טוב שם משמן טוב
Peace is Priceless

(א) טוֹב פַּת חֲרֵבָה וְשַׁלְוָה בָהּ מִבַּיִת מָלֵא זִבְחֵי רִיב.

(1) Better is a dry morsel and quietness therewith, Than a house full of feasting with strife.
Gluten- free Torah?

(יז) רבי אלעזר בן עזריה אומר: ...אם אין קמח , אין תורה

(17) ...Rabbi Elazar ben Azariah says: ... If there is no flour, there is no Torah

A Sinful Masochism

דתניא ר' אלעזר הקפר ברבי אומר מה תלמוד לומר (במדבר ו, יא) וכפר עליו מאשר חטא על הנפש וכי באיזה נפש חטא זה אלא שציער עצמו מן היין והלא דברים קל וחומר ומה זה שלא ציער עצמו אלא מן היין נקרא חוטא המצער עצמו מכל דבר ודבר על אחת כמה וכמה

Samuel said: Whosoever fasts [for the sake of self-affliction] is termed a sinner. He is of the same opinion as the following Tanna. For it has been taught: Eleazar ha-Kappar Berabbi Says: What is Scripture referring to when it says [of the Nazirite] , And make atonement for him, for that he sinned by reason of the soul. Against which soul did he sin? [It must refer to the fact that] he denied himself wine. We can now make this inference from minor to major: If this man [Nazirite] who denied himself wine only is termed, Sinner, how much more so he who denies himself the enjoyment of ever so many things.

My Love Don't Cost a Thing

גמרא מסכת סנהדרין דף זa:

אמר רב הונא קראי כתיבי מעיקרא כתיב (שמות כה, כב) ונועדתי לך שם ודברתי אתך מעל הכפורת ותניא ארון תשעה וכפורת טפח הרי כאן עשרה וכתיב (מלכים א ו, ב) והבית אשר בנה המלך שלמה לה' ששים אמה ארכו ועשרים רחבו ושלשים אמה קומתו ולבסוף כתיב (ישעיהו סו, א) כה אמר ה' השמים כסאי והארץ הדום רגלי איזה בית אשר תבנו לי וגו'​

Another used to say: When love was strong, we could have made our bed on a sword-blade; now that our love has grown weak, a bed of sixty [cubits] is not large enough for us. Said R. Huna: This is alluded to in the verses: Of the former age [when Israel was loyal to God] it is said: And I will meet with thee and speak with three from above the ark-cover; and further it is taught: The Ark measured nine hand-breadths high and the cover one hand-breadth, i.e. ten in all. Again it is written:As for the House which King Solomon built for the Lord, the length thereof was three score cubits,the breadth thereof twenty cubits, and the height thereof thirty cubits.But of the latter age [when they had forsaken God] it is written: Thus saith the Lord, The Heaven is my throne and the earth my

footstool. Where is the house that ye may build unto me?

Once a Gold-digger, Forever a Gold-Digger
(ט) אֹהֵב כֶּסֶף לֹא יִשְׂבַּע כֶּסֶף וּמִי אֹהֵב בֶּהָמוֹן לֹא תְבוּאָה גַּם זֶה הָבֶל.
(9) He that loveth silver shall not be satisfied with silver; nor he that loveth abundance, with increase; this also is vanity.
Mo' Money Mo' Problems

(ז) הוּא (הלל) הָיָה אוֹמֵר:... מַרְבֶּה נְכָסִים, מַרְבֶּה דְאָגָה...

(7) He [Hillel] used to say: the more possessions, the more worry...

Don't Worry, Be Happy

(א) בן זומא אומר:...איזהו עשיר? השמח בחלקו, שנאמר: (תהלים קכח ב): "יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך".אשריך, בעולם הזה .וטוב לך, לעולם הבא.

(1) Ben Zoma says:...Who is the rich one? He who is happy with his lot, as it says, "When you eat [from] the work of your hands, you will be happy, and it will be well with you" (Psalms 128:2). "You will be happy" in this world, and "it will be well with you" in the world to come.

A Material World, a Godly Goal

רמב''ם משנה תורה הלכות דעות פרק ג'

ב. צריך האדם שיכוון לבו וכל מעשיו כולם לידע את השם ברוך הוא בלבד ויהיה שבתו וקומו ודבורו הכל לעומת זה הדבר כיצד כשישא ויתן או יעשה מלאכה ליטול שכר לא יהיה בלבו לקבוץ ממון בלבד אלא יעשה דברים האלו כדי שימצא דברים שהגוף צריך להם מאכילה ושתיה וישיבת בית ונשיאת אשה וכן כשיאכל וישתה ויבעול לא ישים בלבו לעשות דברים האלו כדי ליהנות בלבד עד שנמצא שאינו אוכל ושותה אלא המתוק לחיך ויבעול כדי ליהנות אלא ישים על לבו שיאכל וישתה כדי להברות גופו ואיבריו בלבד

Halacha 2

A person should direct his heart and the totality of his behavior to one goal, becoming aware of God, blessed be He. The [way] he rests, rises, and speaks should all be directed to this end.

For example: when involved in business dealings or while working for a wage, he should not think solely of gathering money. Rather, he should do these things, so that he will be able to obtain that which the body needs - food, drink, a home and a wife.

Similarly, when he eats, drinks and engages in intimate relations, he should not intend to do these things solely for pleasure to the point where he will eat and drink only that which is sweet to the palate and engage in intercourse for pleasure. Rather, he should take care to eat and drink only in order to be healthy in body and limb.