Jerusalem Talmud Shabbat
1aא׳ א
1 א

משנה יציאות השבת שתים שהן ארבע בפנים ושתים שהן ארבע בחוץ באי זה צד העני עומד בחוץ ובעל הבית בפנים פשט העני את ידו לפנים ונתן לתוך ידו של בעל הבית או שנטל מתוכה והוציא העני חייב ובעל הבית פטור פשט בעל הבית את ידו לחוץ ונתן לתוך ידו של עני או שנטל מתוכה והכניס בעל הבית חייב והעני פטור פשט העני את ידו לפנים ונטל בעל הבית מתוכה או שנתן לתוכה והוציא שניהן פטורין פשט בעל הבית את ידו לחוץ ונטל העני מתוכה או שנתן לתוכה והכניס שניהן פטורין:

Mishnah [M. Shabbat 1:1]: The prohibitions on bringing out [objects] on Shabbat consist of two [possible acts] which are four inside, and of two [possible acts] which are four outside. In what manner? [This is illustrated by] a poor man standing outside and a rich man [standing] inside: [If] the poor man reaches his hand inside and puts [something] into the hand of the rich man, or takes [something] from [the hand of the rich man] and brings it outside, the poor man is held punishable and the rich man is exempt. [If] the rich man reaches his hand outside and puts [something] into the hand of the poor man, or takes [something] from [the hand of the poor man] and brings it inside, the rich man is held punishable and the poor man is exempt. [But if] the poor man reaches his hand inside and the rich man takes [something] from it, or puts [something] into it, and [the poor person] brings it outside, they are both exempt. [Likewise, if] the rich man reaches his hand outside and the poor man takes [something] from it, or puts [something] into it, and [the rich man] brings it inside, they are both exempt.

2 ב

גמרא מהו שתים שהן ארבע שתים לחיוב ושתים לפטור. או ארבע לחיוב וארבע לפטור. נישמעינה מן הדא שבועות שתים שהן ארבע. א"ר בא תמן כולהון לחיוב. ברם הכא חיוב ופטור אתינן מיתני. הדא אמרה ארבע לחיוב וארבע לפטור.

Talmud: What is meant by "two [acts] which are four"? Two [acts] that are punishable, and two that are exempt [from punishment]? Or is it four [acts] that are punishable, and four that are exempt [from punishment]? Let us hear it from this (M. Shevuot 1:1): "Oaths are two that are four." Said Rabbi Ba: "There [in Mishnah Shevuot] they are all punishable [acts]. However, here [in Mishnah Shabbat] surely we would teach punishable and exempt [acts]." This means two [acts] that are punishable, and two that are exempt [from punishment].