Negative Commandments Omitted by Rambam 2 שכחת הלאוין ב׳
1 א

שנמנענו שלא נשכח מעמד הר סיני ולא נסיר אותו מדעתנו אבל יהיה עינינו ולבנו שם כל הימים. והוא אמרו יתעלה השמר לך ושמור נפשך מאד פן תשכח את הדברים אשר ראו עיניך ופן יסורו מלבבך כל ימי חייך והודעתם לבניך ולבני בניך יום אשר עמדת לפני ה' אלהיך בחורב וגו'. והכונה בזאת גדולה מאד שאם היו דברי תורה באים אצלנו מפי הנביא עליו השלום בלבד אע"פ שנתאמת אצלנו ענין נבואתו באותות ומופתים אם יקום בקרבנו נביא או חולם חלום בזמן מן הזמנים ויצונו בשום דבר הפך מן התורה ונתן אלינו אות או מופת תהיה התורה נצוחה על יד השני או יכנס בלבנו ספק על זה, אבל כשהגיענו ביאור התורה מפי הגבורה לאזנינו ועינינו רואות אין שם אמצעי נכחיש כל חולק וכל מספק לא יועילהו אות ולא יצילהו מידינו מופת, שאנחנו היודעים ועדים בשקרותו ובפחזותו, זה הוא שנאמר במעמד ההוא וגם בך יאמינו לעולם, והוא הענין הבא בפרשת כי יקום בקרבך נביא או חולם חלום וגו', וכבר ביאר הרב זה בספר המדע, והוא יסוד גדול בתורה והוא המניעה הבאה לנו בפסוק פן תשכח את הדברים אשר ראו עיניך והזהיר פן יסורו מן הלב מהודיעם לבנים ולבני בנים לדורות עולם, ואל תטעה בזה מפני דרשם בפירקא קמא דקידושין (דף ל') לבניך ולבני בניך בלימוד התורה לבני בנים, כי לימוד אמונת התורה הוא הלימוד בתורה, אבל נתבונן ונקח ראיה מדבריהם כי היא מצוה עולמית ועם כל הדורות ידבר בלא ישכחו ענין המעמד ההוא שהיה לכל אדם למראית עיניהם ושמיעת אזניהם ושיעתיקו זה מדור לדור לעולם. וזאת המצוה זכרה בעל הלכות גדולות ג"כ והרב שכחה:

The second mitzvah [that the Rambam‏ ‏‎“forgot” to include in his Book of‎‏ ‏Mitzvot] is that we have ‎been warned to‏ ‏never forget standing at Har Sinai, and‏ ‏to never remove this event from our‏ ‏consciousness. Rather, our eyes and our‏ ‏hearts should be directed there all of the‏ ‏days. It is as the ‎Exalted One said, “Be‏ ‏careful, and guard your soul greatly, lest you forget the things that your eyes ‎saw‏ ‏and lest they leave your heart all the‏ ‏days of your life. And you shall make‏ ‏them known to ‎your children and their‏ ‏children - the day that you stood before‏ ‏Hashem your G-d at Chorev,‎‏ ‏etc.” ‎‎(Devarim 4:9-10).‎‏ ‏The intent in this [commandment] is of tremendous importance. For if the words ‎of Torah were to come upon us only from the mouth of the prophet, peace be upon him, then ‎even if his prophecy was demonstrated to us to be truthful with signs and with wonders, if at some ‎later point in time a prophet or dreamer would arise and command us to do something which was ‎against the Torah, providing signs and wonders [to support his words], the Torah would be ‎removed by the second [prophet], or [at the very least] an uncertainty could enter our hearts over ‎this issue.‎‏ ‏However, once the explanation of the Torah arrived to our ears from the Mouth of G-d ‎and our eyes saw that there was no intermediary, we will refute any who argue or present doubt ‎and we will demonstrate his falseness. Signs won’t benefit him, nor will any wonder save him from ‎our hands. For we will recognize and testify to his falsehoods and recklessness. This is the meaning ‎of the statement regarding the gathering at Sinai, “And in you [Moshe] they shall always believe.” ‎‎(Shemot 19:9). This is[also] the meaning of the passage, “If a prophet or dreamer shall rise up ‎amongst you etc.” (Devarim 13:2). The master [Rambam] has already explained his in the Book of ‎Knowledge (The Foundations of the Torah, Chapter 8). And this is a critical foundation of the Torah ‎and is the prohibition that comes to us from the verse, “lest you forget the things that your eyes ‎saw.” It is a warning lest they leave your heart, such that you will not don’t convey them to your ‎children and their children through all of the generations.‎