Chapter 35:3ל״ה:ג׳
1 א

לא תבער אש וגו'. - למה נאמר? לפי שהוא אומר: בחריש ובקציר תשבות, שבות מחריש בשעת הקציר, שבות מערב שביעית לשביעית, אין לי אלא שהוא שובת מערב שביעית לשביעית. יכול כן ישבות מערב שבת לשבת? והדין נותן: הואיל ושביעית לשם השם, ושבת לשם השם, אם למדתי שהוא שובת מערב שביעית לשביעית, כך ישבות מערב שבת לשבת! ועוד קל וחומר: ומה שביעית שאין חייבין עליה לא כרת ולא מיתת בית דין, דין הוא שישבות מערב שביעית לשביעית, שבת שחייבין עליה כרת ומיתת בית דין, דין הוא שישבות מערב שבת לשבת! ולא יהיה רשאי להדליק לו נר, או להטמין לו את החמין או לעשות לו מדורה?! ת"ל: לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת, ביום השבת אי אתה מבעיר, אבל אתה מבעיר מערב שבת לשבת.

(Ibid. 3) "You shall not light a fire in all of your dwellings": From (Exodus 34:21) "From plowing and harvesting shall you rest," we derive: Rest from plowing at the time of harvesting, i.e., that one rests from the eve of shemitah to shemitah (i.e., he may not eat on shemitah what he has harvested on the eve of shemitah). I might think that just as he rests from the eve of shemitah to shemitah, so he rests from the eve of Sabbath to Sabbath. And, furthermore, it follows a fortiori, viz.: If on shemitah, transgression of which is liable to neither kareth (cutting-off) nor judicial death penalty, he rests from shemitah even to shemitah, then on Sabbath, transgression of which is liable to kareth and judicial death penalty, how much more so should he rest from Sabbath eve to Sabbath! So that he should not be permitted to light a candle (on Sabbath eve to burn on Sabbath or to put hot dishes in a chafing stove (to preserve their heat). It is, therefore, written "You shall not light a fire in all of your dwellings on the day of Sabbath." On the day of Sabbath, you may not do so, but you may do so from the eve of Sabbath for Sabbath.

2 ב

דבר אחר: לא תבערו אש בכל מושבותיכם - למה נאמר? לפי שנאמר: אש תמיד תוקד על המזבח לא תכבה, שומע אני בין בחול בין בשבת. ומה אני מקיים מחלליה מות יומת? בשאר כל מלאכות, חוץ מן המערכה, ובמערכה, ומה אני מקיים לא תכבה? בשאר כל הימים חוץ מן השבת, תלמוד לומר: לא תבערו אש בכל מושבותיכם -במושבות אי אתה מבעיר אבל אתה מבעיר בבית המקדש. אמר אחד מתלמידי רבי ישמעאל: הרי הוא אומר: לא תבערו אש, למה נאמר? לפי שהוא אומר: וכי יהיה באיש חטא משפט מות והומת, שומע אני בין בחול בין בשבת. ומה אני מקיים מחלליה מות יומת? בשאר מלאכות חוץ ממיתת בית דין. או אינו אפילו במיתת בית דין, ומה אני מקיים: ותלית אותו על עץ, בשאר כל הימים, חוץ מן השבת. ובשבת? ת"ל: לא תבערו אש וגו'. שריפה בכלל היתה ויצאת ללמד: מה שרפה מיוחדת שהיא אחת ממיתות בית דין, ואינה דוחה את השבת, אף כל שאר מיתות בית דין לא ידחו את השבת. רבי יונתן אומר:

Variantly: "You may not light a fire in all of your dwellings": From (Leviticus 6:6) "A perpetual fire shall burn on the altar," I might think, both on the weekdays and on the Sabbath. And how would I understand (Exodus 31:14) "Those who profane it shall be put to death"? As referring to other labors, other than that of (lighting) the woodpile. (But perhaps, even the woodpile.) And how would I understand (Leviticus 6:4) "It (the woodpile fire) shall not go out"? As referring to weekdays, and not the Sabbath. It is, therefore, written "You may not light a fire in all of your dwellings." For your dwellings you do not light it, but you do light it for the Temple (woodpile). One of the disciples of R. Yishmael asked: What is the intent of "You shall not light a fire"? __ From (Devarim 21:21) "And if there be in a man a sin whose judgment is death, then he shall be put to death," I would understand, both on a weekday or on the Sabbath. And how would I understand "Those who profane it shall be put to death"? As referring to other deaths, other than judicial death penalties. __ But perhaps, even judicial death penalties, and how would I understand "then he shall be put to death"? As referring to weekdays, and not on the Sabbath. __ Or perhaps even on the Sabbath … It is, therefore, written "You may not light a fire in all of your dwellings." Burning was in the general category (of all the forbidden labors), and it left that category (for specific mention) to teach, viz.: Just as burning, one of the judicial death penalties, does not override the Sabbath, so, all of the judicial death penalties do not override the Sabbath.

3 ג

לא תבערו אש - למה נאמר? לפי שנאמר: ויקהל משה וגו'. שומע אני, לא יהא חייב עד שיעבור על שלשים ותשע אבות מלאכות?! תלמוד לומר: בחריש ובקציר תשבות. עדיין אני אומר, עד שיעבור על שתים, ואם לאו אינו חייב?! תלמוד לומר: לא תבערו אש, הבערה היתה בכלל ויצאת ללמד: אלא מה הבערה מיוחדת שהיא אחת משלשים ותשע אבות מלאכות וחייבין עליה בפני עצמה, אף כל שאר שלשים ותשע אבות מלאכות, דין הוא שיהא חייב על כל אחת ואחת בפני עצמה!

R. Yonathan says: What is the intent of "You shall not light a fire"? From "And Moses assembled, etc.", I might think that one is not liable until he transgresses all thirty-nine proto-labors. It is, therefore, written (Exodus 34:21) "From plowing and from harvesting shall you rest." (I would think that he is not liable) until he transgresses two, and if not, he is not liable. It is, therefore, written "You shall not light a fire." Lighting a fire was in the general category (of all the forbidden labors), and it left that category (for specific mention) to teach, viz.: Just as one is liable for lighting a fire — one of the thirty-nine proto-labors — in itself, so, is he liable for each one of the thirty-nine proto-labors in itself.

4 ד

רבי נתן אומר: לא תבערו אש - למה נאמר? לפי שהוא אומר: ויקהל משה. שומע אני יהא רשאי להדליק לו את הנר ולהטמין לו את החמין ולעשות לו מדורה! תלמוד לומר: לא תבערו אש.

5 ה

ביום השבת - ביום השבת אי אתה מבעיר, אבל אתה מבעיר ביום טוב. חסלת מכילתא לאלהא שמיא תושבחתא ואית בה מסכתות תשעה ואילון אינון סימניהון ואמר פרעה למשה ונטל עמלק בירחא למידן כספא דשבתא. ואית בה פרשיות שמונים ושתים למטע"ב מ"ט ספ"ס קצ"ח.