previously stated, he reproacheth the Lord, and that soul shall be cut off are there then three worlds? But [interpret thus]: and [that soul] shall be cut off — in this world: hikkareth, he is to be cut off — in the next; whilst as for [the repetition] tikkareth, that is because the Torah employs human phraseology.

16. [Shealah]

How do both R. Ishmael and R. Akiba utilize his iniquity shall be upon him?

17. [Teshuva]

For that which has been taught: I might think that [this is so] even if he repented: therefore Scripture saith, his iniquity is upon him: I decreed [that he shall be cut off] only if his iniquity is still in him.

1. [Another dialogue between a non Jew and an important rabbi]

Queen Cleopatra asked R. Meir, ‘I know that the dead will revive, for it is written, And they [sc. the righteous] shall [in the distant future] blossom forth out of the city [Jerusalem] like the grass of the earth. (Psalm 72:16) But when they arise, shall they arise nude or in their garments?’

2. [Teshuva]

He replied, ‘Thou mayest deduce by an a fortiori argument [the answer] from a wheat grain: if a grain of wheat, which is buried naked, sprouteth forth in many robes, how much more so the righteous, who are buried in their raiment!’

1. [Another dialogue between a non Jew and an important rabbi]

An emperor said to Rabban Gamaliel: ‘Ye maintain that the dead will revive; but they turn to dust, and can dust come to life?’

2. [The emperor’s daughter answers for Rabban Gamliel]

Thereupon his [the emperor’s] daughter said to him [the Rabbi]: ‘Let me answer him: In our town there are two potters; one fashions [his products] from water, and the other from clay: who is the more praiseworthy?’

3. [The emperor responds]

‘He who fashions them from water, he replied.

4. [The daughter answers her father]

‘If he can fashion [man] from water, surely he can do so from clay!’

1. [Another baraita on this subject]

The School of R. Ishmael taught: It can be deduced from glassware: if glassware, which, though made by the breath of human beings, can yet be repaired when broken; then how much more so man, created by the breath of the Holy One, blessed be He.

1. [A heretic asks a shealah of Rabbi Ami]

A sectarian [min] said to R. Ammi: ‘Ye maintain that the dead will revive; but they turn to dust, and can dust come to life?’

2. [Teshuva]

He replied: I will tell thee a parable. This may be compared to a human king who commanded his servants to build him a great palace in a place where there was no water or earth [for making bricks]. So they went and built it. But after some time it collapsed, so he commanded them to rebuild it in a place where water and earth was to be found; but they replied, ‘We cannot’. Thereupon he became angry with them and said, ‘If ye could build in a place containing no water or earth, surely ye can where there is!’ ‘Yet,’ [continued R. Ammi], ‘If thou dost not believe, go forth in to the field and see a mouse, which to-day is but part flesh and part dust, and yet by to-morrow has developed and become all flesh. And shouldst thou say, ‘That takes a long time,’ go up to the mountains, where thou wilt see but one snail, whilst by to-morrow the rain has descended and it is covered with snails.’

3. [Another conversation between a non Jew and an important rabbi]

A sectarian [min] said to Gebiha b. Pesisa, ‘Woe to you, ye wicked, who maintain that the dead will revive; if even the living die, shall the dead live!’ He replied, ‘Woe to you, ye wicked, who maintain that the dead will not revive: if what was not,[now] lives, — surely what has lived, will live again!’ ‘Thou hast called me wicked,’ said he, ‘If I stood up I could kick thee and strip thee of thy hump! ‘If thou couldst do that,’ he retorted, ‘thou wouldst be called a great doctor, and command large fees.’

Section 2

Sanhedrin 91b

1. [An Amora cites discrepancy between two parts of a verse (stira)

Raba opposed [two verses]: It is written, I kill, and I make alive. (Deut. 32:39) ; whilst it is also written, I wound, and I heal! (Ibid.)

2. [Resolution of discrepancy]

The Holy One, blessed be He, said: That which I slay, I resurrect [i.e. in the same state], and then, what I wound, I heal [after their revival].

3. [Baraita]

Our Rabbis taught: I kill, and I make alive. I might interpret, I kill one person and give life to another, as the world goes on: – therefore the Writ states, I wound, and I heal. Just as the wounding and healing [obviously] refer to the same person, so putting to death and bringing to life refer to the same person. – This refutes those who maintain that resurrection is not intimated in the Torah.

4. [Baraita citing more proofs of resurrection alluded to in the Bible]

It has been taught: – R. Meir said, From where do we know resurrection from the Torah? From the verse, Then shall Moses and the children of Israel sing this song unto the Lord: (Exodus 15:1) not sang but shall sing is written: thus resurrection is taught in the Torah. – Likewise you read, Then shall Joshua build an altar unto the Lord God of Israel: (Joshua 8:30) not ‘built’, but shall build is written: thus resurrection is intimated in the Torah.

5. [Kushiya]

If so, Then did Solomon build an high place for Chemosh, the abomination of Moab L 1 Kings 11:7) does that too mean that he shall build?

6. [Teirutz]

But [there] the Writ regards him as though he had built.

7. [Meimra with more allusions to resurrection from the Bible]

R. Joshua b. Levi said: Whence is resurrection derived from the Torah? From the verse, Blessed are they that dwell in thy house: they shall ever praise thee. Selah. (Psalms 84:5) Not ‘praised thee,’ but they shall praise thee is stated: thus resurrection is taught in the Torah.

8. [Another point derived from this verse]

R. Joshua b. Levi also said: Whoever utters song [of praise to God] in this world shall be privileged to do so in the next world too, as it is written, Blessed are they that dwell in thy house: they shall ever praise thee. Selah.

9. [Another meimra citing allusions to resurrection from the Bible]

R. Hiyya b. Abba said in R. Johanan’s name: From where do we learn resurrection from the Torah? From the verse, Thy watchmen shall lift up the voice; with the voice together shall they sing. (Isaiah 52:8) Not ‘sang,’ but shall sing is written: thus resurrection is derived from the Torah.

Section 3 (92a)

1. [Meimra]

Raba said: Whence is resurrection derived from the Torah? From the verse, Let Reuben live, and not die: (Deut. 33:6) meaning, let Reuben live, in this world, and not die, in the next.

2. [Meimra]

Rabina said, [it is derived] from this verse, And many of them that sleep in the dust of the earth shall awake, some to everlasting life, and some to shame and everlasting contempt. (Daniel 12:2)

3. [Meimra]

R. Ashi said: From this verse, But go thou thy way till the end be; for thou shalt rest and stand in thy lot at the end of the days. (Daniel 12:13)

Section 4 (92a-b)

1. [Maimra]

R. Tabi said in R. Josia’s name: What is meant by, The grave; and the barren womb; and the earth that is not filled by water: (Proverbs 30:16) now, what connection has the grave with the womb? But it is to teach thee: just as the womb receives and brings forth, so does the grave too receive and bring forth. Now, does this not furnish us with an a fortioriargument? If the womb, which receives in silence, yet brings forth amid great cries [of jubilation]; then the grave, which receives the dead amid cries [of grief], will much more so bring them forth amid great cries [of joy]! This refutes those who maintain that resurrection is not intimated in the Torah.

2. [Baraita]

[The] Tanna debe Eliyyahu [states]: The righteous, whom the Holy One, blessed be He, will resurrect, will not revert to dust, for it is said, And it shall come to pass. that he that is left in Zion and he that remaineth in Jerusalem, shall be called holy, even every one that is written among the living in Jerusalem: (Isaiah 4:3) just as the Holy One endures for ever, so shall they endure for ever. And should you ask, in those years during which the Almighty will renew his world, as it is written, And the Lord alone shall be exalted in that day, (Isaiah 2:11) what will the righteous do?

The Lord will make them wings like eagles’, and they will fly above the water, as it is written, Therefore we will not fear when the earth be removed and the mountains be carried into the midst of the sea. (Psalms 46:3) And should you imagine that they will suffer pain therefore Scripture said, But they that wait upon the Lord shall renew their strength; they shall mount up with wings as eagles; they shall run and not be weary; and they shall walk and not faint. (Isaiah 40:31)

3. [Kushiya]

But should we not deduce [the reverse] from the dead whom Ezekiel resurrected?

4. [Teirutz]

He accepts the view that in the truth [the story of the resurrection of the dry bones] was [but] a parable.

5. [Baraita that deals with the resurrection of the dry bones in Ezekiel]

For it was taught: – R. Eliezer said: The dead whom Ezekiel resurrected stood up, uttered song, and [immediately] died. What song did they utter? The Lord slays in righteousness and revives in mercy. – R. Joshua said: They sang thus, The Lord kills and makes alive: he brings down to the grave, and brings up. (1 Samuel 2:6) – R. Judah said: It was truth; it was a parable. – R. Nehemiah said to him: If truth, why a parable; and if a parable, why truth? But [say thus]: In the truth there was but a parable. – R. Eliezer the son of R. Jose the Galilean said: The dead whom Ezekiel revived went up to Palestine, married wives and begat sons and daughters. – R. Judah b. Bathyra rose up and said: I am one of their descendants, and these are the tefillin which my grandfather left me [as an heirloom] from them.

6. [Baraita which attempts to identify who the revived bones were]

Now, who were they whom Ezekiel revived? a. Rab said: They were the Ephraimites, who counted [the years] to the end [of the Egyptian bondage], but erred therein, as it is written, And the sons of Ephraim; Shuthelah, and Bared his son, and Tahath his son, and Eladah his son, and Tahath his son. And Zabad his son, and Shuthelah his son, and Ezzer, and Elead, whom the men of Gath that were born in that land slew (1 Chronicles 7:20-21) And it is written, And Ephraim their father mourned many days, and his brethren came to comfort him. (1 Chronicles 7:22)

b. Samuel said: They were those who denied resurrection, as it is written, Then he said unto me, Son of man, these bones are the whole house of Israel; behold, they say, Our bones are dried, and our hope is lost: we are cut off for our parts. (Ezekiel 37:11)

c. R. Jeremiah b. Abba said: They were the men who lacked the [vitalizing] sap of good deeds, as it is written, O ye dry bones, head the word of the Lord. (Ezekiel 37:4)

d. R. Isaac Nappaha said: They were the men who covered the whole Temple with abominations and creeping things, as it is written, So I went in and saw; and behold every form of creeping things, and abominable beasts, and all the idols of the house of Israel, portrayed upon the wall round about: (Ezekiel 8:10) whilst there [in the case of the dry bones] it is written, And caused me to pass by them round about. (Ezekiel 37:2)

e. R. Johanan said: They were the dead of the plain of Dura. R. Johanan also said: The plain of Dura extends from the river Eshel to Rabbath. Amongst the Israelites whom Nebuchadnezzar drove into exile there were young men who shamed the sun by their beauty. The Chaldean women, looking upon them, were inflamed with passion. Their husbands, being informed thereof, reported it to the king, who ordered the execution of these exiles; yet they still burned with desire: so by royal command they were trampled [out of recognition].

Guide Questions and Issues

Mishnah

I have brought here only the segment of the Mishnah which is relevant to our discussion. The Mishnah opens with a general statement noting that all Jews have a share in the world to come. It then brings a proof verse from Isaiah.

  1. How does this verse prove this point?

The Mishnah then lists the exceptions to this rule, one of which is our topic of discussion.

  1. What information do we learn from this statement?
  2. What questions do you want answered that the Mishnah leaves unanswered?

Talmud

Section 1

  1. First do a quick scan of this section. What question does it come to answer?
  2. The Talmud brings a baraita to answer this question.

What is the crux of its answer?

What are your thoughts on this answer? Do we have a name for this concept in English?

  1. Rabbi Shmuel bar Nachmani asserts that “midha k’neged mida – measure for measure” describes God’s concept of justice in the world. What makes this idea attractive? What is the downside of this idea?

– Check out his proof text. How is it proof of the concept of midah k’neged mida?

4-5. In these two steps, the Talmud tests whether his proof text is legitimate. What is the objection? Are you satisfied with the answer?

Section 2

We now begin our search for biblical proofs for the resurrection of the dead. These proofs are not what we would call proofs today. If you want that take a look at Levenson’s book. These proofs look for linguistic idiosyncrasies in various verses which with a little twist can be rendered into proofs. Levenson argues that the sages were subtly led to the idea by biblical stories. The sages, however, look for more direct legitimatization.

This section calls for looking up the verses and attempting to follow the manner in which the verse is used to illustrate the argument.

1-3. The manner of proof follows a “playful” pattern: offer a verse which would seem to suggest that in order to fulfill the meaning of the verse, the biblical character would need to be resurrected from the dead and then refute it with a more “plain sense” reading.

What do you make of this game? What is its point?

Steps 4-7 is a parenthetical discussion of the sin of giving a tithe to a kohen (priest) who does not know how to care for it properly.

8. Here we return to our discussion at hand. How does Rabbi Simai attempt to prove that resurrection is from the Torah? Notice here that there are no objections to his proof? DO you find his proof legitimate? How would you describe his manner of proof?

9. This section contains a discussion between Rabban Gamliel and some heretics where he attempts to prove to them the legitimacy of the concept of the “resurrection of the dead” from biblical sources. Along the way, the heretics (who are well versed in Bible) capably reject his proofs except for the last one, of course.

9a-b. Look up this verse. How is Rabban Gamliel reading this verse? Is his reading the “pshat” or plain meaning of this verse? Who is reading the verse according to “pshat”?

This interaction raises issues besides “resurrection”. How do the heretics read the text? How does Rabban Gamliel read the text?

9c-d. How does the verse from Isaiah allude to resurrection? How do the heretics reject it?

9e-f. How does the verse from the Song of Songs allude to this idea? How do the heretics reject it?

9g. The Talmud interjects the opinion of a Talmudic sage, Rabbi Johanan to reinforce the opinion of the heretics. Hmmm. What is going on here?

9h-k The Talmud returns to the baraita. It brings more textual proofs to legitimate the concept. This time, however, it does bring accompanying refutations.

10. In this step, we have another anecdote where some Romans (who they are we do not know) ask a sage two questions: The first about resurrection and the second about God’s omniscience. He answers them by quoting a verse, one that we have seen previously and rejected for the purpose of proving resurrection. Here, however the sage uses it to answer only their second question. The conversation ends here. We are not privy to know whether the answer satisfied them or not.

11. The Talmud brings a return volley in which it brings a baraita which uses this verse to answer both questions.

12-17.

12. A certain sages claims that he has the perfect ammunition aga
inst heretics on the question of resurrection. He brings a verse and offers it as a proof. Look up the verse. How has Rabbi Eliezer b’rabbi Yossi learned out from this verse resurrection? It is also interesting that he talks about resurrection, but his midrash talks about “the world to come”. It would be interesting to know whether this him speaking or a “redactor”.

13. An Amora questions Rabbi Eliezer’s method of learning from this verse and offers another possibility.

14. The Talmud explains why Rabbi Eliezer rejected this method.

The principle used here is the “anthem” of Rabbi Ishmael’s way of reading Torah.

What are its strengths and what are its drawbacks?

15. Here we see the two different ways of reading Torah in full debate. Describe the differences as applied to the interpretation of this given verse.

16-17 Explain the interchange in these two steps.

Our next conversation is with one of our favorite world leaders, –Cleopatra, who is as interested as anyone in the question at hand. (We cannot attest to the historical veracity of this conversation but that is not so relevant to our conversation. We are content and idea oriented.) She sure does have great textual recall.

1. Check out her textual proof. What is the “pshat” (plain meaning) of this verse? How is she reading it? What prompts her question?

We will see here an interesting phenomenon: Non-Jews, with tremendous textual capabilities, who can quote and interpret texts and raise ticklish problems with which to confront the rabbis.

  1. Describe Rabbi Meir’s way of answering her? Why do you think he chose to answer her this way?

This time around Rabban Gamliel’s conversation is with a governor. The governor confronts him with a reasonable question – one which might even be voiced by a modern congregant. This time, however the conversation takes an interesting turn because the governor’s daughter chooses to answer the question in place of Rabban Gamliel.

  1. What form does the governor’s question take?
  2. How does his daughter answer him? Is her answer an appropriate response?
  3. Does she best her father?
  4. What is the point of this conversation?

An individual baraita

How is this baraita associated with the previous conversation? What is its role in it?

Notice the previous conversation took place in Aramaic while this baraita is in Hebrew. It is possible that the above story is a construct and that this baraita was the inspiration for the above conversation.

This time we have a conversation between a heretic and Rabbi Ami, an Eretz Yisrael Amora, using the same Aramaic as the previous stories. This story also deals with a similar theme as that of the governor.

Describe Rabbi Ami’s response. What do you notice about the responses to heretics and non-Jews? How does the retort to them differ from the proofs we have used up until now? Why do you think these responses are different?

Section 3

  1. Rava presents here a “stira– a discrepancy” between two verses which he claims contradict each other over the question of what will be the physical state of the resurrected
  2. Rava resolves the discrepancy. How does he do it? What is the bottom line of his answer?
  3. This baraita contends with the same verse discussed by Rava. What is the question raised here? How does the baraita go about answering the question using the biblical verse?
  4. In this step, the sugya returns to an attempt to find allusions to resurrection in biblical verses. It starts out with one of the most famous of these attempts a midrashic reading of the first words of the “Song of the Sea”.

7-8. Here we have two meimrot in the name of Rabbi Yehoshua ben Levi. The first one is another example of an attempt to derive proof of resurrection from scripture. Here, explain the logic behind the proof. The second uses to the same verse to proof that there is reward in singing God’s praise.

9. This step offers another biblical proof.

Section 4

1.-3 This section offers the collection of meimrot which offer biblical allusions to resurrection.

Section 5

  1. Here too, Rabbi Tavi uses an interesting verse choice and analogy to allude to the idea of resurrection.
  2. In this baraita, the author attempts to reconstruct the specific conditions of the resurrection through the use of biblical verses and rabbinic analogy.
  3. Perhaps the story of Ezekiel’s dry bones contradicts the schema constructed in the baraita.
  4. There were different opinions concerning the significance of the story of the dry bones found in Ezekiel. The Talmud contends that the author of the baraita in step 2 held that this story was a parable and consequently is not relevant to our question.
  5. The remainder of this sugya discusses different views concerning the meaning of the story of the “dry bones” in Ezekiel, whether it was a parable, whether it really happened, or will happen and who the resurrected dry bones might be – truly a fascinating read!

Things to Consider

  1. Why do you think so much energy has been expended trying to prove that resurrection can be derived from the Torah (Scripture)?
  2. What theological virtues can be associated with the idea of resurrection?
  3. Can you find ideas related to resurrection in the siddur?
  4. In a number of the discussions with non-Jews and/or heretics, different manner of proof for this concept were utilized. For what reason?
  5. Is the concept of resurrection relevant or irrelevant today?