Jerusalem Anthology - Hashem Yireh
וַיִּקְרָ֧א אַבְרָהָ֛ם שֵֽׁם־הַמָּק֥וֹם הַה֖וּא יְהוָ֣ה ׀ יִרְאֶ֑ה אֲשֶׁר֙ יֵאָמֵ֣ר הַיּ֔וֹם בְּהַ֥ר יְהוָ֖ה יֵרָאֶֽה׃
And Abraham called the name of that place Adonai-jireh; as it is said to this day: ‘In the mount where the LORD is seen.’
וַיִּקְרָ֧א אַבְרָהָ֛ם שֵֽׁם־הַמָּק֥וֹם הַה֖וּא יְהוָ֣ה ׀ יִרְאֶ֑ה אֲשֶׁר֙ יֵאָמֵ֣ר הַיּ֔וֹם בְּהַ֥ר יְהוָ֖ה יֵרָאֶֽה׃
And Abraham called the name of that place Adonai-jireh; as it is said to this day: ‘In the mount where the LORD is seen.’
ויקרא שם המקום וגו'. והוא הר המוריה ונקרא כן לפי שמיראה נעשה הר שהיה בתחלה עמק מיד נעשה הר גבוה ותלול ומנושא ולפי שמתחלה נקרא שלם שנא' ומלכי צדק מלך שלם. ואברהם קראו יראה נקרא עתה ירושלים שיש במשמעות יראה ושלם: ה' יראה. ה"פ דקרא ה' יראה שרצוני וחפצי לשחוט את בני כאשר צוני: אשר יאמר היום בהר ה' יראה. כלו' ידעתי שיאמר היום מכמה בני אדם בהר ה' יראה אפי' אברהם ירא אלהים אם שוחט את בנו במצות הצור וכשיראו אותנו חוזרין יאמרו שלא רציתי לקיים מצות ה' ואז יראה שאין העכוב מצדי. ואתמר במדרש כשאמר לו הקב"ה לאברהם אל תשלח ידך אל הנער והעל האיל תחת בנו לא רצה אברהם להניחו עד שנשבע לו הקב"ה שיחשב לפניו אפרו של איל כאילו היה אפרו של יצחק ונשבע לו ומיד הורידו מעל המזבח ואחר שהורידו אמר לו תן לי חותמך על הדבר הזה. א"ל מן הדין אין לי למסור חותמי מכיון שלא שאלת אותו בשעת מעשה ועוד שכבר נשבעתי לך. אמנם אעשה חסד עמך וליעקב בן בנך אמסרנו הה"ד תתן אמת ליעקב חסד לאברהם כלו' תתן אמת שהוא חותמו של הקב"ה בשביל חסד שאמרת לעשות לאברהם:
ויקרא אברהם שם המקום ההוא: ה' יראה, “Avraham named that site: “The Lord will see.” The place is known in our days as the mountain of Moriah. It is called thus as it became a mountain due to the extreme degree of awe of the Lord Avraham had demonstrated there. It had actually first been a valley. Suddenly it was transformed into a tall mountain. Since it had previously been called “shalem” as we know from when its king congratulated Avraham on his victory over Kedorleomer and the kings with him (Genesis 14,18) Avraham now added another word to its name, i.e. יראה, “awe of the Lord,” so that after David conquered it from the Jebusites it is called “Y’ru-shalem.” [The name actually occurs already in chapter 10 of the Book of Joshua, but it did not become part of the Kingdom of the Israelites till some 400 years later. Ed.] השם יראה, “the name of the attribute of Mercy of the Lord will become manifest.” According to our author, the name is meant to demonstrate not only to G’d but to mankind, that at this place Avraham had demonstrated the ultimate degree of being in awe of the Lord by being willing to sacrifice his son to him. אשר יאמר היום בהר ה' יראה, “of which it be said today, i.e. (nowadays)”on the mountain of the Lord He can be perceived as having manifested this attribute of His. ” Avraham was concerned that people knowing he had been commanded to sacrifice his son, and had returned with his son, might think that he had been unable to bring himself to do this. The name of that mountain was to be a sign that the abandoning of the original command had nothing to do with his being unwilling or unable to carry it out. We are told in the Midrash that when G’d, i.e. His angel, said to Avraham: “do not dare touch the skin of the lad,” Avraham was not willing to desist until G’d swore to him that He would consider the ashes of the ram that he would slaughter a if they had been the ashes of his son. [This editor finds this difficult, as Avraham had not seen the ram until after he had desisted, as the Torah clearly tells us. Since the author did not reveal which Midrash he has seen this in, I cannot check it. Ed.] Our author adds that as soon as Avraham had taken Yitzchok off the altar, he asked G’d for His signet ring as proof that He had told him this. G’d answered that legally He was not obliged to put his seal on what He had said, as Avraham had not requested it before taking Yitzchok down from the altar. However, having high regard for him, He would hand over that seal to Yaakov instead, and that this is what we derive from the line in Michah 7,20: תתן אמת ליעקב, חסד לאברהם, “Who grants truth to Yaakov and loving kindness to Avraham.” [G’d’s “seal” is proverbially known as אמת, “truth.” Ed.]
ויקרא אברהם שם המקום ההוא ה' יראה ר' יוחנן אמר אמר לפניו רבון העולמים בשעה שאמרת לי קח נא את בנך את יחידך היה לי מה להשיב אתמול אמרת כי ביצחק וגו' ועכשיו קח נא את בנך וגו' וחס ושלום לא עשיתי כן אלא כבשתי רחמי לעשות רצונך יהי רצון מלפניך ה' אלהינו בשעה שיהיו בניו של יצחק באים לידי עבירות ומעשים רעים תהא נזכר להם אותה העקידה ותתמלא עליהם רחמים אברהם קרא אותו יראה שנאמר ויקרא אברהם שם המקום ההוא ה' יראה שם קרא אותו שלם שנאמר (בראשית יז) ומלכי צדק מלך שלם אמר הקב"ה אם קורא אני אותו יראה כשם שקרא אותו אברהם שם אדם צדיק מתרעם ואם קורא אני אותו שלם אברהם אדם צדיק מתרעם אלא הריני קורא אותו ירושלים כמו שקראו שניהם יראה שלם ירושלים ר' ברכיה בשם רבי חלבו אמר עד שהוא שלם עשה לו הקדוש ברוך הוא סוכה והיה מתפלל בתוכה שנאמר (תהלים עו) ויהי בשלם סוכו ומעונתו בציון ומה היה אומר יהי רצון שאראה בבנין ביתי ד"א מלמד שהראה לו הקב"ה בית המקדש חרב ובנוי חרב ובנוי שנא' שם המקום ההוא ה' יראה הרי בנוי היך מה דאת אמר (דברים טו) שלש פעמים בשנה יראה אשר יאמר היום בהר ה' הרי חרב שנאמר (איכה ה) על הר ציון ששמם ה' יראה בנוי ומשוכלל לעתיד לבא כענין שנאמר (תהלים קב) כי בנה ה' ציון נראה בכבודו:
“And Avraham named that place, The Lord will see…” (Bereshit 22:14) R’ Yochanan said: he said before Him ‘Master of the World! At the moment when You said to me ‘take your son, your only one’ I had a response for You - yesterday You said to me “for in Yitzchak will be called your seed” (Bereshit 21:12) and now You say to take my son?! But, heaven forfend I did not do so. Rather, I overcame my mercy in order to do Your will. May it be Your will, oh Lord our Gd, that in the moment when the children of Yitzchak sin and do wrong You recall for their sake this binding and be filled with mercy toward them. Avraham called it yireh, as it says ““And Avraham named that place, The Lord will see (yireh) …” Shem called it Shalem, as it says “And Malchitzedek the king of Shalem…” (Bereshit 14:18) The Holy One said, if I call it yireh as Avraham called it, Shem the righteous man will be angered. If I call it shalem, Avraham the righteous man will be angered. Rather, I will call it Yerushalayim, as they both called it – yireh-shalem Yerushalayim. R’ Berachia said in the name of R’ Chelbo before it was Shalem, the Holy One made there a sukkah and prayed in it as it says “His Tabernacle was in Salem, and His dwelling place in Zion.” (Tehillim 76:3) What would He say? ‘May it be willed that I see the building of My house.’ Another explanation: this teaches that the Holy One showed him the Temple destroyed and built, destroyed and built, as it says “And Avraham named that place, The Lord will see…” that means built as it says “Three times in the year, every one of your males shall appear (yireh) before the Lord…” (Devarim 16:16) “…as it is said to this day: On the mountain...” (Bereshit 22:14) that means destroyed, as it says “For Mount Zion, which has become desolate…” (Eicha 5:18) “…the Lord will be seen.” (Bereshit 22:14) built and perfected for the time to come, as it says “For the Lord has built up Zion; He has appeared in His glory.” (Tehillim 102:17)
כיוצא בו (תהילים עו) ויהי בשלם סכו וכי מה ראה הקב"ה להחזיר לה שם הראשון לפי שהוא אומר (ירמיהו לב) על אפי ועל חמתי היתה לי העיר הזאת למן היום אשר בנו אותה עד היום הזה להסירה מעל פני יכול אף עכשיו הרי היא בחמה תלמוד לומר (תהילים סח) ההר חמד אלהים לשבתו הרי היא בחמדה ובתאוה מלמד שכפר לה חורבתה שאין שכינה חוזרת עד שתעשה הר שנאמר (דברים ט) ההר הטוב הזה והלבנון. ויהי בשלם סכו מצינו כשהיא שלם קרויה הר שנאמר (בראשית כב) ויקרא אברהם שם המקום ה' יראה וגו' ואומר (תהילים קלט) זכור ה' לבני אדום מאימתי משנעקרו יסודותיה ממנה האומרים ערו ערו עד היסוד בה.
Similarly (a name was returned to its original), “His tabernacle was in Shalem, and His dwelling place in Zion.” And why did the verse see fit to give her back her original name? Because it says “For this city has aroused My anger and My wrath since the day they built it until this day, to remove it from before My face,” (Jeremiah 32:31) perhaps even now she is (seen) in wrath and anger? But another verse states “…the mountain that God desired for His dwelling…” (Tehillim 68:17) behold she is cherished and desired! This teaches that her destruction brought her atonement. And from where do we learn that the Divine Presence will not return in her until she becomes a mountain (again)? It says “His Tabernacle was in Shalem…” we find that when it is whole she is called a mountain (by David before any building). But the Divine Presence will not return in her until she is made a mountain (again). It says “And Avraham called that name of that place the Lord will see, as it is said to this day: On the mountain, the Lord will be seen.” (Bereshit 22:14) And it says “Remember, O Lord, for the sons of Edom, the day of Jerusalem…” when (will the Divine Presence return)? When her foundations have been uprooted from her. “…those who say, "Raze it, raze it, down to its foundation!" (Psalms 137:7)
(שמואל א כו, יט) אם ה' הסיתך בי ירח מנחה אמר רבי אלעזר אמר ליה הקב"ה לדוד מסית קרית לי הרי אני מכשילך בדבר שאפי' תינוקות של בית רבן יודעים אותו דכתיב (שמות ל, יב) כי תשא את ראש בני ישראל לפקודיהם ונתנו איש כפר נפשו וגו' מיד (דברי הימים א כא, א) ויעמוד שטן על ישראל וכתיב (שמואל ב כד, א) ויסת את דוד בהם לאמר לך מנה את ישראל וכיון דמנינהו לא שקל מינייהו כופר דכתיב (שמואל ב כד, טו) ויתן ה' דבר בישראל מהבקר ועד עת מועד מאי עת מועד אמר שמואל סבא חתניה דרבי חנינא משמיה דרבי חנינא משעת שחיטת התמיד עד שעת זריקתו רבי יוחנן אמר עד חצות ממש: (שמואל ב כד, טז) ויאמר למלאך המשחית בעם רב אמר רבי אלעזר אמר ליה הקב"ה למלאך טול לי רב שבהם שיש בו ליפרע מהם כמה חובות באותה שעה מת אבישי בן צרויה ששקול כרובה של סנהדרין: (דברי הימים א כא, טו) ובהשחית ראה ה' וינחם מאי ראה אמר רב ראה יעקב אבינו דכתיב (בראשית לב, ג) ויאמר יעקב כאשר ראם ושמואל אמר אפרו של יצחק ראה שנאמר (בראשית כב, ח) אלהים יראה לו השה רבי יצחק נפחא אמר כסף כפורים ראה שנאמר (שמות ל, טז) ולקחת את כסף הכפורים מאת בני ישראל וגו' רבי יוחנן אמר בית המקדש ראה דכתיב (בראשית כב, יד) בהר ה' יראה פליגי בה ר' יעקב בר אידי ורבי שמואל בר נחמני חד אמר כסף הכפורים ראה וחד אמר בית המקדש ראה ומסתברא כמאן דאמר בית המקדש ראה שנאמר (בראשית כב, יד) אשר יאמר היום בהר ה' יראה: לא יכנס אדם להר הבית במקלו וכו': מאי קפנדריא
“If the Lord has incited you against me, He will accept an offering…” (Shmuel I 26:19) R’ Eleazar said: The Holy One said to David: You call me a ‘stirrer-up’?! Behold, I will make you stumble over a thing which even school-children know, namely, that which is written, "When you take the sum of the children of Israel according to their numbers, let each one give to the Lord an atonement for his soul when they are counted; then there will be no plague among them when they are counted.” (Shemot 30:12) Immediately, the accuser stood up against Israel; and it is further written, “He stirred David against them, saying, ‘Go count Israel and Yehudah.’” (Shmuel II 24:1) And when he did number them, he took no ransom from them and it is written, “So the Lord sent a pestilence upon Israel from the morning until the appointed time…” (Shmuel II 24:15) What is meant by ‘the time appointed’? Shmuel the elder, the son-in-law of R’ Hanina, answered in the name of R’ Hanina: From the time of slaughtering the continual offering until the time of sprinkling the blood. R’ Yochanan said: Right up precisely to midday. “And He said to the angel that destroyed among the people, It is enough (rav) …” (Shmuel II 24:16) R’ Eleazar said: The Holy One said to the angel: Take a great man (rav) among them, whose death will atone for many sins. At that time died Avishai ben Zeruiah, who was equal in worth to the greater part of the Sanhedrin. “And as he destroyed, the Lord saw and regretted the evil…” (Divre HaYamim I 21:15) What did He see? — Rav said: He saw our father Yaakov, as it is written, “And Jacob said when he saw them…” (Bereshit 32:3) Shmuel said: He saw the ashes of Yitzchak, as it says, “"God will see for Himself the lamb…” (Bereshit 22:8) R’ Yitzchak Nafcha said: He saw the money of the atonement, as it says, “You shall take the silver of the atonements from the children of Israel and use it for the work of the Tent of Meeting; it shall be a remembrance for the children of Israel before the Lord…” (Shemot 30:16) R Yochanan said: He saw the Temple, as it is written, “On the mountain, the Lord will be seen.” (Bereshit 22:14) R’ Yaakov bar Idi and R’ Shmuel bar Nachmani argued on the matter. One said that He saw the atonement money, the other that He saw the Temple. The more likely view is that He saw the Temple, since it is written, “…as it is said to this day: On the mountain, the Lord will be seen.”
מדרש תנאים לדברים פרק ג ההר הטוב זו ירושלים והלבנון זה בית המקדש: הכל קראו אותו הר אברהם קרא אותו הר שנ' (ברא' כ"ב י"ד) בהר ה' יראה: משה קראו אותו הר שנ' ההר הטוב הזה: דוד קרא אותו הר שנ' (תה' כ"ד ג') מי יעלה בהר ה': ישעיה קרא אותו הר שנ' (ישעי' ב' ב') והיה באחרית הימים נכון יהיה הר בית ה' בראש ההרים: גוים קראו אותו הר שנ' (שם ג') והלכו עמים רבים ואמרו לכו ונעלה אל הר ה': ומנ' שאין לבנון אלא מקדש שנ' (ירמי' כ"ב ו') גלעד אתה לי ראש הלבנון +ואו' והלבנון באדיר יפול+ ולמה נקרא שמו לבנון על שמלבין עונותיהן של ישראל כשלג שנ' (ישעי' א' י"ח) אם יהיו חט' כש' כש' ילבינו:
Midrash Tana’im Devarim 3 “…this good mountain…” this refers to Jerusalem “…and the Levanon,” (Devarim 3:25) this refers to the Holy Temple. Everyone called it ‘mountain.’ Avraham called it mountain, as it says “On the mountain, the Lord will be seen.” (Bereshit 22:14) Moshe called it mountain, as it says “this good mountain.” (Devarim 3:25) David called it mountain, as it says “Who will ascend upon the Lord's mountain…” (Tehillim 24:3) Isaiah called it mountain, as it says “And it shall be at the end of the days, that the mountain of the Lord's house shall be firmly established at the top of the mountains…” (Yeshayahu 2:2) The nations called it mountain, as it says “And many peoples shall go, and they shall say, "Come, let us go up to the Lord's mountain…” (ibid 2:3) From where do we learn that Levanon only refers to the Holy Temple? As it says “You are [as] Gilead to me, O head of the Levanon…” (Yermiyahu 22:6) and it says “…and the Levanon shall fall through a mighty one.” (Yeshayahu 10:34) And why is it called Levanon? Because it whitens (malbin) the sins of Israel like snow, as it says “If your sins prove to be like crimson, they will become white as snow…” (Yeshayahu 1:18)
עקב אשר שמע אברהם בקולי - רבי יוחנן ורבי חנינא תרויהון אמרי: בן ארבעים ושמונה שנה הכיר אברהם את בוראו. ריש לקיש אמר: בן שלוש שנים הכיר אברהם את בוראו. מנין עק"ב שמע אברהם בקול בוראו, וישמור משמרתי, מצותי, חקותי ותורתי. ר' יונתן משם ר' יוחנן אמר: אפילו הלכות עירובי חצרות, היה אברהם יודע. תורותי, שתי תורות שקיים אפילו מצוה קלה שבעל פה. ר' סימון אמר: אפילו שם חדש, שעתיד הקדוש ברוך הוא לקרוא לירושלים, היה אברהם יודע, דכתיב (בראשית כב): ויקרא שם המקום ה' יראה. וכתיב (יחזקאל מח): ושם העיר מיום ה' שמה. וכתיב (ירמיה ג): ביום ההוא יקראו לירושלים כסא ה'. רבי ברכיה אמר בשם ר' יהודה: אין כל יום ויום, שאין הקב"ה מחדש הלכה בבית דין של מעלה. מאי טעמיה? (איוב לז) שמעו שמוע ברוגז קולו והגה מפיו יצא, ואין הגה, אלא תורה, כענין שנאמר (יהושע א): והגית בו יומם ולילה:
“Because Avraham hearkened to My voice…” (Bereshit 26:5) R’ Yochanan and R’ Chanina both said - Avraham came to consciousness of his Creator at age forty-eight. Resh Lakish said - Avraham came to consciousness of his Creator at age three. From where did they learn this? ‘Because (ekev, also meaning heel) Abraham hearkened to the voice of his Creator, “and kept My charge, My commandments, My statutes, and My instructions." (Bereshit 26:5) R’ Yonatan said in the name of R’ Yochanan – even the laws of mixing courtyards were known to Avraham, ‘My instructions (torati)’, Avraham kept two torahs, even the simple commandments of the oral law. R’ Simon said – even the new name which the Holy One would call Jerusalem in the future was known to Avraham, as it is written “And Avraham named that place, The Lord will see…” (Bereshit 22:14), and it is written “…and the name of the city from that day will be ‘The Lord is There.’” (Yechezkiel 48:35), and it is written “At that time, they will call Jerusalem ‘The Throne of the Lord’…” (Yermiyahu 3:17) R’ Berachia said in the name of R’ Yehudah: there is no day on which the Holy One does not innovate law in the heavenly court. What is his proof? “Hear attentively the noise of His voice and the sound (hegeh) that emanates from His mouth.” (Iyov 37:2) Hegeh only refers to Torah, as it says “…you shall meditate (hegita) therein day and night..” (Yehoshua 1:8)
כי על אפי ועל חמתי היתה לי העיר הזאת מיום אשר בנו אותה עד היום הזה להסירה מעל פני, יכול עד עכשו הרי הוא בחמה ת"ל ויהי בשלם סכו ומעונתו בציון (טז) החזיר לה שם הראשון, וכה"א ההר חמד אלהים לשבתו הרי הוא בחמדה ותאוה מלמד שכפר לה חרבנה, ומנין שאין השכינה חוזרת לתוכה עד שתעשה הר שנאמר ויקרא אברהם שם המקום ההוא וגו' עד בהר ה' יראה, ואומר זכור ה'' לבני אדום את יום ירושלים אימתי לכשיעקרו יסודותיה שנאמר האומרים ערו ערו עד היסוד בה:
“For this city has aroused My anger and My wrath since the day they built it until this day, to remove it from before My face.” (Yirmiyahu 32:31) Perhaps until this day He is in anger? The scripture says “His Tabernacle was in Shalem, and His dwelling place in Zion,” (Tehillim 76:3) He returned her original name. So too it says “…the mountain that God desired for His dwelling…” (Tehillim 68:17) meaning that it is still cherished and desired. This teaches that her destruction brought atonement for her sins. From where do we learn that the Presence will not return to her until she becomes a mountain, as it says “And Avraham named that place, The Lord will see, as it is said to this day: On the mountain, the Lord will be seen.” (Bereshit 22:14) And it says “Remember, O Lord, for the sons of Edom, the day of Jerusalem…” (Tehillim 137:7) When? Once her foundations have been uprooted, as it says "Raze it, raze it, down to its foundation!" (ibid.)